• Agabbe

Valp med separationsångest! (långt)

Är mycket tacksam för hjälp och synpunkter!

Har en snart 6 månaders valp som inte kan vara ensam. Vi skaffade honom när han var 12 veckor och vid en tidpunkt då vi hade möjlighet att vara hemma och träna ensamhet ordentligt från grunden, liksom vi gjort med andra hundar med utmärkt resultat. Men med denna fungerar inget, verkligen inget av allt vi provat. Hit hör ignorera hunden när den vill ha kontakt, stänga i annat rum men så att han ser oss, skrammel med nycklar, jacka etc, införskaffande av hundbur som trygg plats... Osv. Träningen började vid jacka på, röra handtaget, öppna stänga dörren, och sen utöka sekundsvis.... Vi var uppe i 10 minuter ensam utan panik (bara "vanligt" gnäll) vid 5 månaders ålder, men så svängde det av någon anledning. Nuförtiden går det ibte att stänga toalettdörren, direkt slår paniken in trots tuggben eller annat som annars är super...

Vi går nu hundra procent på ett träningsprogram vi blivit rekommenderade ur boken "i'll be home soon", vi har två månader på oss innan maken börjar jobba igen och vi inte har några lösningar på detta problem. Bor i ett land där hunddagisar inte existerar förutom i storstäder, hundskötare finns det inte heller alternativ för just nu.

Vi har prövat en medicin, som är lika mycket ett kosttillskott, det heter Serene UM. Inget resultat av det, funderar på att testa Calmex. Hunden måste som sagt klara av flera timmar ensam f.o.m 1 maj, vi vill inte avliva eller omplacera, men är beredd på det mesta annat, även funderat på att ta en till hund son sällskap, men det behöver ju också vara en sån vi vill leva med och son passar med vår hund, SAMT är en sådan som inverkar lugnande på vår kille och inte tvärtom.... Ja, hjälp?!

• Svar på tråden Valp med separationsångest! (långt)
  • Dexter dot com

Har hunden seperationsångest så brukar det enda vara att först sluta lämna valpen ensam alls ett par veckor och sen börja om från start. Många hundar klarar inte av att lämnas alls tyvärr trots att man gjort enligt "regelboken".
    Antagligen blev det för mycket att ni fortsatte träningen fast valpen gnällde dvs talade om att den var otrygg och till slut blir det riktig ångest och panik.

Att skaffa en hund till är ju inga garantier för att det kommer gå bra och även den behöver ju ensamhetstränas.

Personligen skulle jag ordna hundvakt då ni har väldigt dåligt om tid och att jobba bort seperationsångest tar lång tid om det ens går. Träningen kan ni fortsätta med på lediga dagar för att förhoppningsvis kunna lämna valpen ensam senare.

• Agabbe

Tack för svar. Finns tyvärr inga hundvakter att tillgå, har annonserat efter men inga svar. Tar vi en hund till är det en vuxen som sen tidigare är van att vara ensam, men vet att det ändå inte är säkert att det lyckas. Grejen är den att alternativen inte är så många, man kan inte säga upp sig från jobbet pga hunden. Någon som lyckats med att ta en hund som sällskap?

• slutatsnusa
    Agabbe skrev 2014-03-04 16:54:06 följande:
    Tack för svar. Finns tyvärr inga hundvakter att tillgå, har annonserat efter men inga svar. Tar vi en hund till är det en vuxen som sen tidigare är van att vara ensam, men vet att det ändå inte är säkert att det lyckas. Grejen är den att alternativen inte är så många, man kan inte säga upp sig från jobbet pga hunden. Någon som lyckats med att ta en hund som sällskap?

det är ingen bra idé att skaffa en hund till
    den måste ju tex även den ensamtränas i sitt  nya hem
    risken är  att den ni redan har stressar upp den nya med sitt beteende
    annonsera igen, hör med grannar osv
  • Agabbe

Vi ignorerar den för att han är som ett plåster på oss, lagar man mat ligger han på fötterba och flyttar sig direkt man själv gör det, som exempel, grejen med att ignorera honom när han söker kontakt är att göra honom mera självständig. Han når oss inte direkt han själv vill, vilket han ju måste lära sig om han ska vara ensam hemma. När han ger upp kontaktsöket efter att vi ignorerar honom, kallar vi honom till oss istället.

