• Anonym (Kaos)

Min dotter skär sig =(

MikNis skrev 2014-03-03 10:37:18 följande:
    Har du möjlighet att ordna hjälp till henne via privata vårdgivare?  
    just med tanke på väntetiden hos bup.

Den biten har jag inte tänkt på..men tar absolut till mig det.

Idag har det varit många samtal till kurator på skolan och socialtjänsten, just nu står jag i telefonkö till BUP.. Skam den som ger sig!

• Anonym (Kaos)
    MLB skrev 2014-03-03 10:56:28 följande:
    Till att börja med, bra att du vill hjälpa din dotter.

Men lugna ner dig lite, du går in i diskussionen i försvarsläge och det gör det svårare att ta till dig av konstruktiva råd, vilket ju är motsatsen till vad du vill uppnå.

Du skrev om att tappa kontrollen och fick en fråga om vilken kontroll det gäller. Ett simpelt förtydligande om att det är kontrollen över dig själv hade räckt, du behöver inte slå ifrån dig när folk försöker hjälpa. Text kan vara svårtolkad och om du tänker efter tror jag vi är överens om att det är bättre att folk frågar om dom är osäkra på vad du menar än att dom drar felaktiga slutsatser.

Rådet jag har att ge är att köpa en spikmatta åt din dotter. Det kan ge samma ångestlindring som att skära sig men är ett betydligt mera konstruktivt sätt att hantera känslorna tills ni fått hjälp att lösa situationen.

Det stämmer att man behöver gränser också när man mår dåligt. Annars är risken stor att man börjar med farliga beteenden. Nu menar jag inte att skära sig utan att man kan hamna i direkt farliga situationer. Men dom gränserna man behöver är normala gränser. Att inte få låsa när man går på toa kan inte kallas en normal gräns, det är bara integritetskränkande. Ta gränserna du har och fundera på vad du vill uppnå med dom. Vilken positiv effekt har det att hon inte får låsa dörren? Jag gissar att du har satt upp den gränsen som ett försök att kontrollera hennes självskadebeteende, men hur skulle det kontrolleras av att dörren är olåst? Genom att öppna den? Det är sannolikt vad din dotter ser gränsen som, och det kan ju inte vara tryggt att gå på toa om man vet att någon när som helst kan öppna dörren för att kontrollera en.

Samma sak med de där kroppskontrollerna. Jag förstår att du inte vill att hon ska skära sig, men att hon skär sig är ett symptom på något annat. Det blir ungefär som att försöka tvinga sig själv eller någon annan att inte snyta sig när man är förkyld. Luftvägarna täpps till (hon har sannolikt ångest över kontrollerna), men inte blir man friskare.

Har ni vänt er till en ungdomsmottagning? Förhoppningsvis ger dom hjälp snabbare än bup.

Jag är lugn..
    Jag ser vad du skriver och jag tar till mig det, verkligen. Problemet är ju som jag sagt hela tiden, att hitta en balans i det hela och det är ju just det jag efterfrågar här. De svar jag redan fått har varit viktiga för mig och jag har tänkt till på fler områden, som tex detta med att hon måste ha upplåst, att få se hennes armar och ben...

Självklart förstår ju jag också att det kan verka kränkande och VA kränkande!

Jag ska helt klart tänka om där..

Jag har varit i kontakt med ungdomsmottagningen på orten, däremot anser de efter ett möte med deras grupp, att de inte har de verktyg eller de resurser för att hjälpa henne och de hänvisade vidare till BUP.

De har även dessvärre, samma väntetid.

