• Anonym (Vad säger lagen?)

Får boendeföräldern diktera vad helgföräldern skall göra?

Jag hade kunnat skriva en lång gnällig lista över hur boendemamman styr och ställer i min sambos liv. Avstår det men.... Det påverkar mig ngt enormt eftersom vi har pågående dialoger här hemma om hur vi vill ha det i familjen och vad vi vill med våra barn. Jag har två och han två. Vi tänker och tycker lika och vi har fast regler med baktankar och framtidsvisioner. Alltså inga regler som bara är satta för vår lättja. Min sambo tycker inte heller om hennes sätt och säger ifrån men då blir det ju etter värre. Så det jag undrar nu är: Finns det någonstans att läsa hur mycket man har rätt att lägga sig i umgängesförälders liv och levene? Har man som boendeförälder rätt att bestämma vilka regler som skall gälla hos helgföräldern? Vad helgföräldern väljer att göra med barnen på sina helger? Ja ni fattar ;)

• Svar på tråden Får boendeföräldern diktera vad helgföräldern skall göra?
  • Alla hemma

Att vara boendeförälder innebär att barnet har sin huvudsakliga dygnsvila hos DN1 ingenting annat. Sen kan det ju ligga i barnets intresse att det är så lika som möjligt i båda hemmen, men det är ju en annan femma!

• LillGris

Nä. Så länge det inte är nåt som kräver båda vårdnadshavarnas tillstånd eller så. Sen kan ju direkt farliga saker vara dumt att pyssla med men typ krav vad ni ska äta o göra o sånt kan hon inte komma med. Om hon t ex inte vill att barnet ska se på tv (eller nåt) så har hon ingen rätt att kräva tvförbud hos er.

• Kjell2
    Anonym (Vad säger lagen?) skrev 2014-03-06 08:15:00 följande:
    Jag hade kunnat skriva en lång gnällig lista över hur boendemamman styr och ställer i min sambos liv. Avstår det men.... Det påverkar mig ngt enormt eftersom vi har pågående dialoger här hemma om hur vi vill ha det i familjen och vad vi vill med våra barn. Jag har två och han två. Vi tänker och tycker lika och vi har fast regler med baktankar och framtidsvisioner. Alltså inga regler som bara är satta för vår lättja. Min sambo tycker inte heller om hennes sätt och säger ifrån men då blir det ju etter värre. Så det jag undrar nu är: Finns det någonstans att läsa hur mycket man har rätt att lägga sig i umgängesförälders liv och levene? Har man som boendeförälder rätt att bestämma vilka regler som skall gälla hos helgföräldern? Vad helgföräldern väljer att göra med barnen på sina helger? Ja ni fattar ;)
    Under er tid får ni göra vad ni vill, ha vilka regler som helst och träffa vem ni vill. Självklart finns det undantag som att ni måste ge barnen käk och eventuell mediciner, inte få slå barnen mm.

Har ni ett fastställt umgängesavtal?
  • Anonym (Olik)

Asså jag kan ju tycka att för barnens skull är det bra/nyttigt att följa ungefär samma sovrutiner ,syn på sötsaker/godis bland annat som boendeföräldern har....men vad ni ska göra eller med vem ni ska göra det har ingen annan med att göra.

• BioBonus

Svaret är enkelt -  nej, det får hon inte. 
    Så länge ni inte missköter barnen å det grövsta, och då får hon göra en orosanmälan hos soc.

Ett bra sätt att komma runt, och ur, såna här fullkomligt onödiga, diskussioner är att boka ett möte på familjerätten där de tillsammans med en utomstående gå igenom vad som gäller och vilka mandat man har som boende- resp. umgängesförälder när det gäller att styra vad som sker på den andre förälderns tider.

Vi är ganska strikta med läggtider och sötsaker med alla våra barn. Mamman till bonus är det inte. Men det är inte ett krig vi anser är viktigt att ta. Det viktiga är att det fungerar i vår vardag, och att barnen själva vet att hemma hos oss gäller våra regler, inte mammans. Och barn är kloka - den biten lär de sig snabbt :)

• Litet My
    Anonym (Olik) skrev 2014-03-06 08:24:39 följande:
    Asså jag kan ju tycka att för barnens skull är det bra/nyttigt att följa ungefär samma sovrutiner ,syn på sötsaker/godis bland annat som boendeföräldern har....men vad ni ska göra eller med vem ni ska göra det har ingen annan med att göra.
    Instämmer i det, rutiner är bra att följa, även om det är något speciellt.