Son sagt är vi medvetna om att de måste ensamhetstränas stegvis ändå fast de är två, och som jag också sa skulle vi ta en vuxen hund som redan är van med att vara ensam. Vet att risken finns att den yngre stressar den andre, men när alternativen inte är så många (de andra är ångestdämpare på recept eller ompacering) så tar man det i beaktande trots att det inte är 100% säkert att det lyckas, kanske 50.... För många är en annan hund det enda som hjälpt, trots träning i flera år. Vill gärna ha erfarenheter av de som gjort på detta vis!

• Dexter dot com
    Agabbe skrev 2014-03-09 10:55:14 följande:
    Vi ignorerar den för att han är som ett plåster på oss, lagar man mat ligger han på fötterba och flyttar sig direkt man själv gör det, som exempel, grejen med att ignorera honom när han söker kontakt är att göra honom mera självständig. Han når oss inte direkt han själv vill, vilket han ju måste lära sig om han ska vara ensam hemma. När han ger upp kontaktsöket efter att vi ignorerar honom, kallar vi honom till oss istället.

Son sagt är vi medvetna om att de måste ensamhetstränas stegvis ändå fast de är två, och som jag också sa skulle vi ta en vuxen hund som redan är van med att vara ensam. Vet att risken finns att den yngre stressar den andre, men när alternativen inte är så många (de andra är ångestdämpare på recept eller ompacering) så tar man det i beaktande trots att det inte är 100% säkert att det lyckas, kanske 50.... För många är en annan hund det enda som hjälpt, trots träning i flera år. Vill gärna ha erfarenheter av de som gjort på detta vis!
    Även om den nya hunden kunnat vara ensam i det förra hemmet finns det inga garantier för att det fungerar hos er och det kommer ju också ta tid. Först ska ni hitta den perfekta hunden som ska boa in sig hos er nån månad och bli trygg och sen ska ni ensamhetsträna den i långsam takt.
    Det verkar som ni har väldigt kort om tid och vad är planen om det inte fungerar? Har ni möjlighet att vara hemma tills ni omplacerat 2 hundar eftersom ni inte kommer kunna lämna två hundar med seperationsångest hemma.

Det låter som er valp är otroligt osäker. Hur jobbar ni med hans självförtroende och hur aktiveras han?
  • Agabbe

Alltså är hundägare i sverige arbetslösa? Vi har varit hemma med denna hund i nstan ett halvt år när vi återgår till jobbet!

Det vanliga här är att valpar på 8 veckor är ensamma 8 h per dag, och inte har vi fler hundproblem, snarare tvärtom enligt mina goda vänner som drar hundkurser och är utbildade i Sverige....

Hur vi jobbar med honom. Vi motionerar honom inte då hn är luten ännu, men han får leka med hundkompisar ca 1 ggr i veckan, han springer lös i skogen varje dag där vi bor, och vi tränar mycket kontaktövningar och hans självförtroende stärks bla av sökövningar. För självförtroendet är det också bra att träna att inte vara uppefter oss hela tiden, klara sig själv. Han får också ofta godis gömda i bollar och så, vilket också höjer skälvförtroendet

• Dexter dot com
    Agabbe skrev 2014-03-09 21:43:06 följande:
    Alltså är hundägare i sverige arbetslösa? Vi har varit hemma med denna hund i nstan ett halvt år när vi återgår till jobbet!

Det vanliga här är att valpar på 8 veckor är ensamma 8 h per dag, och inte har vi fler hundproblem, snarare tvärtom enligt mina goda vänner som drar hundkurser och är utbildade i Sverige....

Hur vi jobbar med honom. Vi motionerar honom inte då hn är luten ännu, men han får leka med hundkompisar ca 1 ggr i veckan, han springer lös i skogen varje dag där vi bor, och vi tränar mycket kontaktövningar och hans självförtroende stärks bla av sökövningar. För självförtroendet är det också bra att träna att inte vara uppefter oss hela tiden, klara sig själv. Han får också ofta godis gömda i bollar och så, vilket också höjer skälvförtroendet

Det är ju perfekt att ni varit hemma så länge men det hjälper ju inte eftersom ni har en valp med seperationsångest. Jag och mina vänner med hund har garderat oss med hundvakt om hunden inte kan vara ensam vilket faktiskt är rätt vanligt och även om hunden kan vara ensam så känner jag ingen som lämnar sin hund mer än max 4 timmer per dygn så hundvakt alt dagis är ett måste om man jobbar.
     Att ha en plan B är ett måste för att undvika att hamna i er situation.

