• Fjärilslarv

Får ta "studenten"

Anonym (Student) skrev 2014-03-06 16:39:25 följande:
    För mig och för henne är det något att fira. Hon har verkligen kämpat igenom hela sin skolgång. Fick inte rätt resurser i grundskolan p g a alla besparingar. Hon har haft praktik 3 dagar i veckan från 7-16 gått i skolan 2 från 8,30-16, det är mer än vad många av dagens andra ungdomar skulle orka med. Hon har aldrig legat på latsidan utan verkligen kämpat.... SÅ vi ska ha ett storfest och är stolta över vår dotter, för hon ska ta studenten........

låter som helt vanliga skoldagar..
    vi gick från 8-16 eller 8-17 5 dagar i veckan och med 0 håltimmar.
    på det kom inlämningar, prov, läxor, uppgifter etc...

men ja din dotter kan fejka tyvärr.
  • Fjärilslarv
    sextiotalist skrev 2014-03-06 18:03:03 följande:
    Nu ska vi inte köra vem som är värst, men det verkar inte värre än vad många andra gymnasiestudenter har. Min egen tonåring beger sig av 7 på morgonen och kommer hem vid 17-tiden.
    Det är tufft att läsa på gymnasiet och de flesta jag känner till har långa dagar. Sedan får vi inte glömma att de flesta, utöver dessa dagar, har säkert minst ett par timmars självstudie efter detta.
    Men det beror självklart vilket program man går på.
    så hade jag det, började jag 8 (vilket jag gjorde i princip alltid) så var det tåget som gick 07:04 som gällde. då var det att gå hemifrån 06:45.
    gå upp lite efter 5.
    slutade skolan 16 så kom man hem vid 17, slutade den 17 så kom man vid 18.

och så precis som du skriver, många många många timmars självstudie. jag hade inte ett enda helt ledigt lov eller en enda helt ledig helg på hela gymnasiet.
  • Fjärilslarv
    Nyfiken gul skrev 2014-03-06 18:22:11 följande:
    När jag tog studenten sprang IV-eleverna ut samtidigt med mössa och vit klänning. 

Självklart är studenten för alla som slutar sin skolgång.  Sen om man slutar efter 2 år eller 3 år eller 4 år har ingen betydelse.

Är skolan slut så är den och då tar man studenten. 

Sen hur man väljer att fira den är ju en helt annan sak. Men studenten tar hon ändå.

Hur resonerar hennes andra skolkamrater som går samma som hon?  

Alla som gått yrkesprogram eller läst andra gymnasieutbildningar och går ut med flera underkända betyg tar ju ändå studenten.  Det finns inget som heter godkänd eller icke längre.   Jag hade några drönare i min klass som inte hade fullgågna betyg, dom tog ändå studenten eftersom skolan de facto tog slut.  Våra tre år var över. 

den gamla sortens studentexamen försvann på 60-talet.  
    ja tyvärr.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Student) skrev 2014-03-06 20:51:07 följande:
    Min dotter vill inte gå på balen. Men hon vill gärna kunna gå på utsläppet med en mössa för att fira att allt är slut med sina vänner och jämnåriga............
    ok fast då är det ju inte studentmössa hon ska ha. det ska man ju bara ha om tagot studenten dvs har slutbetyg.
  • Fjärilslarv
    Anonym (..) skrev 2014-03-06 20:54:37 följande:
    Jo hon får ta studenten. Själva utspringet och allt vad det innebär, har idag ingenting att göra med om man klarat alla kurser, eller har högskolebehörighet m.m. 
    Hon kommer att få springa ut med sina vänner. 
    Jag tog studenten förra sommaren, har betyg i allt men många IG. Har inte högskolebehörighet... Var nervös att jag inte skulle få springa ut och "ta studenten". Men det jag just skrev, så förklarade dom för mig. 
    att ta studenten innebär att ens gymnasieutbildning är slut och klar och det är den inte om man inte har slutbetyg.
  • Fjärilslarv
    Anonym (hmm...) skrev 2014-03-06 20:58:34 följande:
    Nej. 2250 poäng är man tvungen att ha för att vara godkänd och ta studenten.
    ja slutbetyg...
    du kan ha ig i en viss procent och ändå få slutbetyg.
  • Fjärilslarv
    Anonym (hmm...) skrev 2014-03-06 21:00:56 följande:
    Man 10 % IG.
    ?
    menar du man kan ha?
    ja man kan ha IG i 10% av ens kurser och ändå få slutbetyg....
    frågor?
    nej bra.
  • Fjärilslarv
    Anonym (..) skrev 2014-03-06 21:03:32 följande:
    Rektorer idag säger annorlunda. Det var så förr. Idag är studenten egentligen bara en "fest". Alla får springa ut.
    ja visst får alla springa ut, men jag skulle aldrig sprungit ut om jag inte hade klarat av skolan. snacka om pinsamt värre.
    vad ska man då fira? ingenting!
    antingen så har man klarat skolan och tagit sin student, eller så har man det inte och då springer man inte ut anser jag.