• Anonym (Kaos)
    Anonym (emma) skrev 2014-03-03 10:56:34 följande:
    Jag började som 13åring att skära mig. Till en början rispade jag mest huden med rakhyvel för att senare gå över till att skära mig med rakblad/tapetkniv,detta självskadebeteende började som ett slags sett att bli sedd, inom mig Råde kaos och jag var livrädd. Probelemet var att min mamma inte hade rätta verktygen och hon konfronterade aldrig mig trots sår på armar och bandage. Detta kom att utvecklas till ett tvångsmässigt beteende där skadorna tyvärr blev djupare och svårare och krävde sjukhusvård vid flera tillfällen. Man ska skilja på självmordsförösk och självskada. Då att skära sig inte innebär att hon vill ta sitt liv, däremot är det ett tecken på en vilsen tjej som behöver finna trygghet och vägledning av vuxenvärlden. Det är en Bra sak att BUP är kontaktade och invänta en tid till dem. Blir det värre ligg på dem om att du inte kan hantera situationen! Barn och familj på socialkontoret kan också hjälpa med kontakter. Jag tycker du verkar hantera det Bra utifrån den situation som råder.självklart är man maktlös och det måste vara fruktansvärt.men att du ser och konfronterar henne tror jag är Bra! Och tbeka inte att gå via skolkuratorn de har faktiskt ofta god kunskap om sådana problem då det i dag tyvärr är vanligt uttryckssätt för tjejer i tonåren. ( påminn henne om att de ärr hon orsakar sig nu kommer pryda hennes kropp för alltid, något man lider oerhört av nu som vuxen )

Vi hanterar ju saken olika, så som anhörig så som den som har självskadebeteendet. 

Jag har heller inte de rätta verktygen antar jag, men jag har konfronterat...vilket man kanske inte ska, jag vet inte.
    Hon har kontinuerlig kontakt med skolkuratorn, ett par ggr i veckan, senast idag per telefon då hon är hemma från skolan..

Men även kuratorn säger att det är för stort för henne och hon tar tag i det hon kan så mycket det går utifrån den situation som är för stunden..

Tack för att du delade med dig!

• Anonym (Kaos)
    MLB skrev 2014-03-03 11:05:12 följande:
    Eller skriv ett brev åt henne och ge möjlighet att svara i valfri form. Kan vara lättare om man får ta tid på sig.

Den tar jag också till mig...Tack!

Hon skriver mycket dagbok och jag vet att hon har lättare för att skriva...

• Anonym (Kaos)
    Nitor skrev 2014-03-03 11:22:07 följande:
    Ditt primära mål måste vara att få kontakt med henne, för det ger dig chansen att förstå henne och det ger henne chansen att få ut det hon har inom sig.

Det viktiga är då att hon förstår att du blir ledsen och känner dig maktlös. att hon förstår att du vill ha kontakt med henne för att förstå henne. Det hon har inom sig är kanske något som hon skäms väldigt mycket över, jag vet inte. Men det är viktigt att hon kan känna att hon inte kommer bli bedömd eller straffad på något sätt om hon öppnar sig.

Du kan kanske börja med att öppna dig själv för henne. Berätta om något du hade problem med när du var ung. Det kan vara en bra början.

Jag förstår hur du tänker.
    Problemet här är att hon verkligen Vägrar prata med mig, hon har kuratorn som sagt och henne börjar hon öppna sig för mer och mer..

I grund och botten ligger det grav misshandel på henne från hennes pappa, detta uppdagades inte i tid då hon döljde det såpass bra när hon hade varit där.

Det handlar om både fysisk och psykisk misshandel och han är dömd för grov fridskränkning, bara böter dock..Jag förbannar mig än idag att jag inte såg något!

Han är anmäld från skolan 2 ggr, tredje gången faktiskt idag. Fick samtal från rektor nu för en stund sedan att de valt att lägga in ny anmälan till Socialtjänsten.

Så jag vet om hennes problem och varför hon inte mår bra, hon hatar sin pappa och allt han gjort mot henne..

• Anonym (Kaos)
    Anonym (Mimmi) skrev 2014-03-03 11:32:49 följande:
    Som tjej med självskadebeteende så tycker jag att du handlar förjävligt. 
    När en mår såpass dåligt att en medvetet väljer att skada sig själv så mår en inte bättre av att omyndighetsförklaras och kränkas genom att tvingas ha olåst dörr på toaletten och ständigt övervakas. Jag kan garantera dig att det enda som kommer att hända är att hon hittar nya sätt att skada sig själv på samt att hon börjar må sämre av att du behandlar henne såsom du gör. 