Att lämna valpar ensamma hela arbetsdagar är vidrigt och i mina ögon djurplågeri! Tur att vi har lagar som gör det straffbart att utsätta djur för det.

Att spåra eller låta hunden söka är kanon för självförtroendet men att "tvinga" en valp som inte är redo att vara ensam att "klara sig själv" gör den bara ännu mer osäker och sånna hundar blir ofta som ett plåster på en eftersom dom är livrädda att bli lämnade.
  • Agabbe

Jo, nu har vi ju inte tvingat någon hund med separationsångest att vara ensam alls, därav detta meddelande. Vi kan inte fixa fram en hundskötare så plan B i detta fall är skaffa en till hund och hoppas på det bästa, få lugnande medicin av vet eller att omplacera, det sista inhet bra alt då alla jag hittills pratat med (hundmänniskor) anser att hunden helt enkelt får acceptera läget som det är, att vara ensam.

Att hunden är ensam 8h behöver absolut inte vara djurplågeri, även om jag också anser att det är djurplågeri att ha en hund med separationsångest ensam alls. Många hundar sover precis hela dagen, det gjorde vår förra valp av samma ras i samma ålder, utan problem och utan att hon på något sätt mådde dåligt. Enligt de hundskolare som är utbildade i sverige som jag känner så är det tvärtom BRA för många hundar att få ha den tiden för sig själv, då otroligt många hundar är stressade av all aktivering de får idag. En hund ska sova/vila typ 80% av dygnet. De måste lika mycket ha tiden i lugn och ro, vilket de får ensam hemma om de inte mår dåligt av det.

Vilka andra länder en Sverige har ett förbud mot att ha hundar ensamma mer än 8h? Jag vet inte därför frågar jag. Det kan ju vara bra eftersom det finns hundar som mår dåligt av det, men det finns även de som inte alls tar skada. Här tkr bl.a min uppfödare att 7v valp ska klara minst 7h, och de flesta gör det också. Tror inte att vi här i landet har fler fall av separationsångest än i Sverige trots det. Och fortfarande håller jag inte med om allt, bara delger information.

• slutatsnusa
    Agabbe skrev 2014-03-09 21:43:06 följande:

vi jobbar skift, kan ha med hunden till jobbet, lämnar på hunddagis, går hem på lunchen, har dagmatte/husse, släktingar som vi lämnar hunden till osv precis som ansvarstagande hundägar i alla andra länder.
    jag hade en labrador för länge sen som var precis lika kontaktsökande som er nuvarande valp
    min erfarenhet är att det inte funkar att ignorera utan den måste få full uppmärksamhet och närhet hela tiden eftersom det är just det den uttrycker att den behöver.
    dessutom vill jag påstå att när ni ignorerar er hunds spontana kontakttagande som du skriver om i ett annat inlägg så förlorar ni otroligt mycket. det som ni får gratis får många andra hundägare slita för att få.
    hur kan det vara helt omöjligt att skaffa en dagmatte eller daghusse?
  • Agabbe

Aj vilka andra länder? "Alla" andra länder inkluderar åtminstone inte Finland, storbritannien, usa eller norge för att nämna några exempel. I alla de länderna är hundar ensamma runt 8h per dag utan att det är lagstridigt, och utan att de har fler hundproblem.... Det kanske ändå ligger sanning i, att de flesta hundar inte mår dåligt av det!

Meningen är inte att han ska sluta söka kontakt, men att man en tid måste ignorera honom och inte ALLTID vara tillgänglig, för att han ska våga bli mer självständig.

• Agabbe

Och ja, har annonserat flertal ggr, men en stor hund fortfarande valp utan full kontroll på drag i kopplet när tex ett löv flyger förbi som man vill jaga, passar varken pensionär eller barn. Övriga studerar/jobbar för det mesta och det finns helt enkelt inte. En tid nr jag själv var sjukskriven erbjöd jag det samma, att ta hand om hundar, och jag hade fler förfrågningar än jag skulle ha hunnit med. Det var dock för sådana som skulle på resa och hundarna var hos mig i flera dagar... Finns ett "hunddagis", det innebär en bur i ett stall och en kisspaus mitt på dagen - då är nog hunden lugnare hemma i en bekant miljö. Inte denna då, men normalt....

