Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

Hur långt mellan barnen?

Jag har 3 år 9 mån mellan mina barn. Finns både fördelar och nackdelar med det. Nu är det så också att mitt äldsta barn har varit rätt "sen" av sig också. Han var t.ex. inte riktigt torr då lillebror föddes och behövde också en hel del hjälp med påklädning och allt möjligt. Jag skulle rekommendera MINST 3 år mellan barnen, men gärna 4 år om det är möjligt. Mina två leker bra tillsammans nu med den åldersskillnaden som är. Att ha 2 år eller mindre emellan skulle jag aldrig göra.

• En blå giraff

Det ÄR också betydligt mer jobb med två barn än ett. Så även om man fått första barnet och det känns lätt så kanske det inte är sån bra idé att skaffa en till tätt för det. Jag upplever att det ofta är såna som fått ett "lätt" första barn som funderar på att skaffa fler tätt också. Och det kan ju bli riktigt tungt om nr 2 drabbas av kolik eller nr 1 inte är lika lätt hela tiden.

• En blå giraff
    nozpa skrev 2014-03-15 11:31:23 följande:
    Vi är sådana. Vi förberedde oss på att få igen allt med nummer 2. Alltså verkligen "värsta" tänkbara. Nu blev det inte så. Men vi var bägge 2 hemma på heltid för att bägge 2 skulle få den tid dom behövde. Så 6 månader var vi hemma tillsammans alla 4. Nu jobbar maken 4 dagar de flesta veckor, ibland 3.
    Fast orken är det inga problem med. Men vi vet att vi hade tur.

Det är väl OK bara man är medveten om att det kan bli så. Men ibland hör man ju att folk får en chock med barn nr 2 som föds tätt och inte är lika lätt som nr 1.
  • En blå giraff
    Det vackraste skrev 2014-03-15 11:50:54 följande:

Jag fick def en tvåbarnschock och inte blev det lättare av att förlossningen hade varit obehaglig och att bebisen fick kraftiga eksem över hela kroppen, mjölkproteinallergi, pälsdjursallergi och astma. Första barnet hade ingenting sånt så vi var inte alls beredda på att något sånt kunde utveckla sig. Då var det tufft att ingen av barnen hade fyllt två år ens!

Precis. Jag tycker det är synd att lägga fram det som en stor fördel att få barn väldigt tätt. För se bara här på FL så översvämmas det av trådar från utmattade mammor som har två små tätt och kanske inte har tänkt på hur tufft det kan vara. Alla gör ju som de vill, men kan man vänta lite med tvåan så varför inte.
Svar på tråden Hur långt mellan barnen?