speciellt dem som har studentmössa och ändå inte har slutbetyg...alltså VA??
  • Fjärilslarv
    Anonym (självklart!) skrev 2014-03-06 21:09:25 följande:
    Man firar att tre år med klassen har tagit slut. Även om man ska plugga upp betyg senare blir det ju inte samma sak. Åren som gymnasieelev är slut. Man kan ha mycket att fira även om man inte har slutbetyg än. Som t ex. en av mina bästa vänner som var tvungen att dela upp sista året pga svår ångest. Hon kunde fira att hon faktiskt hade orkat med hälften av kurserna och fått bra betyg trots sitt dåliga mående. Hon hade verkligen gjort sitt bästa och självklart ville hon dela den glädjen med oss vänner som sprang ut samtidigt, även om hon skulle återvända till skolbänken till hösten. Kul att springa ut året efter med folk hon bara hade läst ett par kurser med...
    alla har sina kors att bära men rätt ska vara rätt. har man studentmössa så är det för att man är en student och en student är man inte om man inte har slutbetyg.
    så är det.
    sen att några lallare fuskar är en helt annan sak.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Nisse Tuta) skrev 2014-03-06 21:36:18 följande:
    slutbetyg får alla som slutar skolan.  Oavsett sen HUR ens betyg ser ut.  Har man gjort det man kunnat i skolan och fått fullständiga betyg även om man fått IG i alla ämnen så har man ett slutbetyg. 

Därför får alla med slutbetyg ta studenten. Häpp! 
    nix har man ig i mer än 10 % så får man samlat betygsdokument.
  • Fjärilslarv
    Anonym (självklart!) skrev 2014-03-06 21:21:21 följande:
    Enligt vem? Det är ju skillnad på hur du vill att det ska vara och hur det faktiskt är i verkligheten.

Är det inte lite respektlöst att kalla någon som verkligen har gjort sitt bästa, men som inte har fått slutbetyg för fuskande lallare när det ligger diagnoser eller olyckliga händelser bakom?
    som sagt alla har sina kors att bära.
    det som jag tycker är respektöst är dem som springer ut som faktiskt inte har klarat sig. vi hade några i min klass och jag tycker det var respektlöst mot oss som faktiskt hade klarat vår utbildning.
  • Fjärilslarv
    Nyfiken gul skrev 2014-03-06 21:33:40 följande:
    du kan inte tänka dig att världen är en annan färg än svart eller vit?

Folk med diverse bakomliggande problem  kan vara jävligt glada över att äntligen få sin vita mössa och vilja fira - även om betygen inte är så lysande eller rent av katastrofala eller uteblivna.

man är inte efterbliven eller lat bara för att man inte går ut med höga betyg. 

Många många kämpar förtvivlat för att ta sig igenom gymnasiet - är inte det värt att firas? 
    höga betyg? jag pratar om betyget IG, eller ja F som det heter nu.
  • Fjärilslarv
    Nyfiken gul skrev 2014-03-07 11:18:19 följande:

Det är DIN personliga åsikt ja...

Eftersom studentexamen avskaffades på 60-talet finns det inget som heter att man inte får.

