• SCG

Hur långt mellan barnen?

Hej!
    Hur många år/månader är det mellan era barn? Fördelar/nackdelar med det? Vilken är den optimala tidslängden mellan barnen tycker du? Motivera gärna!

Vi är 30 resp 35 år gamla och har en son på ca 5 mån. Vi vill gärna ha ett barn till och funderar på om det är bäst att "köra på" och börja försöka igen till sommaren/hösten eller om det är bättre att vänta. Läste i ngn tråd här att det är synd om de barn som föds tätt. Jag är ju lite novis i den här barnvärlden, så jag förstår inte riktigt varför? Om ngn kan förklara det också vore jag tacksam.

Tack på förhand för bra tips och nya infallsvinklar!

Lisa

• Svar på tråden Hur långt mellan barnen?
  • viseversa

mellan barn 1 och barn 2 är det exakt 16 mån
    Mellan barn 2 och barn 3 är det exakt 2,5 år
    Mellan barn 3 och barn 4 är det exakt 2 år.

Och ja det är i stort sett exakt. Båda mina yngsta är födda i mars tex. 

• viseversa

Tja jag vet ju inte om något annat än barn relativt tätt. Dock har dom ju en väldigt stor nytta av varandra när dom är så nära i ålder. 

• Flickan och kråkan

Vi har 16 månader mellan våra två äldsta. Sedan är det 4 respektive 5,5 år till yngsta. Ser för- och nackdelar med både tätt och lite längre mellan. Jag tror inte det finns någon ultimat åldersskillnad. Det finns för- och nackdelar med alla åldersskillnader.

• Alla hemma

15 månader, 2 år o 4 månader, 18 månader och 4 år.

Jag tycker det var lättare att få barnen tätt än att ha fyra år mellan. Då kände man sig ringrostig!

• Monchichier
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-04 11:59:45 följande:
    Vi har 16 månader mellan våra två äldsta. Sedan är det 4 respektive 5,5 år till yngsta. Ser för- och nackdelar med både tätt och lite längre mellan. Jag tror inte det finns någon ultimat åldersskillnad. Det finns för- och nackdelar med alla åldersskillnader.
    Det finns ju dock grundliga vetenskapliga undersökningar som säger att 4år är den ultimata åldersskillnaden..
  • Flickan och kråkan
    Monchichier skrev 2014-03-04 12:07:20 följande:
    Det finns ju dock grundliga vetenskapliga undersökningar som säger att 4år är den ultimata åldersskillnaden..
    Men vilka är premisserna .
  • Monchichier
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-04 12:13:08 följande:
    Men vilka är premisserna .
    Premisserna? Att det finns många fler fördelar än nackdelar att få syskon med 4 års mellanrum eller mer.
    Eller vad menar du?
  • Flickan och kråkan
    Monchichier skrev 2014-03-04 12:17:05 följande:
    Premisserna? Att det finns många fler fördelar än nackdelar att få syskon med 4 års mellanrum eller mer.
    Eller vad menar du?
    Eftersom du hänvisar till grundliga vetenskapliga undersökningar, så antar jag att du även vet premisserna kring dessa studier.
  • Monchichier
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-04 12:19:49 följande:
    Eftersom du hänvisar till grundliga vetenskapliga undersökningar, så antar jag att du även vet premisserna kring dessa studier.
    Det har jag inte lagt på minnet nej. Hur många undersökningar kan du utantill, ord för ord?

Har du koll på vem som producerade filmen du såg senast?
  • Flickan och kråkan
    Monchichier skrev 2014-03-04 12:24:45 följande:
    Det har jag inte lagt på minnet nej. Hur många undersökningar kan du utantill, ord för ord? Har du koll på vem som producerade filmen du såg senast?

Det var ett rätt märkligt svar. Jag kan inga forskningsrapporter utantill, men man brukar ha ett grundläggande hum om premisser, metod, slutsatser etc kring studier man refererar till.
Svar på tråden Hur långt mellan barnen?