Inlägg från: SolblommaSthlm |Visa alla inlägg
  • SolblommaSthlm

bolån hos sbab

Hegeltegel skrev 2014-04-24 20:56:41 följande:
    typ.. ALLA!
    Men glöm inte att du kan förhandla! enklast är om du är medlem i ett TCO-förbund, då får du en i dagsläget ränta på 2.15%! 
    www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=%2Fpow%2Fwcp%...

Tror att LO-förbunden har ett likande avtal med SEB. med det i ryggen kan du säker få samma eller tom bättre av andra banker! (dock ej SBAB)
    Det här var intressant! I dagsläget har jag bolån hos Nordea men är fortfarande kund hos SEB. Hittar infon om jag följer länken ovan samt om jag söker på TCO och bolån. Hittar däremot inte infon om jag klickar mig runt på SEB:s hemsida. Är detta info som de egentligen inte vill nå ut med kan man undra?
  • SolblommaSthlm
    Anonym (Hustankar) skrev 2014-04-25 14:13:25 följande:
    Bankerna vill väl helst inte att man lånar till kontantinsatsen, så kanske därför de inte informerar om det, även om möjligheten finns. Vi har inte tänkt låna till hela kontantinsatsen, men med tanke på att man ska ha handpenning, kontanter till pantbrev och lagfart också förutom kontsntinsatsen så har vi insett att ett litet extra lån kanske behövs. Vi har väldigt höga inkomster tillsammans nu i dagsläget när vi båda har fått fast jobb, men något större sparande har inte varit möjligt för oss förrän nu det senaste året pga studier m.m.
    Mm, fast det jag tyckte var intressant var den infon om att SEB lämnar ränterabatt till medlemmar i något av TCO förbunden, 2,16% hamnar räntan tydligen på i dagsläget. Nu har jag även varit i kontakt med Skandiabanken och efter att de räknat bort de olika rabatterna jag får för överföring av lön till dem, sparande m m så skulle min ränta hos dem hamna på 2,23%. Det skulle vara bättre för min del då de endast tar 8 kr i courtage jämfört med SEB:s 69 kr.
  • SolblommaSthlm
    Anonym (Hustankar) skrev 2014-04-26 08:25:14 följande:
    Aha, okej då förstår jag. Swedbank har också rabatter för medlemmar i LO, SACO och TCO. Jag tog ett medlemslån där när jag köpe bil, men räntan på det låner kändis hög (5,60 %). Det kanske den inte var?
    Jag har ett medlemslån i SEB och där ligger räntan på 5,66% om jag inte minns fel. Så det är nog en bra ränta du har. Fast man ska ju inte stirra sig blind på räntor. En bank kan ju ha en något högre ränta än en annan bank fast billigare kostnader för någon annan tjänst man använder. T ex som jag skrev i en tidigare kommentar om courtage hos SEB respektive Skandia.

Nu har jag nästan bestämt mig för att byta till Skandiabanken. Någon som är kund där och som vill dela med sig av vad de tycker är för-/nackdelar med banken?
  • SolblommaSthlm
    Hegeltegel skrev 2014-05-02 22:28:51 följande:
    Men vänner! Vad gäller bostadslån så kan alla banker förhandlas ner till SEB ' s officiella nivå i och med att den är officiell! Vad gäller bensinkorten så är det lätt att skaffa en reserv med icakort, eller varsomhelst! Inga kostnader bara en reserv!
    Den ränta som du får om du är medlem i något av TCO förbunden behöver du inte förhandla om, den får du per automatik om du anger att du är medlem. Om sedan SEB har ytterligare en lägre officiell nivå på sina bolån låter jag vara osagt. Sedan är den här medlemsrabatten lite inofficiell i o m att den inte ligger som öppen info på deras hemsida och jag hade aldrig fått reda på att den fanns om jag inte läst om den här på FL. Mailade SEB och frågade var jag hittar info om den och fick då till svar att den inte finns på deras hemsida utan kundtjänst hänvisade mig till en bolånehandläggare. Dock går det att söka efter infon på deras hemsida om man skriver "TCO medlemmar bolån" så någonstans finns den.....
  • SolblommaSthlm
    Hegeltegel skrev 2014-05-08 20:46:48 följande:
    www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=/pow/wcp/temp... Visst är den officiell! Även om det inte skyltas om det! Min poäng är att ni kan ta med er detta till vilken bank som helst, och visa att SEB erbjuder detta, vad erbjuder ni? I mitt fall fick jag lite ytterligare rabatt på Handelsbanken. (2.1% på tremånaders i dagsläget) dessutom personlig och bra service angående mina andra bankärenden! Rabatten är alltså 0,56 det innebär en minskat kostnad på 1000kr/månad efter skattereduktion på mitt 3miljonerslån! Inte fy skam!
    Jag tycker dock att den är lite halvofficiell (vilket jag även delgett SEB min åsikt om) i o m att man måste söka fram den. Den går alltså ej att hitta i någon av menyerna på SEB. Det lustiga är också att den information du länkar till bara går att hitta om du ej är inloggad på SEB.

"Tyvärr" är mitt lån "bara" på strax över miljonen och då är bankerna inte alls lika pigga på att förhandla. Min bostad är dessutom "bara" belånad till 48% och flera banker har faktiskt frågat mig om jag inte behöver låna mer till renovering så att mitt lån kommer över 1,5 miljoner då jag tydligen skulle kunna få ytterligare ränterabatt. Jag renoverade dock hela lägenheten då jag flyttade in för 7 år sedan, inkl tunga poster som kök och badrum, så det känns inte speciellt aktuellt.
Svar på tråden bolån hos sbab