Alla som slutar sin utbildning har rätt till en vit mössa.
    Sen får var och en lägga sin egen betydelse och åsikt om vad mössan står för.
    Både av den som bär den och av den som står bredvid.
    ehm ja jag har aldrig sagt att det är annat än mig åsikt, så varför ens argumentera om det? Obestämd
  • Fjärilslarv
    Nyfiken gul skrev 2014-03-07 12:25:10 följande:

Det är du som argumenterar genom hela tråden.
    ja för att folk argumenterar med mig, det är så det brukar vara i en diskussion och då hävnisar till att studentexamen tog bort på 60- talet...jaha men nu var det, det moraliska som jag diskuterade, och där står min åsikt kvar.
    Har man inte slutbetyg (vilket man kan få även om man har 10% ig så ska jag man inte gå ut med en studentmössa och ropa att man har tagit studenten, för det har man inte, för man har inte genomfört sin utbildning.
  • Fjärilslarv
    Åsa skrev 2014-03-07 14:08:53 följande:

Det är säkert många som mer eller mindre delar sin syn på saken; jag utgår själv sontant från att man slutfört gymnasiet när det "tas studenten" om jag inte hör något annat. Du tar dock inte till dig att vad du listar ändå är en subjektiv uppfattning av vad "ta studenten" innebär.

Att "den riktiga" studentexamen nämns är för att man lika väl som ex din "kravspec" skulle kunna argumentera att ingen alls efter -68 "tagit studenten"; inga studentexamina genomförs ju numera.

DU väljer att definiera "ta studenten" som just fått slutbetyg. Därtill väljer du  som jag förstår det  - något ologiskt om det är slutförd utbildning som ska gälla -  att"godkänna" även betyg där det ingår icke godkända ämnen. Det står någon annan fritt att välja att definiera kraven för att "ta studenten" som "haft minst godkänt i alla ämnen på gymnasiet", "avslutat den gemensamma tiden på ungdomsgymnasiet" eller annat.  I den mån man alls borde använda begreppet sedan studentexamina avslutades alltså, fast det är ju praktiskt att behålla namnet.

Du behöver inte alls hålla med om någon annans definition men rent objektivt har du inte lämnat några argument för att just din är den enda rätta; din personliga åsikt om "moral" är ju inte ett sådant argument.
    ok för att bena upp detta då.

när man slutför en utbildning så får man examen (är vi överens så långt?), jag anser då att när man tar studenten så gör man det för att man har just slutfört sin utbildning. För att man ska kunna säga att man har slutfört sin utbildning så ska man ha ett slutbetyg, vilket man kan få även med ett par IG (max totalt 10%). annars får man samlat betygsdokument. Alltså har du inte klarat din utbildning om du har ett samlat betygsdokument (undantag om du har läst mer än de 2500 poäng som avser en gymnasieexamen) och tar således inte heller studenten, eftersom studenten medför att man har klarat sin utbildning. När jag sprang ut så firade jag två saker, för det första att jag hade tagit min examen dvs att jag hade klarat min utbildning och det andra skälet var att skolan nu var slut, och också i den ordningen. hade jag inte klarat min utbildning så hade ju inte skolan varit slut och jag hade då således inte tagit studenten. med ovanstående argument så tycker jag (och säkert många med mig) att man inte springer ut med en studentmössa på sig om man just det inte har klarat sin examen. Springa ut kan man ju göra men inte med de symbolerna (t ex studentmössan) som det innebär att man har tagit studenten, för man har ju inte slutfört sin utbildning.
  • Fjärilslarv
    Anonym (självklart!) skrev 2014-03-07 15:17:14 följande:
    Varför är det respektlöst? Jag skulle kunna förstå din poäng om det fortfarande var så att de som inte klarade sig fick gå ut bakvägen, men idag är det allmänt känt att man kan delta i firandet även om man har IG i alla ämnen, så när man ser studenter på stan tänker man ju knappast: "Oj, det där är uppenbarligen en väldigt lyckad individ!".

Att ta studenten är för många en viktig milstolpe i livet. När man som barn följer med på kusinens utspring eller ser studentflaken på stan drömmer man om den dagen man själv står där och firar med sina vänner. Om vi tar min kompis som gick sista året på halvtid som exempel igen hade hon då valet (om hon skulle följa dina regler) att antingen missa denna viktiga milstolpe eller springa ut med en klass hon knappt känner någon i året efter. Hon valde istället att springa ut med oss och såvitt jag vet var samtliga inblandade glada över det, men låt oss säga att du hade gått i vår klass. Du hade blivit upprörd över hennes respektlösa beteende, men släppt det efter ett tag (kan ju knappast vara ett centralt problem i ditt liv). Om min kompis hade följt dina regler hade det fortfarande varit en sorg för henne. Varje juni när hon ser studenterna i stan och den dagen hennes egna barn tar studenten skulle hon tänka: "Fan vad trist att jag aldrig fick uppleva det där pga min jävla ångestsjukdom!". 

