Inlägg från: Anonym (mormor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mormor)

Får ta "studenten"

Tog semester för att fira att bästa väninnans dotter tagit studenten.   Det var traditionellt firande som jag minns det från 60-talet.  

Blev förvånad när väninnan till hösten nämnde att dottern skulle läsa in de ämnen hon inte klarat på Individuella programmet där hon gått.   Insåg att seder och bruk ändras med tiden!

• Anonym (mormor)
    Ferenda skrev 2014-03-08 09:02:52 följande:
    Kan man verkligen säga "ta examen" om gymnasieutbildning längre? Trodde man bara tog examen på universitetet alt högskolan.

Trodde hela student-grejen bara var "Hej då gymnasiet nu är det dags för annat" om det nu så var universitetet, ICA eller komvux samt att fira och glädjas åt det tid som varit. Man får inte glömma att de flesta av ens kamrater från gymnasiet slutar man ha kontakt med efter denna dag varvid dagen även blir ett farväl.

Vad jag har märkt firas det mer än någonsin att man ska gå ut ur gymnasieskolan;  det firas att det är 150 dagar kvar av skolan,  100 dagar kvar etc.  Mycket av detta firande innehåller alkohol,  tycks det.  

När jag tog studenten var det  EN  studentbal direkt i anslutning till utspringet efter "muntan"   med censorer.  Ja,  någon privat fest blev det också  (skolkamrat som bodde på herrgård i trakten bjöd ut oss).
Svar på tråden Får ta "studenten"