Agabbe skrev 2014-03-09 21:43:06 följande:
Alltså är hundägare i sverige arbetslösa? Vi har varit hemma med denna hund i nstan ett halvt år när vi återgår till jobbet!
Det vanliga här är att valpar på 8 veckor är ensamma 8 h per dag, och inte har vi fler hundproblem, snarare tvärtom enligt mina goda vänner som drar hundkurser och är utbildade i Sverige....
Hur vi jobbar med honom. Vi motionerar honom inte då hn är luten ännu, men han får leka med hundkompisar ca 1 ggr i veckan, han springer lös i skogen varje dag där vi bor, och vi tränar mycket kontaktövningar och hans självförtroende stärks bla av sökövningar. För självförtroendet är det också bra att träna att inte vara uppefter oss hela tiden, klara sig själv. Han får också ofta godis gömda i bollar och så, vilket också höjer skälvförtroendet
Det är ju perfekt att ni varit hemma så länge men det hjälper ju inte eftersom ni har en valp med seperationsångest. Jag och mina vänner med hund har garderat oss med hundvakt om hunden inte kan vara ensam vilket faktiskt är rätt vanligt och även om hunden kan vara ensam så känner jag ingen som lämnar sin hund mer än max 4 timmer per dygn så hundvakt alt dagis är ett måste om man jobbar.
Att ha en plan B är ett måste för att undvika att hamna i er situation.
Att lämna valpar ensamma hela arbetsdagar är vidrigt och i mina ögon djurplågeri! Tur att vi har lagar som gör det straffbart att utsätta djur för det.
Att spåra eller låta hunden söka är kanon för självförtroendet men att "tvinga" en valp som inte är redo att vara ensam att "klara sig själv" gör den bara ännu mer osäker och sånna hundar blir ofta som ett plåster på en eftersom dom är livrädda att bli lämnade.