• Hmpf

Hur många körlektioner tog ni?

Berätta gärna hur mycket/lite ni kört hemma innan.

Hur många körlektioner har ni fått ta och hur lång tid har det tagit (veckor, månader år) ? Hur mycket har det kostat er?

• Svar på tråden Hur många körlektioner tog ni?
  • ludor

15 lektioner + dubbellektion precis innan uppkörningen.

på två veckor. uppkörning en månad efter, klara på första.

• Modernmom

1,5 år och 22 lektioner, kuggade första uppkörningen. Jag betalade med min lön på den tiden och det tog lång tid för man hade inte råd alla månader.

• J90

Jag började i slutet på Augusti och fick körkort 19 dec.

Jag körde i princip varje dag hemma med min sambo sedan tog jag 5 körlektioner med jämna mellanrum för att kolla vad jag behövde träna med på.

Jag började med (förutom handledarkursen på 750 kr) att köpa teoripaket som kostade 1500 kr. Där ingick alla böcker, cd-skriva samt koder så att jag kunde göra massor med tester och prov på Internet samt risk 1an.

Sedan var det dags för Risk 2an, eller halkbanan som man också säger. Den kostade 2200 kr.

Sedan kostade uppskrivning 750 kr och uppkörning 1300 kr (tror jag, har dåligt minne).

Jag var tvungen att hårdträna pga att jag fick ett jobb som kräver körkort, men naturligtvis så brukar man ta längre tid på sig! :)

Priser skiljer sig ganska mycket från ort till ort och jag bor i en mycket liten en, så beroende på vart du bor så kan det kosta betydligt mer!

Lycka till!

• AAS10

Tog körkort för 1,5 år sedan hade kört litr grann typ varanna helg till affär o tillbaka i 3 månader Tog 8dubbellektioner under tre månader 3 av dom tyckte läraren va bortkastade klarade uppkörning o teori på första försöket o med inskrivning teoriavgift betalade jag nog 14500

• mikispikis90

Körde ca 2 månader hemma, 5 lektioner (köpte ett paket, köp 10 lektioner få 1 lektion gratis) på en körskola som bad mig köpa MINST 20 lektioner till, då blev jag riktigt irriterad .. Gick till en annan körskola, bad om en provuppkörning .. Körde en provuppkörning och blev godkänd, berättade min situation. Vi bokade halkan, teoriprovet och uppkörningen. Jag klarade Allt på första.

Gick tillbaka till första körskolan, och krävde pengarna tillbaka för resterande lektioner. Först vägrade de betala tillbaka, sen hotade jag med att anmäla dom till det där Trafikverket som kollar upp körskolor, för denna körskola var endast ute att mjölka mig på pengar.

Jag köpte 3 lektioner på andra körskolan (i Örebro var det 2 månaders väntetid på uppkörning för att "hålla mig i trim', så jag köpte , och körde upp med dom. Så totalt blev det 9 lektioner och mitt körkort gick på drygt 9500kr inklus allt! :)

Jag fick mitt körkort på alla hjärtans dag (14 feb) 2011 :)

• Hmpf

Jag är så nervös. Jag har aldrig kört i hela mitt liv, aldrig ens suttit bakom ratten och provat på.. Känns som att bara det här med att lära sig växla är jätte knepigt :)

• Familjestenen

Men förihelvete......

Är dagens föräldrar lika förslappade när det kommer till körutbildning som till skolan i stort (eller bor många unga hos en mor som tagit avstånd från barnets far, och dessutom aldrig kör bil?)

Själv piskade min mormor vett i mig som bilförare under 5 timmar och därefter gick uppkörningen som en fyllenatt, vaknade upp med kortet utan att veta hur det gick till.....

• lövet2

27 lektioner på 3 månader. Då tyckte jag nog också att jag kört rätt mycket innan, och jag fortsatte köra hemma medan jag tog lektioner också. Jag var uppenbarligen ingen naturbegåvning ...

• LaFontaine

Jag tog fem lektioner, varav den ena tillsammans med ex-maken som var min handledare. Förutom det körde vi i princip dagligen i nästan nio månader. Förutom de obligatoriska momenten kostade det alltså drygt 2000 kronor extra. Jag klarade teori och uppkörning på första försöket.

