• Oleanna

Ni som klär era pojkar i klänningar .

Min son har alla färger på kläder. Även min make har det.
    Jag bär blåa kläder och byxor. 

Färger har inget kön.

• Oleanna
    Anonym (KNÄPPA) skrev 2014-03-06 14:19:52 följande:
    HEJ, nu joinar jag mig själv i denna konversation. Nu undrar jag VARFÖR måste man klä killar i klänningar och kjolar? Är det för ni mammor tycker det är kul? Jag förstår ifall ens barn säger " jag vill ha klänning" då förstår jag om man sätter på en klänning på ens son, för det är vad sonen vill, men sen finns det också mammor som uppmuntrar sina sönder till att ha klänning och rosa och vara tjej! TJEJ är TJEJ. KILLE är KILLE,, så är det. kille har en kuk och en flicka har en snippa? TJEJ OCH KILLE SÅ LIGGER DET TILL, VARFÖR ÄNDRA PÅ EN FLICKA TILL POJKE? ELLER TVÄRTOM?
    Och ni mammor som sätter på era söner klänningar för ni vill det, tycker jag är inte riktigt kloka. och det gäller samma sak med flickor som har pojk kläder.  Vill barnen ha pojk/flick kläder låt den ha det, men om den aldrig bett om det så låter man det vara pojk och flicka, NOG OM DET. 
    Jag har aldrig varit med om att mammor tvingar sina söner på klänning och rosa däremot hör man ofta att en pojke tex vill ha en rosa tröja eller hello kitty men för höra NEJ, det är tjejigt.
    Det är lika fel det.
  • Oleanna
    Anonym (snart påsklov) skrev 2014-03-06 20:37:37 följande:
    Denna diskussion är så fånig, den dyker upp lite då och då här på FL.
    Varför utsätta sina söner för risk för förnedring i skolan genom att sätta på/
    tillåta sonen ta på en klänning eller kjol?
    Ska han ha klackskor och rosa läppstift också? Glittrigt hårspänne?
    Är kul som påskkärring eller vid maskerad... annars? Not
    Vill han det så ska han ha det. Skulle aldrig säga nej. varför skulle det vara förnedrande..jo för att sådana som er lär era barn att det är det och vilka kommer då att  ev mobba? Inte är det mitt barn iaf.
  • Oleanna
    PGA skrev 2014-03-07 21:17:01 följande:
    Människan är ett flockdjur vilket gör att avvikare diskrimineras. Du kan mildra diskriminering via uppfostran men den kommer alltid att finnas kvar. Den som inte förstår det är oerhört naiv.
    Vilka avgör  vilka det är som är avvikare..? JO flocken. Mode har ändrats i alla tider och det är flocken som bestämer vad som är ok så om man inte pekar ut de som nu vågar vara sog själva så kommer ingen reagera.
    Man kan lära sina barn att vara öppensinnade och toleranta istället för trångsynta.
  • Oleanna
    PGA skrev 2014-03-08 11:47:54 följande:
    Det är normen som avgör. Den som bär klänning blir diskriminerad för att män normalt sätt inte gör det. Således upphör inte diskrimineringen för att folk slutar peka finger. Diskrimineringen kommer att finnas kvar men kommer att ske mer subtilt.
    Igen vem bestämer normen..jo folk som pekar finger åt det. Så om man slutar med det och lär sina barn att inte göra det så försvinner problemet.  Tolerans.
  • Oleanna
    mr me skrev 2014-03-09 11:30:43 följande:
    Det känns närmast som att det är två nyanser av samma trångsynthet. Med den distinktionen att "genusmedvetna" tvärtom är ganska omedvetna om sin egen belägenhet, vilket är väldigt farligt.

Jag tror på gud, men jag är medveten om att min tro är en tro och ingen vetenskap som ska pådyvlas andra. Bekymret med feminister och "genusmedvetna" är att de tycks omedvetna om att deras tro och deras ideal är just en tro som inte är någon som helst absolut vetenskap som ska påtvingas omgivningen mot dennas vilja.