Sen är det naivt att tro att du vet varför hon mår dåligt: ja du har dina misstankar men SLUTA bete dig som om du ÄR din dotter. Får sjuka obehagskänslor av att läsa dina poster för de skriker översitteri och jag minns så väl hur det var att ständigt förminskas till att vara "ett fall" i början av BUP, SOC och LVU-cirkusen. ALLA - såväl min familj som de professionella jag mötte - behandlade mig som ett fall snarare än en människa och jag skulle SÅ mycket behövt att åtminstone min familj erkände att jag var människa framför något annat. 

Förstår att du inte vill något annat än att hon ska må bra och jag förstår din reaktion som mamma men snälla försök att bara vara där för henne och sluta skuldbelägga henne (ja det är det ju gör när du handlar såsom du gör, tyvärr). Hon behöver en mamma, inte ytterligare en kontrollerande myndighetsperson som inte innehar tillit mot henne. 

Så ditt råd är att jag ska fortsätta krama henne och tala om att jag älskar henne över allt annat...för att sen vända hennes beteende ryggen åt?

Du vet ju inte vår historia alls och kan va lite svårt då att yttra sig om den..Har man suttit själv i ett självskadebeteende kan jag förstå att man reagerar utifrån det jag skriver...det finns andra i tråden som har haft samma beteende, men som skriver annat än vad du gör..

Alla hanterar vi saker på olika sätt.
    Jag har även skrivit som svar på vissa inlägg att jag tar åt mig åt allt som i skriver, så som detta med att låta henne a ha olåst dörr, checka av hennes kropp osv..har du läst mina svar till de tidigare inläggen, så ser du även där att jag skrivit att jag får tänka om...alla svar här är viktiga för mig, men att attackera mig, är inte ok!

Alla har sin rätt att skriva och alla har rätt att reagera, men jag har skrivit HUR jag har hanterat det hittills....det innebär inte att jag kommer fortsätta med det..som sagt, det finns ingen utbildning på hur man ska bete sig i en sån här situation, alla föräldrars mardröm!

• Anonym (Kaos)
    Anonym (en mamma) skrev 2014-03-03 11:53:14 följande:
    Nu har ju din dotter kanske inga neuropsykiatriska funktionshinder eller liknande, utan problemen bottnar i en traumatisk historia. Men jag tipsar ändå om att googla/läsa lite om "problemskapande beteenden". Det handlar nämligen väldigt mycket om just hur vi "runt om" kan bemöta och själva agera kring olika problematiska situationer och beteenden. Jag upplever tankesättet som väldigt sunt, och det kan kanske också ge dig ett nytt perspektiv på vad kontroll egentligen är och hur och vem som kan kontrollera en situation. 

Sedan så föreslår jag att du försöker ge dottern lite andrum och plats. Tänk på ett djur, eller ett barn, eller dig själv. Hur reagerar du om nån annan kommer fram till dig och frågar "hur mår du? hur mår du? svara mig! berätta nu! vad tänker du på????". Jämfört med hur du reagerar om någon stillsamt med ord och handling förmedlar "Jag finns här för dig. Du kan prata med mig om du vill. Kom till mig när DU är redo. Vi behöver inte prata, vi kan bara vara, jag finns här för dig." Ibland är en kram så mycket viktigare än prat. I synnerhet från en mamma. 

Tack för det tipset, ska absolut kolla upp det!

Och visst är det som du skriver och va mycket lättare det är att förstå när man ser det såhär..

Som jag skrev tidigare så har måna inlägg här fått mig att tänka om, att se det från en annan synvinkel, jättenyttigt och jag tar tacksamt mot alla råd och "omvändande tankar"

Jag Finns ju här hela tiden för henne, Alltid! Och det pratar jag med henne om också, spelar ingen roll vad det är så kan hon komma till mig, dessvärre har hon valt bort mig som bollplank och det kan jag köpa, då hon säger att hon vill inte prata med nån hon känner och står nära, så där har hon kuratorn till hjälp.

• Anonym (Kaos)
    MLB skrev 2014-03-03 11:55:56 följande:
    Du kan inte ändra det förflutna, men du kan påverka framtiden.

Har du själv fått någon hjälp efter relationen? Om du förbannar dig själv för situationen ska du söka hjälp för alla inblandades skull. Ifall du tänker göra det, bra. Ifall du tvekar hoppas jag att jag kan övertyga dig genom att skriva att din dotter med största sannolikhet märker det och att det kan vara en bidragande orsak till att hon sluter sig. Hon vill inte att du ska må ännu sämre. Perspektivet att du skulle få bättre möjligheter att hjälpa henne om hon öppnar sig och att ni därmed skulle komma ur situationen snabbare saknas för henne.