Däremot vad för aktiviteter ni skall göra och så har ingen annan med att göra.
  • Anonym (Eva)

Får och får, är det mindre barn och man bara har VH är det ju bra att köra rutinerna så likartat som möjligt, det finns många boendeföräldrar som får hemma övertrötta barn som lider av sömnbrist vilket tar ett tag att reparera.

Vettiga regler Ja, samtidigt så kan det blir väldigt jobbigt speciellt för mindre barn med rutiner hos boendeföräldern och sedan helt andra rutiner hos den andra föräldern. Har man bara VH har man också valt att inte ha en aktiv del av barnens vardagliga uppfsotran.

Däremot vad ni skall göra, vilka aktiviteter som skall göras osv avgör ni helt själva.

• BioBonus
    Anonym (Eva) skrev 2014-03-06 12:02:16 följande:
    Får och får, är det mindre barn och man bara har VH är det ju bra att köra rutinerna så likartat som möjligt, det finns många boendeföräldrar som får hemma övertrötta barn som lider av sömnbrist vilket tar ett tag att reparera.

Vettiga regler Ja, samtidigt så kan det blir väldigt jobbigt speciellt för mindre barn med rutiner hos boendeföräldern och sedan helt andra rutiner hos den andra föräldern. Har man bara VH har man också valt att inte ha en aktiv del av barnens vardagliga uppfsotran.

Däremot vad ni skall göra, vilka aktiviteter som skall göras osv avgör ni helt själva.
    Och rent lagligt så får de även bestämma när barnet ska sova, äta etc. Jo, så det får de.
    Jag håller med om att det är bra med liknande rutiner, men man får ju också lita på att den andra föräldern är någorlunda vettig.
    Och att frångå rutinerna vh brukar inte skapa så där jättestora konflikter hos barnet. Att vara uppe lite senare en kväll, brukar inte sabotera de resterande tretton. Man har svårt att påverka både negativt och positivt på den korta tiden. 

Och bara för sakens skull så vill jag påpeka att det finns ganska många vh-föräldrar som inte är det av eget val - så alla som har vh har inte valt bort att vara en aktiv del i sina barns vardag, många är tvingade till det.
  • Anonym (Xy)

Biobunus - kan du visa var i lagen det står att en boendeföräldre har rätt att bestämma när barnet ska sova,äta etc hos umgängesföräldern! Mig veterligen så är det ENDA skillnaden mellan en boende o en umgänges förälder att boendeföräldern har sista ordet vad det gäller tex skolval, Jag är tveksam till att ens en förälder som har ensamvårdnad har bestämmanderätt över sov om mat tider hos umgängesföräldern , sådant anses en förälder normalt sett kunna bestämma över.

• BioBonus
    Anonym (Xy) skrev 2014-03-07 21:08:41 följande:

Biobunus - kan du visa var i lagen det står att en boendeföräldre har rätt att bestämma när barnet ska sova,äta etc hos umgängesföräldern! Mig veterligen så är det ENDA skillnaden mellan en boende o en umgänges förälder att boendeföräldern har sista ordet vad det gäller tex skolval, Jag är tveksam till att ens en förälder som har ensamvårdnad har bestämmanderätt över sov om mat tider hos umgängesföräldern , sådant anses en förälder normalt sett kunna bestämma över.

Ett "inte" försvann. Klart de inte får :) sorry för dålig korrläsning!
  • BioBonus
    BioBonus skrev 2014-03-07 21:10:25 följande:
    Ett "inte" försvann. Klart de inte får :) sorry för dålig korrläsning!
    Eller snarare syftningsfel... Det finns inget lagligt hinder för uf att bestämma läggtider etc på "sin" tid.

Nu blev det snurrigt.
  • Anonym (Xy)

" tryckfelsnisse" kan vara jobbig ibland , blev lite orolig där för våra lagstiftare

Svar på tråden Får boendeföräldern diktera vad helgföräldern skall göra?