• slutatsnusa
    Agabbe skrev 2014-03-10 14:58:27 följande:
    Aj vilka andra länder? "Alla" andra länder inkluderar åtminstone inte Finland, storbritannien, usa eller norge för att nämna några exempel. I alla de länderna är hundar ensamma runt 8h per dag utan att det är lagstridigt, och utan att de har fler hundproblem.... Det kanske ändå ligger sanning i, att de flesta hundar inte mår dåligt av det!

Meningen är inte att han ska sluta söka kontakt, men att man en tid måste ignorera honom och inte ALLTID vara tillgänglig, för att han ska våga bli mer självständig.
    hmmm jag skrev "ansvarstagande ägare i alla andra länder"
    jag tror tvärtom att om ni hela tiden stöter bort honom kommer ni att få en än mer osäker hund som dessutom kommer sluta att söka kontakt med er
    omplacera!
  • Agabbe

Haha... Hmm precis. Skärp dig!!! Att ha hundar som barn mår de sämre än bättre av.

Hunden är STRESSAD av att följa hack i häl precis hela tiden, det mår den inte bra av!! Han måste bli mer självständig och det är ett allmänt problem inom rasen som hundkännare känner till, men med labbe ägare är det ju annorlunda. Långt ifrån samma sak.

• slutatsnusa
    Agabbe skrev 2014-03-13 10:41:26 följande:
    Haha... Hmm precis. Skärp dig!!! Att ha hundar som barn mår de sämre än bättre av.

Hunden är STRESSAD av att följa hack i häl precis hela tiden, det mår den inte bra av!! Han måste bli mer självständig och det är ett allmänt problem inom rasen som hundkännare känner till, men med labbe ägare är det ju annorlunda. Långt ifrån samma sak.
    nu blir jag nyfiken!
    vad är det för ras du har och exakt hur menar hundkännare att självständighetsträning ska gå till?
    på vilket vis är det annorlunda med labbe-ägare?
  • Agabbe

Labbar är väl allmänt kända som den bästa möjliga första-hunden för att de sällan innebär problem som dessa! Det är en Weimaraner hane jag har, med tyska jaktlinjer och inte de amerikanska, alltså mera av de typiska egenskaperna för rasen... Bl.a. Hur den fäster sig och kan ha problem med separation....

Läs på här om ensamhetsträning, med att avvisa hunden när den söker kontakt. Har fler källor om det behövs!

• slutatsnusa

i teorin låter det jättebra och enkelt med att avvisa hunden när den söker kontakt
    kan säga direkt att det inte hade funkat på min (jakt)labrador
    som tur var hade jag två småbarn och var hemma fram tills hon var 2 kanske så jag hade gott om tid att ta det varligt med henne
    det är roligt att ha en högenergisk hund att träna och jobba ihop med
    weimaraner är jättevackra hundar, men arbetskrävande på ett sätt som inte skulle passa in i mitt liv
    jag hoppas att det går bra för er och om inte omplacera så fort som möjligt

• Agabbe

Ja, vi har försökt med det, men inte hållit så hårt på det eftersom det bästa för oss verkar vara att lära honon att han måste stanna på ett visst ställe, ex har vi osynliga gränser till köket om vi är där, då kan han inte komma dit. Det fattar han direkt, men skippar man "gränserna" flyttar han sig och lägger sig på ens fötter efterhand då man lagar mat etc. Eftersom han också gnäller då man stänger toalettdörren har vi börjar visa hon till sin bädd, säger kommandot för bädden och då måste han vara där tills han får ledig kommando, han lägger sig ner och vilar med detsamma.... Ännu inte stängt dörren till toaletten när han är där men vi fortsätter på det spåret eftersom det funkat.

Vi vill hitta en lösning på detta och omplacera kommer inte på fråga, isf blir det till Sverige där någon är hemma med honom. Sådant tänk finns som sagt inte här, vilket jag inte tror är dåligt i allmänna fall men i fall med separationsångest. Vi har mkt vi ska testa innan det iallafall! Pratade med två veterinärer igår i samband med att vi var inne för öroninflammation och fick än en gång beröm för hur vi orkar försöka, fick calmex medicin samt fler tips&råd, frågade om det är vanligt med separationsångest häromkring, med tanke på hur folk lämnar sina hundar under arbetsdagen, men det var tydligen ovanligt, men att "det finns". Den ena veterinären sa också att det kan vara en bra ide att ta en äldre, självsäker och lugn hund som sällskap.

Svar på tråden Valp med separationsångest! (långt)