Sant!

Vi .. eller jag, försöker påverka framtiden, antagligen på ett helt fel sätt! Är medveten om det nu..
    Jag visar inte henne hur jag mår själv, felet jag gjort är väl mer att jag "hängt henne i hasorna" och naturligtvis slår hon bakut!

• Anonym (Kaos)

Anonym ("gå före")

Jag har ett tips, som dock är orättvist att använda och leder till att andra hamnar längre bak i kön som har samma behov av hjälp som din dotter. Om du är på riktigt rädd för att hon ska begå självmord så tycker jag ändå att du kan använda det.
    Och det är att ringa till Bup och säga att din dotter beställt hem några konstiga tabletter på nätet. Sök runt lite själv efter vilken slags tabletter som du kan tänka dig att din dotter kunnat tänka sig ta. Tabletter som stillar hunger (för bantning), antidepressiva, berusningstabletter eller vad som nu kan tänkas passa in. Ta reda på hur de ser ut och beskriv dessa för bup. Uttryck din stora oro för det här med tabletterna och att du inte vet om hon tagit dem innan och att det bara var ren tur att du hittade dessa. Ni behöver inte ta med er tabletterna in och dottern behöver inte förklara varför hon hade tabletter- bara hur hon mår och vad hon tänker.
    Ni kommer få åka in fortare än ögat.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Av nån anledning fick jag inte med ditt inlägg vid taggning.

Blir bestört när jag läser ditt inlägg. I det hela säger du att jag ska be min dotter ljuga?

Självklart vill jag att hon ska få hjälp snabbt, men inte på det sättet...

• Anonym (Kaos)
    Anonym (Skitprat) skrev 2014-03-03 12:04:19 följande:
    Det där är skitprat.
    Att skära sig ska TYDLIGT markeras att det är fullständigt oacceptabelt.

Ts, fortsätt du att vaka som en hök! Om det behövs; gör redigt allvar i saken och stanna inne med dottern en vecka då hon inte får vara ifred en sekund.

Jag vakar, men jag vakar backandes från och med nu.

Nej, det ÄR inte acceptabelt och det har jag markerat med, att jag inte stöttar hennes beteende och det rådet fick jag från kuratorn, MEN i det, är det också viktigt att samtidigt försöka få henne att förstå ATT jag finns där och älskar henne...så sett är det väl det enda jag har fixat hittills..

Det är inte mindre frustrerande och ja, jag tappar väl sanset ibland ..

Men det går inte att hålla henne inlåst, det gör henne bara mer arg och hatisk och det behöver hon inte just nu, samt att mår hon inte bra psykiskt, så försvinner det knappast efter en veckas inlåsning med mig...

• Anonym (Kaos)
    Anonym (Skitprat) skrev 2014-03-03 12:11:33 följande:
    Det är inte straff. Det är en fullständigt logisk konsekvens om du vill skydda ditt barn.
    Om nån annan ville skära i ditt barn, skulle du lämna dem ensamma då? Naturligtvis inte, eller hur?
    Då ska du inte lämna henne ensam nu heller.

Fast, det jag har lärt mig är att ett sånt här beteende kan hålla på i åratal!

Ska jag låsa in henne i åratal?

Jag kan förstå hur du tänker så sett och ja, det är sjukt jobbigt att veta att det kan ske när som, vart som helst!
    Men, jag kan inte låsa in henne för evigt..

Man låser inte in ett barn som någon annan vill skära, man tar hand om förövaren då...
    Här måste jag på nåt sätt skydda henne från sig själv och det är skillnad..

