• David87

Tips inför teoriprov?

Hej alla på Familjeliv!

Den 10 april ska jag ha uppskrivning för körkort B. Är redan nu hur nervös som helst kan jag tala om. Läser och läser i teoriboken och känner lite smått panik att jag inte ska få in allt som krävs innan jag skriver upp.

Har ni några tips på hur man ska tänka? Självklart är väl det individuellt hur man tänker och så, men finns det något allmänt tips som jag kan tänka på? Är rädd att inte få godkänt på provet..... Skäms

Har gjort några tester via olika körkortsprogram och ligger väl på ett resultat mellan 49-54 rätt.....

Tacksam för alla svar jag kan få!

//David

• Svar på tråden Tips inför teoriprov?
  • aleakim

Jag gjorde bara massa test, orkade aldrig läsa i boken. Så det är väl mitt tips.

Passa på att fråga om sånt du funderat på när du hat körlektion.

Du verkar ju ligga bra till redan nu och du har fortfarande mycket tid på dig, kommer gå bra det här :)

BF: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb
  • Will1

Dela upp så du läser lite varje dag. Fortsätt gör tester för att se hur du ligger till.

• Jag är bara jag

Provtesten man gjorde innan påminde inte alls om själva teoriprovet. Man får ta det mest vettiga alternativet om man helt enkelt inte vet-det brukar vara rätt. Men läs på,dock inte för mycket-då fastnar ändå inget.

• David87

Tack för alla svar! Det är nog så att det enda som hjälper är som sagt att plugga, plugga och plugga. Jag hoppas att det ska gå bra den dagen när jag väl sitter där och gör provet.

• johanna b83

Jag läste boken 1 gång för att få lite bakgrundskunskap. Sen gjorde jag bara massvis med tester och övningar online. Fungerade bra för mig, fick 56 på teoriprovet :) 

Jag övade på www.körkortskolan.se, men ett starkt tips är att öva mycket tills du får 55+ på online prover hela tiden. Man blir nervös inför teoriprovet och de flesta skriver sämre pga stress.

Så ÖVA ÖVA och lycka till med körkortet :D

• Bambusa

jag skrev för 2månader sen, och hade haft väldigt bra på körskolans datorer, bara nått fel.. men första uppskrivningen fick ja 2 under G, andra fick ja 4 över G..  teorin var inget mot uppkörningen tycker ja, men så är ja sån som inte visar så bra för nytt folk vad ja kan heller.. men i måndags körde ja upp utan minsta anmärkning och ska nu åka och hämta ut mitt körkort, fick avin på posten idag Solig väldigt skönt, speciellt då ja är höggravid och har en 5åring.. så nu är ja inte fast hemma längre...

• criss

Jag har varit handledare ,och dom har klarat både teori och körning första gången.
    Mitt tips är att läsa teoriboken noga och läs om det du tycker är svårt tills du fattar vad dom menar.
    och gör teoritest på nätet om och om igen tills du känner att du har koll på det.
    De flesta som inte klarar det verkar ta för lätt på det och inte läsa teoriboken eller göra test.
    Försök tänk dig in i frågorna utifrån trafiksituationer som du själv har varit med om.

• Bambusa

grejjen är att de är en så stor databank av frågor att man inte har chans att plugga på dom alla.. och ofta riktigt dåliga bilder på trafikverket mot på körskolans prover, jag hade 1-3fel på körskolan länge, men kuggade iaf på teoriprovet första gången.. då fick ja frågor ja inte hade kunnat plugga på för dom inte fanns med i körkolans frågor, och för dom dåliga bilderna som inte gick att förstora.. andra gången däremot klarade jag mig.. körskoleläraren höll med om att de är dåliga bilder, och de va han som sa att de är så många frågor som slumpas ut, så man kan inte plugga på alla precis innan, därför har man större chans om man haft tid på sig och pluggat och gjort prov på körskolan under lite längre tid, jag var där 1-2gånger i veckan och gjorde flera prov.. först var ja där 2v under utbildningen med.. fick mkt beröm att ja engagerade mig verkligen.. ändå fick ja göra omprov en gång..  men teorin är ju inte dyr att göra om iaf 300spänn..

• Homer3000
    Bambusa skrev 2014-03-13 11:33:04 följande:
    grejjen är att de är en så stor databank av frågor att man inte har chans att plugga på dom alla.. och ofta riktigt dåliga bilder på trafikverket mot på körskolans prover, jag hade 1-3fel på körskolan länge, men kuggade iaf på teoriprovet första gången.. då fick ja frågor ja inte hade kunnat plugga på för dom inte fanns med i körkolans frågor, och för dom dåliga bilderna som inte gick att förstora.. andra gången däremot klarade jag mig.. körskoleläraren höll med om att de är dåliga bilder, och de va han som sa att de är så många frågor som slumpas ut, så man kan inte plugga på alla precis innan, därför har man större chans om man haft tid på sig och pluggat och gjort prov på körskolan under lite längre tid, jag var där 1-2gånger i veckan och gjorde flera prov.. först var ja där 2v under utbildningen med.. fick mkt beröm att ja engagerade mig verkligen.. ändå fick ja göra omprov en gång..  men teorin är ju inte dyr att göra om iaf 300spänn..
    Det är bara läsa boken 10 gånger och du får 64/67 på första som mig
Svar på tråden Tips inför teoriprov?