Inlägg från: slutatsnusa |Visa alla inlägg
  • slutatsnusa

Valp med separationsångest! (långt)

Agabbe skrev 2014-03-04 16:54:06 följande:
    Tack för svar. Finns tyvärr inga hundvakter att tillgå, har annonserat efter men inga svar. Tar vi en hund till är det en vuxen som sen tidigare är van att vara ensam, men vet att det ändå inte är säkert att det lyckas. Grejen är den att alternativen inte är så många, man kan inte säga upp sig från jobbet pga hunden. Någon som lyckats med att ta en hund som sällskap?

det är ingen bra idé att skaffa en hund till
    den måste ju tex även den ensamtränas i sitt  nya hem
    risken är  att den ni redan har stressar upp den nya med sitt beteende
    annonsera igen, hör med grannar osv
  • slutatsnusa
    Agabbe skrev 2014-03-09 21:43:06 följande:
    Alltså är hundägare i sverige arbetslösa? Vi har varit hemma med denna hund i nstan ett halvt år när vi återgår till jobbet!

Det vanliga här är att valpar på 8 veckor är ensamma 8 h per dag, och inte har vi fler hundproblem, snarare tvärtom enligt mina goda vänner som drar hundkurser och är utbildade i Sverige....

Hur vi jobbar med honom. Vi motionerar honom inte då hn är luten ännu, men han får leka med hundkompisar ca 1 ggr i veckan, han springer lös i skogen varje dag där vi bor, och vi tränar mycket kontaktövningar och hans självförtroende stärks bla av sökövningar. För självförtroendet är det också bra att träna att inte vara uppefter oss hela tiden, klara sig själv. Han får också ofta godis gömda i bollar och så, vilket också höjer skälvförtroendet

vi jobbar skift, kan ha med hunden till jobbet, lämnar på hunddagis, går hem på lunchen, har dagmatte/husse, släktingar som vi lämnar hunden till osv precis som ansvarstagande hundägar i alla andra länder.
    jag hade en labrador för länge sen som var precis lika kontaktsökande som er nuvarande valp
    min erfarenhet är att det inte funkar att ignorera utan den måste få full uppmärksamhet och närhet hela tiden eftersom det är just det den uttrycker att den behöver.
    dessutom vill jag påstå att när ni ignorerar er hunds spontana kontakttagande som du skriver om i ett annat inlägg så förlorar ni otroligt mycket. det som ni får gratis får många andra hundägare slita för att få.
    hur kan det vara helt omöjligt att skaffa en dagmatte eller daghusse?
  • slutatsnusa
    Agabbe skrev 2014-03-10 14:58:27 följande:
    Aj vilka andra länder? "Alla" andra länder inkluderar åtminstone inte Finland, storbritannien, usa eller norge för att nämna några exempel. I alla de länderna är hundar ensamma runt 8h per dag utan att det är lagstridigt, och utan att de har fler hundproblem.... Det kanske ändå ligger sanning i, att de flesta hundar inte mår dåligt av det!

Meningen är inte att han ska sluta söka kontakt, men att man en tid måste ignorera honom och inte ALLTID vara tillgänglig, för att han ska våga bli mer självständig.
    hmmm jag skrev "ansvarstagande ägare i alla andra länder"
    jag tror tvärtom att om ni hela tiden stöter bort honom kommer ni att få en än mer osäker hund som dessutom kommer sluta att söka kontakt med er
    omplacera!
  • slutatsnusa
    Agabbe skrev 2014-03-13 10:41:26 följande:
    Haha... Hmm precis. Skärp dig!!! Att ha hundar som barn mår de sämre än bättre av.

Hunden är STRESSAD av att följa hack i häl precis hela tiden, det mår den inte bra av!! Han måste bli mer självständig och det är ett allmänt problem inom rasen som hundkännare känner till, men med labbe ägare är det ju annorlunda. Långt ifrån samma sak.
    nu blir jag nyfiken!
    vad är det för ras du har och exakt hur menar hundkännare att självständighetsträning ska gå till?
    på vilket vis är det annorlunda med labbe-ägare?
  • slutatsnusa

i teorin låter det jättebra och enkelt med att avvisa hunden när den söker kontakt
    kan säga direkt att det inte hade funkat på min (jakt)labrador
    som tur var hade jag två småbarn och var hemma fram tills hon var 2 kanske så jag hade gott om tid att ta det varligt med henne
    det är roligt att ha en högenergisk hund att träna och jobba ihop med
    weimaraner är jättevackra hundar, men arbetskrävande på ett sätt som inte skulle passa in i mitt liv
    jag hoppas att det går bra för er och om inte omplacera så fort som möjligt

Svar på tråden Valp med separationsångest! (långt)