• Anonym (Kaos)
    Mawliiin skrev 2014-03-03 18:39:09 följande:
    Jag var likadan i den åldern! Men det var för att jag haft en väldigt tuff uppväxt min mamma gick bort när jag var runt 8 och fick då flytta till min pappa som var en stor pundare! Men även han gick bort efter några år.... plus att man kommer in i puberteten .. Det är mycket som händer i den åldern och man skall knappast kränka en person för då kommer det bli värre! Det blev de för mig i alla fall, man försöker även hitta sin egen personlighet och identitet,

För mig var det ett rop på hjälp, men samtidigt ville jag inte ta emot hjälpen .. Men efter ett tag så gick jag med att gå och prata på BUP, det som hjälpte för mig mest var att vara ensam och att ingen stog som en hök och kollade allt jag gjorde. Det var ändå skönt att veta att man hade någon som brydde sig men ändå inte var för på(min mormor)...

Försök visa att du finns där för henne, försök att inte vara för på, för då kan hon dra sig undan ännu mer, förstår att det inte är lätt som förälder att bara se på.

Tack för att du delar med dig..

Jag har förstått av fler som skrivit att de tyckte det var jobbigt att ha en "hök över sig".
    Jag har backat och jag tror jag är på väg att hitta en balans, antagligen till nästa gång det händer nåt.

• Anonym (Kaos)
    Anonym (privat) skrev 2014-03-03 18:43:56 följande:
    Har du ekonomiska möjligheter att låta henne gå till en psykolog privat, de borde väl ha kortare väntetider?
    Dessvärre inte Rynkar på näsan
    Självklart vill jag göra allt för att hjälpa henne, men ibland finns det vissa spärrar som gör att man får gå den lite längre vägen..
  • Anonym (Kaos)
    Knäck skrev 2014-03-04 20:49:00 följande:
    Hej Ts!
    När jag var 13 år började jag skära mig. Orsaken var förstås komplicerad men sammanfattningsvis så svämmade jag över av fruktansvärda känslor och jag hade inga redskap att hantera dem med.
    Jag bodde med min mamma och när hon upptäckte mina skärsår blev hon förtvivlad. Hon begick i sin förtvivlan flera övergrepp på min integritet med resultatet att jag istället riktade min ilska mot henne. Hon läste min dagbok, förbjöd mig att sova över hos kompisar och övervakade mig. Detta utan att förstå mig eller ha en tillitsfull relation med mig i botten.
    Jag vill tipsa dig om att du inte kommer kunna kontrollera din tonåring. När du försöker kan du råka driva henne till att trappa upp sina maktmedel ännu mer och det kommer skada henne - hon vet inte bättre men du gör. När du försöker kontrollera utan att hon förstår varför kan hon uppfatta dig som fientlig och avskärma sig ännu mer från dig. Du kan skapa en maktkamp som båda förlorar.
    Min kamp mot min mamma slutade med akutplacering av socialtjänsten, självmordsförsök och inläggningar på psyk. Det har tagit många år att reparera vår relation. Hennes reaktion hjälpte aldrig mig.
    Din dotter verkar må jättedåligt och inte veta hur man ska göra det på ett bra sätt. Lär henne olika vägar till att stå ut med ångesten! Det är livskunskap. Ångest kommer alltid igen.
    Man kan samtala, rida på hästar, göra mindfulnessövningar, resa bort, måla, väggklättra, köpa hundvalp, ta ett bad, spela ett instrument, gå en promenad eller göra upp små mål som "idag ska jag inte skära mig hur dåligt jag än mår, jag ska stå ut, och står jag inte ut ska jag skrika den här ramsan ut genom fönstret/gråta i minst 45 minuter i sträck/springa 3 kilometer/be mamma om hjälp" m.m. bara fantasin sätter gränser.
    Hon jävlas inte med dig, hon är ledsen. Fråga henne vad du kan hjälpa henne med och var beredd att prova det hon ber om. Förklara din oro, beskriv den, förklara att du lägger dig i för att du vill att hon ska må bra och att hon har ett eget ansvar för sitt mående. Spåna tillsammans på vad som behövs - och om hon behöver åka till 4H-gården och klappa grisar mitt på dagen så får du väl ta ledigt från jobbet och åka med henne! Självklart får hon inte skita i skolan kontinuerligt eller ha dig att köpa chips så fort hon blir deppig utan det får vara rimliga, kreativa saker och det kan ni resonera om.
    Men var försiktig så att du inte vänder henne emot dig och helt förlorar hennes förtroende.
    Ni som tror att man övervakar och bestämmer över en tonåring under en längre tid är ju livsfarliga. Visst kunde min mamma hindra mig från mycket men jag kunde alltid straffa henne genom att göra mig själv illa och det var ingen av oss vann på det.
    TS, med tiden rätar de flesta sneda tonåringar ut sig Lycka till!

