• Anonym (Student)

Får ta "studenten"

VILL BÖRJA MED ATT JAG VILL INTE HA NÅGRA PÅHOPP OM ATT DEN SOM INTE GÅTT REDIGA GYMNASIEPROGRAM INTE SKA FÅ TA STUDENTEN.

Jag har en dotter som har haft det väldigt kämpigt i skolan, men gick ur 9:an med godkänt i alla ämnen utan engelska och svenska. Hon fick då inte gå något nationellt program eller yrkesprogram. Hon valde att gå inviduellt yrkesintroduktion.
    Hon läste upp engelska och fick godkänt men klarar fortfarande inte svenskan.
    Hon slutar nu tredje året isommar, min fråga är om hon får också ta "studenten" med utsläpp och mössa m.m?
    Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Får ta "studenten"
  • Kjell2
    Anonym (Student) skrev 2014-03-06 09:42:47 följande:
    VILL BÖRJA MED ATT JAG VILL INTE HA NÅGRA PÅHOPP OM ATT DEN SOM INTE GÅTT REDIGA GYMNASIEPROGRAM INTE SKA FÅ TA STUDENTEN.

Jag har en dotter som har haft det väldigt kämpigt i skolan, men gick ur 9:an med godkänt i alla ämnen utan engelska och svenska. Hon fick då inte gå något nationellt program eller yrkesprogram. Hon valde att gå inviduellt yrkesintroduktion.
    Hon läste upp engelska och fick godkänt men klarar fortfarande inte svenskan.
    Hon slutar nu tredje året isommar, min fråga är om hon får också ta "studenten" med utsläpp och mössa m.m?
    Någon med erfarenhet?

Enligt vem? Skolan kommer inte hindra henne. Kommer du?
  • Anonym (jo)

Men det är inte juni och student än. Hinner hon inte läsa in svenskan tills dess då? (3 månader?)
    Även om hon inte skulle få godkänt i svenska så får hon "ta studenten " än då men hon har inte ett fullständigt betyg.

• Anonym (Student)

Självklart vill jag inte hindra henne. Men hur fungerar det...kanske det är någon regel att de som går IM inte ska ta studenten.

• Kjell2
    Anonym (Student) skrev 2014-03-06 09:48:50 följande:

Självklart vill jag inte hindra henne. Men hur fungerar det...kanske det är någon regel att de som går IM inte ska ta studenten.

Formelt - om hon inte har tillräckligt med kurser för att ta ut en examen tar hon inte studenten.

Nuförtiden är det inte ett hinder att man firar slutet på gymnasiet med mössa, party och allt annat.

Är du osäker fråga skolan om de kommer förvägra henne att springa ut eller ta ifrån henne mössan. Kolla också med hennes kompisar om hon inte får följa med på fester mm om hon inte är godkänd i alla ämnen.
  • Topcom

Hmm jag hann inte bli klar med projektarbetet i trean innan studenttiden nalkades pga min pappas bortgång. Jag firade trots det studenten med mina vänner. Ett år senare blev jag formellt klar och fick fullständigt betyg. Så visst får hon festa loss men studenten tar man ju egentligen inte förrän man fått fullständigt betyg

• Anonym (Kärringen Blom)

Att "ta studenten" idag betyder ingenting. Absolut ingenting. Eftersom även de som, likt din dotter, varken har utbildning eller kompletta betyg får skaffa sig en mössa och stå där och fira (vad det nu är att fira är mig en gåta, men sånt ville du ju inte höra så...)

Förr i världen var det en bedrift att ta studenten. Då krävdes det att man klarat sina studier, och erhållit sin examen, annars fick man inte ta studenten, utan fick skamset lämna skolan bakvägen medans kamraterna firade. DÅ betydde den vita mössan något. Det gör den inte idag.

Idag får vem som helst köpa och bära mössan, oavsett om det är nytt spännande jobb och eftertraktad vidareutbildning ELLER inskrivning på soc och arbetsförmedlingen som väntar efteråt...

• elyse

Ja, idag betyder inte studenten särskilt mycket. Det finns de som går i studenttåg med mössa och skylt och har underkänt i 10+ ämnen...  

• Waldo

I vår värld, på min dotters skola, kommer det vara X antal ungar som går ut med IG i hur många ämen som helst och dom kommer att gå på balen och vara med på utsläppet och studentfesten
    Hela den formella biten från skolans sida.

Hur ni väljer att fira hemma är upp till er.

• NejnejIV

Nej hon kommer inte få ta studenten. Eftersom hon inte gått ett gymnasieprogram finns det heller ingenting att ta studenten för.

Så var det i alla fall på min gymnasieskola, dem som gick IV får inte ta studenten efter 3 år, eftersom de ej har någonting att ta examen för. 

• Anonym (P P)

Din dotter får ta studenten och fira som alla andra även om det inte finns något att fira.

Svar på tråden Får ta "studenten"