Om vi då ska välja vems känslor vi ska ta hänsyn till: att du blir upprörd eller att min kompis alltid kommer att sörja att hon inte fick fira studenten är valet enligt mig självklart: vi tar hänsyn till kompisens känslor och låter henne vara med. Jag är knappast ensam om den åsikten.
    jahapp men jag hade aldrig sprungit ut om jag det facto inte hade tagit studenten, alltså klarat min examen.
    och jag hade aldrig gått på en mottagning hos någon som inte hade klarat sina betyg och jag hade inte heller ordnat firande för mina kommande barn om de inte har klarat sin examen.
  • Fjärilslarv
    elmadumle skrev 2014-03-07 15:41:23 följande:
    studenten är avskaffad för länge sedan, och man har studentmössa vare sig man har ig eller inte i betyg.
    jo folk har skrivit det ett par gånger i tråden nu, så det måste upprepas för att?
  • Fjärilslarv
    Anonym (självklart!) skrev 2014-03-07 15:46:33 följande:
    Ja, det är ju ok att du väljer att göra så så länge andra slipper rätta sig efter det.

Men tänk om du får ett barn med inlärningssvårigheter som verkligen har kämpat och presterat så bra hen bara kan, men inte klarar av gymnasiet - skulle du inte i den situationen tycka att ditt barn förtjänade ett firande mer än en normalstörd festprisse som precis blev godkänd? Hur tror du att ditt barn skulle känna om du skulle strunta i firandet för att dina principer är viktigare än att uppmärksamma det faktum att ditt barn verkligen har gjort sitt yttersta utifrån sina förutsättningar?
    ehm inlärningssvårigheter är på inget vis skäl att faila gymnasiet, det är inte direkt svårt att få godkänt.

jag får ju då förklara att man firar när man har tagit studenten dvs slutfört sin utbildning.
  • Fjärilslarv
    Anonym (självklart!) skrev 2014-03-07 16:05:49 följande:
    Beror ju på vilken typ och vilken grad av inlärningssvårigheter det handlar om. Tänker på de som har för högt IQ för särskola, men inte riktigt tillräckligt högt för att klara den vanliga gymnasieskolan. Känner till en kille som tragglade på IV och inte klarade de mer "rena" ämnena, men som fick bra betyg i mer praktiska kurser, fixade praktik själv och fick fast jobb på ett lager. När han sprang ut var mamman med all rätta stolt som en tupp.

Om du vill ha välmående barn går det inte att vara så principfast i alla lägen. Ibland måste man rucka på sånt och se barnets känslor och behov. Min svärmor är t ex. en sån som är helt emot socker och min sambo kommer fortfarande ihåg hur ledsen han blev när de hade bakat muffins på dagis och fritids och alla mammor utom hans stolt smakade. Om hon bara hade smakat en endaste smula hade min sambo också fått uppleva den stoltheten, men hon valde att hålla sig till sina principer. Är det verkligen rätt att hålla sig till sina principer i alla lägen?
    principer? man kan ju inte fira något som inte har inträffat (man har ju inte tagit studenten bara för att man har gått klart gymnasiet) det gör man när man har klarat av sin gymnasieutbildning, även om de sker på 3 månader, 1 år, 3 år eller 4 år.
  • Fjärilslarv
    Nyfiken gul skrev 2014-03-07 16:29:18 följande:
    eh jo... Har man inlärningsvårigheter ÄR det svårt att bli godkänd även i dom mest basala kunskaperna.    hur mycket du än pluggar så är det mycket som inte fastnar pga dom svårigheter man har. 

och inlärningssvårigheter har ju inget att göra med intelligens som bekant är.  

det är många som inte klarar av att få slutbetyg pga vanliga "enkla" inlärningssvårigheter som tex dyslexi, ADHD eller liknande.  Dom kämpar i majoriteten av fallen betydligt mer än pluggisarna men får ändå knappt godkänt. 
    jaha....
    jag har själv ett par npf och ett par fysiska sjukdomar alla diagnostiserade i vuxen ålder (utom de kroniska sjukdomarna).
    jag slet som ett djur och fick mitt slutbetyg.
Svar på tråden Får ta "studenten"