Tack för att du delar med dig!

Jag har efter att jag startade tråden ändrat på massor med mig själv gällande min dotters beteende. 
    Jag har dock aldrig nekat henne att sova hos kompisar eller va själv hemma eller något sådant, för visst kan det hända när som, vart som helst!

Men jag har backat gällande "övervaket" här hemma. Slutat "helt" med det.. 
    Problemet med dotter är att hon vägrar prata om sitt mående med mig, så fort jag ens nosar på det, blir hon hysterisk och skriker att hon inte vill prata om det med mig..

Jag låter det vara så, men samtidigt talar jag om hur jag ser på det och talar om varje dag att jag älskar henne och finns där, oavsett!

Hon morrar mest, i morse hade vi svängdörr och ett hej då, blev gap och skrik och Pang! Men, 13-åringen talar också och det är inte enkelt att sålla en tonårings frustration, samtidigt som hon inte mår bra...det är ju 2 olika kamper hon har just nu...

Jag kämpar på och jag är superglad åt alla tips jag får från Er som vill dela med er av er situation ni haft.

Tack snälla!

• Anonym (Kaos)
    Anonym (skadefri) skrev 2014-03-05 14:11:21 följande:
    Tyvärr är det lång tid för få hjälp och även om ni kommer till bup är det inte säkert de kommer ge henne bra hjälp. Vänd dig privat du får tid direkt om du inte har råd så finns det de som är anslutna till försäkringskassan och då kostar det som ett vanligt sjukbesök. När ni gick skilda vägar du och ditt ex, fick hon och du ingen hjälp då att bearbetta allt? 

Fokusera inte på skadandet, hur hon skar sig, med vad mm. Utan fråga henne varför hon skar sig? Vilka är känslorna som hon vill bli av med? Kan hon finna lugnet som skärrandet ger på ett annat sätt? Många även de på bup lägger fokus på hindra och straffa skärandet men det är fel sätt att hantera det på. Fokusera bara på känslorna och att försöka få henne att frivilligt komma till dig och våga öppna upp sig.

När hennes pappa var elak mot henne vad gjorde du då? Kan hon känna att du inte fanns där då för henne? Vill absolut inte skuldbelägga dig utan bara försöka tänka mig hur din dotter tänker. Kan vara så att hon även är arg på dig för det som hänt. Hon var och är ett barn de ser inte vekligheten alltid som vi gör. 

Finns det någon lärare hon har förtroende för? Just nu behöver hon en vuxen som inte är känslomässigt bunden till henne som hon kan få förtroende för fram tills ni får hjälp. Har du el någon annan förklarat för henne att det som hände med sin pappa absolut inte är hennes fel och att hon har rätt att vara arg, ledsen mm både på dig och sin pappa och ev andra inblandade. Barn har en förmåga att tro att det som sker är deras fel. 

Du kan läsa om självskadebeteende här

Pappan och jag separerade 2003.

Vi hade henne varannan vecka och hon va då 3 år.
    Ja det fanns naturligtvis en anledning till att vi gick isär, då det va ett väldigt destruktivt förhållande.
    Däremot aldrig mot henne...

Åren gick och hon förändrades, en dag uppdagades det att pappa hade varit elak, då skulle hon fylla 10.
    Allt bara forsade ur henne och hon berättade allt som hänt och som hon mindes under åren.
    Hon berättade saker som var rent vidriga!!

Hon har haft kuratorkontakt hela tiden och det har funkat bra, har vi tyckt...men det har hunnit i kapp henne rejält nu, så den kontakten skulle va varit mer inriktad på hennes psykiska mående antagligen..

Jag visste ju som sagt vad inte vad som hände, fram tills då hon berättade.
    Efter det har jag gjort allt som stått i min makt för att skydda henne, hon har inte bott hos sin pappa sedan dess..jag ansökte om enskild vårdnad, men fick "bara"boendet.

Han är dömd för grov fridskränkning och skolan har vid ett flertal ggr gjort orosanmälan till soc gällande honom.

