Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Valp med separationsångest! (långt)

Har hunden seperationsångest så brukar det enda vara att först sluta lämna valpen ensam alls ett par veckor och sen börja om från start. Många hundar klarar inte av att lämnas alls tyvärr trots att man gjort enligt "regelboken".
    Antagligen blev det för mycket att ni fortsatte träningen fast valpen gnällde dvs talade om att den var otrygg och till slut blir det riktig ångest och panik.

Att skaffa en hund till är ju inga garantier för att det kommer gå bra och även den behöver ju ensamhetstränas.

Personligen skulle jag ordna hundvakt då ni har väldigt dåligt om tid och att jobba bort seperationsångest tar lång tid om det ens går. Träningen kan ni fortsätta med på lediga dagar för att förhoppningsvis kunna lämna valpen ensam senare.

• Dexter dot com
    Agabbe skrev 2014-03-09 10:55:14 följande:
    Vi ignorerar den för att han är som ett plåster på oss, lagar man mat ligger han på fötterba och flyttar sig direkt man själv gör det, som exempel, grejen med att ignorera honom när han söker kontakt är att göra honom mera självständig. Han når oss inte direkt han själv vill, vilket han ju måste lära sig om han ska vara ensam hemma. När han ger upp kontaktsöket efter att vi ignorerar honom, kallar vi honom till oss istället.

Son sagt är vi medvetna om att de måste ensamhetstränas stegvis ändå fast de är två, och som jag också sa skulle vi ta en vuxen hund som redan är van med att vara ensam. Vet att risken finns att den yngre stressar den andre, men när alternativen inte är så många (de andra är ångestdämpare på recept eller ompacering) så tar man det i beaktande trots att det inte är 100% säkert att det lyckas, kanske 50.... För många är en annan hund det enda som hjälpt, trots träning i flera år. Vill gärna ha erfarenheter av de som gjort på detta vis!
    Även om den nya hunden kunnat vara ensam i det förra hemmet finns det inga garantier för att det fungerar hos er och det kommer ju också ta tid. Först ska ni hitta den perfekta hunden som ska boa in sig hos er nån månad och bli trygg och sen ska ni ensamhetsträna den i långsam takt.
    Det verkar som ni har väldigt kort om tid och vad är planen om det inte fungerar? Har ni möjlighet att vara hemma tills ni omplacerat 2 hundar eftersom ni inte kommer kunna lämna två hundar med seperationsångest hemma.

Det låter som er valp är otroligt osäker. Hur jobbar ni med hans självförtroende och hur aktiveras han?
  • Dexter dot com
    Agabbe skrev 2014-03-09 21:43:06 följande:
    Alltså är hundägare i sverige arbetslösa? Vi har varit hemma med denna hund i nstan ett halvt år när vi återgår till jobbet!

Det vanliga här är att valpar på 8 veckor är ensamma 8 h per dag, och inte har vi fler hundproblem, snarare tvärtom enligt mina goda vänner som drar hundkurser och är utbildade i Sverige....

Hur vi jobbar med honom. Vi motionerar honom inte då hn är luten ännu, men han får leka med hundkompisar ca 1 ggr i veckan, han springer lös i skogen varje dag där vi bor, och vi tränar mycket kontaktövningar och hans självförtroende stärks bla av sökövningar. För självförtroendet är det också bra att träna att inte vara uppefter oss hela tiden, klara sig själv. Han får också ofta godis gömda i bollar och så, vilket också höjer skälvförtroendet

Det är ju perfekt att ni varit hemma så länge men det hjälper ju inte eftersom ni har en valp med seperationsångest. Jag och mina vänner med hund har garderat oss med hundvakt om hunden inte kan vara ensam vilket faktiskt är rätt vanligt och även om hunden kan vara ensam så känner jag ingen som lämnar sin hund mer än max 4 timmer per dygn så hundvakt alt dagis är ett måste om man jobbar.
     Att ha en plan B är ett måste för att undvika att hamna i er situation.

Att lämna valpar ensamma hela arbetsdagar är vidrigt och i mina ögon djurplågeri! Tur att vi har lagar som gör det straffbart att utsätta djur för det.

Att spåra eller låta hunden söka är kanon för självförtroendet men att "tvinga" en valp som inte är redo att vara ensam att "klara sig själv" gör den bara ännu mer osäker och sånna hundar blir ofta som ett plåster på en eftersom dom är livrädda att bli lämnade.
Svar på tråden Valp med separationsångest! (långt)