• Familjestenen
    lövet2 skrev 2014-03-06 08:31:17 följande:
    27 lektioner på 3 månader. Då tyckte jag nog också att jag kört rätt mycket innan, och jag fortsatte köra hemma medan jag tog lektioner också. Jag var uppenbarligen ingen naturbegåvning ...
    Förklaring.....

Jag tog 2 lektioner och sladdprovet innan uppkörning. (början på 90-talet). Men ärligt talat - hur mycket körträning bjuds ni unga på av era närstående?
  • lövet2
    Familjestenen skrev 2014-03-06 08:38:36 följande:
    Förklaring.....

Jag tog 2 lektioner och sladdprovet innan uppkörning. (början på 90-talet). Men ärligt talat - hur mycket körträning bjuds ni unga på av era närstående?
    Jag tog körkort på 80-talet. Det var enklare att öva privat då, eftersom alla som haft körkort tillräckligt länge fick sitta bredvid. Jag övningskörde med pappa, med min pojkvän och vem som helst som hade tid en stund.
  • Hmpf
    Förklaring.....

I vår familj var min pappa den enda med körkort men han dog tyvärr innan jag fick chansen att börja övningsköra. Min mor är alkoholist och har (som tur är) inget körkort. Jag bor också 24 mil ifrån min familj idag så det hade inte gått att genomföra ändå tyvärr.
  • Konnässören
    Förklaring.....

Jag jobbar på körkort nu och betalar allt själv. Har då inte heller någon privat handledare som är tillgänglig särskilt ofta, utan kanske en gång varannan vecka. Är 22 och går på CSN.

Än så länge har jag kört 8 dubbellektioner (á 70 min) och 4-5 gånger med min handledare (á 60-120 min). Om jag klarar "mittprovet" (dom har för vana att kontrollera att man kan det man ska kunna i mitten av utbildningen ungefär, så man inte slinker igenom med okunskap om något) så kan jag göra halkan om ytterligare 3 dubbellektioner. Sedan räknar jag med att behöva köra kanske 3-4 dubbellektioner till för att kunna köra upp. Så 14-16 dubbellektioner har min körskola beräknat för mig totalt :)  Vilket ger en slutnota på typ 20900 plus uppkörningen och teoriprovet... Jag började i januari.
  • Modernmom

Hade inte kontakt med mina föräldrar från 16-20 år, så jag övningskörde inte med någon, därav den långa tiden för mig.

• J90
    Hmpf skrev 2014-03-06 08:09:29 följande:
    Jag är så nervös. Jag har aldrig kört i hela mitt liv, aldrig ens suttit bakom ratten och provat på.. Känns som att bara det här med att lära sig växla är jätte knepigt :)

Jag var exakt lika! Jag satte mig i bilen, och det var allt jag kunde.

Bara att vara ärlig med att man är helt borta när det gäller köra bil.

Jag fick en bra bok på körskolan, kommer dock inte ihåg vad den hette. Men den förklarade steg för steg.

T.ex

1. Sätt dig i förarsätet.

2. Justera sätet si och så.

3. Sätt i nyckeln. Osv osv.

Köra bil för dummies, helt enkelt! ;)

Fråga efter en sån, så känner du dig nog lite säkrare!
  • Marie0201

Tog ca. 18-20 körlektioner på körskola under 2,5-3 månader. Körde i princip ingenting privat, några fåtal gånger bara. Klarade teorin och uppkörningen på första försöket.

• En stund i solen

Jag tog nog sammanlagt 24 lektioner, två teoriprov, två halkkörningar och 4 uppkörningar fördelat på 9 år innan jag hade svänglappen i min hand. 

Slutsummman hamnade på ca 24000:-. 

Behöver jag säga annat att jag håller stenhårt i mitt körkort och är världens mest laglydiga bilförare, hehe. Vill inte under några som helst omständigheter att bli av med det! 

• örebroaren

Tog 5 lektioner + 1 lektion innan uppkörning. Körde hemma från jag var 17 år ganska regelbundet. Tog körkortet när jag var 19 år.

Svar på tråden Hur många körlektioner tog ni?