Detta hjälper inte henne just nu, utan hon slåss ju mot det han gjort henne....

Hon har jättebra kontakt med skolkuratorn just nu och har valt själv att gå till henne det första hon gör på morgonen när hon kommer till skolan, vilket jag tycker är jättebra, då känner hon själv att hon behöver det..

Vi jobbar på =)

• Anonym (Kaos)
    silhuett skrev 2014-03-06 19:41:55 följande:
    Jag var i din dotters sits i samma ålder, och ärligt talat vet jag inte alls hur jag som vuxen skulle hantera en liknande sak om mina barn mår dåligt psykiskt.

Jag tyckte det var jättejobbigt när mina föräldrar fick reda på att jag mådde dåligt. De skulle bara "lägga sig i", de tjatade och var på mig jämt. Jag hatade det och drog mig undan så mycket som möjligt.

I slutändan blev det så att jag inte började reda ut mina problem förrän jag var 23, vilket gav en massa oönskade konsekvenser. Hade de pushat mig mer när jag var tonåring och bodde hemma, hade förmodligen mitt liv sett helt annorlunda ut i dagsläget. Men samtidigt VET jag att jag verkligen inte var samarbetsvillig, och att det aldrig hade gått att tvinga mig att ta emot hjälp.

Det är en jättesvår balansgång. På något sätt måste man få tonåringen själv att VILJA ta emot hjälp. Hur man lyckas med det har jag ingen aning om..

Som jag skrivit tidigare, så hanterar man det olika. Jag hanterade det fel..eller kanske gör lite fortfarande. Men jag försöker tänka mig för varje gång det brakar här hemma.

Tyvärr är det skolan som blir drabbad nu. Vissa dagar vägrar hon gå till skolan...som i morgon. Fick för en stund sedan infon från henne att i morgon tänker hon minsann inte gå!

Jag försöker varje gång tala om hur viktigt det är att gå och vad jag tycke rom att hon Inte går till skolan...men hon är ståndaktig, går inte att rubba hennes beslut =(

Jag känner igen det du skriver med att du inte tyckte om att de lade sig i...lite så är det ju här med, hon vänder helt ut och in på sig själv när jag är lite för på..

Det ÄR en balansgång och när man väl tror man hittat en bra balans, så skiter det sig! =/

• Anonym (Kaos)
    Anonym (skar mig) skrev 2014-03-06 19:31:05 följande:
    Vad skönt att du känner att du fått hjälp och input härifrån. Kämpa på och hoppas att din dotter kommer över det jobbiga som bråkar med henne.Du verkar vara en riktigt fin mamma, önskar min var lika engagerad när jag var tonåring.

Kram {#emotions_dlg.flower}
    Tack för dina ord
    Hoppas du ändå lyckades att hitta en balans i dig själv och att du idag mår bra {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Kaos)
    Nitor skrev 2014-03-07 01:48:46 följande:
    Sa hon något om varför hon inte vill gå i skolan just nu?

Hon säger bara att hon inte mår bra och "du vet ju hur jag mår"..

Min dotter är av natur en riktigt enveten person, har hon bestämt sig för något, då är det så, den när hon inte mår bra, blir det ett steg värre OCH svårare att prata med henne..

• Anonym (Kaos)
    Nitor skrev 2014-03-07 08:15:19 följande:
    Får du reda på vad som sägs under dessa samtal? Och om samtalen är konstruktiva?

Kuratorn har tystnadsplikt även för en minderårig, Enbart om det är fara för hennes liv, hot om självmord osv, får de gå vidare till vårdnadshavare.

Men hon är ganska fåordig vad jag förstått,  börjar lite smått öppna sig..

• Anonym (Kaos)
    MLB skrev 2014-03-07 12:15:13 följande:
    Har du testat att ställa jo/nej frågor när du försöker prata med henne?

Jag får inte ställa några frågor alls..Hon blir tokig om jag börjar med det,

Jag kan fråga hur hon mår, eller "är du ok"..Mmm, får jag till svar då på sin höjd..Jag har lärt mig backa där nu, tycker jag ger henne den space hon behöver ha, utan att släppa henne helt.

Svar på tråden Min dotter skär sig =(