Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Hur långt mellan barnen?

Vi har 16 månader mellan våra två äldsta. Sedan är det 4 respektive 5,5 år till yngsta. Ser för- och nackdelar med både tätt och lite längre mellan. Jag tror inte det finns någon ultimat åldersskillnad. Det finns för- och nackdelar med alla åldersskillnader.

• Flickan och kråkan
    Monchichier skrev 2014-03-04 12:07:20 följande:
    Det finns ju dock grundliga vetenskapliga undersökningar som säger att 4år är den ultimata åldersskillnaden..
    Men vilka är premisserna .
  • Flickan och kråkan
    Monchichier skrev 2014-03-04 12:17:05 följande:
    Premisserna? Att det finns många fler fördelar än nackdelar att få syskon med 4 års mellanrum eller mer.
    Eller vad menar du?
    Eftersom du hänvisar till grundliga vetenskapliga undersökningar, så antar jag att du även vet premisserna kring dessa studier.
  • Flickan och kråkan
    Monchichier skrev 2014-03-04 12:24:45 följande:
    Det har jag inte lagt på minnet nej. Hur många undersökningar kan du utantill, ord för ord? Har du koll på vem som producerade filmen du såg senast?

Det var ett rätt märkligt svar. Jag kan inga forskningsrapporter utantill, men man brukar ha ett grundläggande hum om premisser, metod, slutsatser etc kring studier man refererar till.
  • Flickan och kråkan
    Monchichier skrev 2014-03-04 13:09:49 följande:
    Har läst en del amerikanska undersökningar, kommer tyvärr inte ihåg från vilka forskare eller titeln.
    Upp till två år är risken stor att syskon blir pseudotvillingar, vilket har fler nackdelar än fördelar. Över 6 år blir man ensambarn. Det har med rivalitet, utvecklingsfaser och sådant. Också vilket kön syskonen har spelar roll.

Det finns ju också forskare som inte håller med, som med precis allt annat. 
    För att så bombsäkert hävda att det finns grundliga vetenskapliga studier som hävdar att den ultimata åldersskillnaden är 4 år, så verkar du rätt osäker på rätt mycket. 

Alla som läser/läst vetenskapliga studier vet att frågeställning, urval, metod etc etc är avgörande för det utfall man får vilka tolkningar och slutsatser man gör. Du får hemskt gärna länka till den studie som kategoriskt hävdar att den ultimata åldersskillnaden är 4 år, för någon sådan har jag aldrig stött på. Lika uppenbart är det när man läser studier om t.ex. samsovning, amningens fördelar etc. Omständigheterna är avgörande.

För att ge ett konkret exempel här från FL. En mamma ställde frågan här för inte så länge sedan (efter att ha hört/läst just att det är bäst med 4 år mellan syskon) om det var värst för hennes barn (i åldern 1,5-2 år) att få ett syskon eller börja i förskola. Om man skulle göra en studie som studerade just det, vilket utfall hade man fått då och vad skulle man dra för slutsatser utifrån det? 

Det finns så mycket runt omkring som påverkar att man måste ta hänsyn till en massa premisser runt det enskilda barnet. Däremot kan man självklart titta på nackdelar man sett med t.ex. täta syskon för att dra lärdom om hur man kan minska eller helt undvika dessa problem. 
  • Flickan och kråkan
    Monchichier skrev 2014-03-04 19:59:05 följande:
    Du är väldigt välkommen att ge en källa som du tycker uppfyller alla kriterier (vilket jag antar att ett exempel från FL inte gör) på att den ultimata åldersskillnaden är något annat än 4 år.
    Hela poängen är att det är helt omöjligt att vetenskapligt hävda att det överhuvudtaget finns en ultimat åldersskillnad. Det finns ingen vetenskaplig studie som hävdar detta....av naturliga och logiska skäl . Jag reagerade på ditt absoluta påstående, som du heller inte kunnat backa upp på något sätt. Vad gäller exemplet från FL så var det ett exempel på att premisserna är helt avgörande när man gör vetenskapliga studier och att man som läsare av en vetenskaplig studie måste vara medveten om dessa. Det är ockå den typen av individuella omständigheter som gör att ingen vetenskaplig studie just skulle hävda att det finns en ultimat åldersskillnad. 

Jag har inte hävdat att det finns en ultimat åldersskillnad. Det har däremot du gjort och att denna är helt oberoende av alla premissr. Jag önskar därför att du backar upp ditt påstående och inte bara säger att du har läst en massa (du vet inte vad) och att jag kan googla.
  • Flickan och kråkan
    Monchichier skrev 2014-03-14 08:52:00 följande:
    Större konkurrens, problem med relationer i vuxen ålder, indentitetskriser, etc. Sedan beror det på vilket kön syskonen har. Andra problem med lillasyster och storebror än vad det blir med två av samma eller storasyster och lillebror.

Visst, syskonen kanske har mycket av varandra när de är barn, men chanserna att deras relation blir bra livet ut ökar om det är några år mellan.

Det är alldeles för tidigt på morgonen. Jag återkommer med mer konstruktivt när jag fått i mig en espresso och två alvedon
    Låter väldigt mycket  Martensen-Larsen och Schönbeck (som inte direkt verkar vara särskilt vetenskaplig i sitt teoribygge). Populärlitteratur i ämnet finns det som sagt en del, men rätt lite vetenskaplig forskning. Kan du inte ge exempel på vetenskapliga källor som stödjer detta?
  • Flickan och kråkan
    Monchichier skrev 2014-03-14 10:36:06 följande:
    Jag hindrar dig inte alls att lägga fram vetenskapliga källor som hävdar annorlunda.
    Den enda som hävdar att det finns en optimal ålder här är du och du hävdar även att det finns gedigen vetenskaplig forskning som stöder detta. Det är liksom inte direkt märkligt att man då förväntar sig att du kan visa på just detta. Ovanstående inlägg låter som sagt väldigt mycket som Martensen-Larsen och Schönbeck, men jag kan givetvis ha fel. Jag förväntar mig dock att du har lite mer på fötterna än att hänvisa mig till google vilket du gjorde innan. 
Svar på tråden Hur långt mellan barnen?