• evenstar

Prata med kurator på VC?

Jag ringde idag vårdcentralen för att boka in en tid hos en kurator då jag känner att jag behöver någon att prata med och bearbeta vissa känslor & tankar. Hon jag pratade med sa då att man oftast blir skickad från läkaren till kuratorn och att jag endast kunde få telefontid. Stämmer verkligen detta? Jag har läst på flera forum och sidor att man kan vända sig direkt till VC och få inbokat en tid.

Någon som har erfarenhet av detta?
    Jag har äntligen erkänt för mig själv att jag behöver professionell hjälp och det skulle vara skönt att slippa omvägen via en doktor. Ska det verkligen behövas?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Prata med kurator på VC?
  • Philippa

Fast vad spelar det för roll om du måste gå via läkaren?

• evenstar
    Philippa skrev 2014-03-04 16:28:37 följande:
    Fast vad spelar det för roll om du måste gå via läkaren?
    Men vad ska jag till en läkare för? Bara för att få en remiss eller vadå? En kurator kan man väl bara gå till för att få lite hjälp att få bukt på sina problem.
  • Philippa
    evenstar skrev 2014-03-04 16:29:50 följande:
    Men vad ska jag till en läkare för? Bara för att få en remiss eller vadå? En kurator kan man väl bara gå till för att få lite hjälp att få bukt på sina problem.

Ja, en remiss samt bedömning hur svåra problem du har. Om du ev behöver medicinering?
  • aleydis

Om man tex är deprimerad kan det ju ha fysiska orsaker som rubbningar i sköldkörteln eller att man behöver antidepressiva. Det är jättebra att du tar tag i detta, men anledningen att man går till läkaren först är att hen ska se till att man slussas rätt.

• evenstar
    Philippa skrev 2014-03-04 16:32:50 följande:

Ja, en remiss samt bedömning hur svåra problem du har. Om du ev behöver medicinering?
    Jag behöver bara prata med någon, det är allt. Jag har inte svåra problem och behöver ingen medicin.
  • Philippa
    evenstar skrev 2014-03-04 16:35:42 följande:
    Jag behöver bara prata med någon, det är allt. Jag har inte svåra problem och behöver ingen medicin.

Nä, då är det bara det du säger till läkaren.
  • evenstar
    Philippa skrev 2014-03-04 16:36:19 följande:

Nä, då är det bara det du säger till läkaren.
    Så jag ska betala för ett läkarbesök för att säga till läkaren att jag behöver prata med någon? Och sen betala en gång till för kuratorsamtalet?
  • Philippa
    evenstar skrev 2014-03-04 16:39:06 följande:
    Så jag ska betala för ett läkarbesök för att säga till läkaren att jag behöver prata med någon? Och sen betala en gång till för kuratorsamtalet?

Ja, så är gången. Men det finns ju högkostnadsskydd.
  • Elaifiknow

Om du inte har några "problem"/diagnos/sjukdom etc så kan vårdcentralen hänvisa dig till att själv söka upp en samtalskontakt (vilket blir billigare för samhället, men dyrare för dig).

• Medusan
    evenstar skrev 2014-03-04 16:39:06 följande:
    Ja det är så det går till. Det skulle inte fungera annars om alla som ville kunde boka en tid direkt till kurator. Det finns oftast bara en kurator och mängder med patienter som vill komma dit så de måste prioritera vilka som ska komma först.

Du kommer snabbt upp i högkostnadsskyddet och får gå gratis så om du ska gå regelbundet hos en kurator är du där på bara några ggr {#emotions_dlg.flower}
  • Tinto

På min vårdcentral bokar man tid till kurator genom att ringa kuratorn, inte via vanliga växeln där man bokar läkartid,. Jag tror det är så på många ställen. Jag tolkar det så när du säger att du ska få en telefontid, kort bedömning i telefon och om du har önskar och behov bokar ni en tid (eller så skickas en kallelse). I så fall behövs inte en läkarbedömning innan kuratorskontakten. Det finns ingen anledning till att det ska behövas, om det nu inte är någon problematik du kan behöva undersöka eventuella fysiska orsaker bakom (exempelvis depression, tycker alltid att det är bra att ta prover att kolla sköldkörtel och D-vit).

Svar på tråden Prata med kurator på VC?