För när det gäller pojkar som leker med barbie och går runt i kläder eller flickor som har snickarbyxor och leker med lastbilar i sandlådan så kan man fråga sig varför man egentligen vill ha det så. Är det verkligen så farligt med könsroller och könsmallar och är dessa något som kommit från en ondskefull och osynlig makt? Kan det verkligen inte vara så att kulturella sedvänjor formats av vår biologi och, oavsett vilket, är det farligt med sådana sedvänjor när det handlar om kön och "genus"?

Men allt det där är en debatt som går högt upp i det blå över huvudet på de "genusmedvetna". Den intellektuella nivån på all debatt som har med feminism och "genus" att göra är ibland skrattretande låg. Det är en kacklande ankdamm där en uttråkad medelklass bestående av i synnerhet kvinnor med medioker bildning och begränsat intellekt håller till.
    Vilka är feminister och genusmedvetna?
  • Oleanna
    mr me skrev 2014-03-09 11:30:43 följande:
    Det känns närmast som att det är två nyanser av samma trångsynthet. Med den distinktionen att "genusmedvetna" tvärtom är ganska omedvetna om sin egen belägenhet, vilket är väldigt farligt.

Jag tror på gud, men jag är medveten om att min tro är en tro och ingen vetenskap som ska pådyvlas andra. Bekymret med feminister och "genusmedvetna" är att de tycks omedvetna om att deras tro och deras ideal är just en tro som inte är någon som helst absolut vetenskap som ska påtvingas omgivningen mot dennas vilja.

För när det gäller pojkar som leker med barbie och går runt i kläder eller flickor som har snickarbyxor och leker med lastbilar i sandlådan så kan man fråga sig varför man egentligen vill ha det så. Är det verkligen så farligt med könsroller och könsmallar och är dessa något som kommit från en ondskefull och osynlig makt? Kan det verkligen inte vara så att kulturella sedvänjor formats av vår biologi och, oavsett vilket, är det farligt med sådana sedvänjor när det handlar om kön och "genus"?

Men allt det där är en debatt som går högt upp i det blå över huvudet på de "genusmedvetna". Den intellektuella nivån på all debatt som har med feminism och "genus" att göra är ibland skrattretande låg. Det är en kacklande ankdamm där en uttråkad medelklass bestående av i synnerhet kvinnor med medioker bildning och begränsat intellekt håller till.
    Jag tycker bara inte att vill min pojke ha hello kitty tröja så ska andra ha lärt deras barn att det är fel och börja retas/ mobbas. Det visar bara för mig hur osäkra de själva är.
    Att de inte vill ha det på sina barn är inget fel. Det är deras val och jag säger inget om det.
    Lika lite som att jag skulle påpeka att någon har satt rosa volang klänning på sin pojke om han vill ha det.

Sedan undrar jag över de som gör det för sin egen skull men jag har aldrig träffat på dem.
  • Oleanna
    mr me skrev 2014-03-09 12:20:09 följande:
    Det är väl bara att titta här i tråden och i andra trådar så finns det många som ofta definierar sig själva som både och. Varför frågar du mig det?

Fast debatten om att mobbning är fel har funnits ganska mycket längre än debatten kring kön och genus. Jag tror att de flesta håller med om att det är fel att mobbas.

Däremot är det nog inte alla som tycker att det är rätt att sätta på sin pojke en prinsessklänning och skicka iväg honom till förskolan för att använda honom som en politisk murbräcka i en introvärt inrikespolitisk pseudodebatt som syftar till att ta bort fokus från reella problem i samhället.
    Jag undrade om du hade uppfattat mig sådan, därav frågan.
    Ang det sista  så kan man förstå att många tycker så men skulle verkligen ett barn vilja ha det så är det ingen anledning att de ska bli retade. Däremot kan man vara förutseende och se till att andra kläder finns med.
  • Oleanna
    PGA skrev 2014-03-09 19:34:10 följande:
    Nej, det kommer inte försvinna. Grunden i normen är vad människor gör. 
    Och fortfarande kan den ändras om man inte tillåter det.
    Annars kan man säga att vi är djur blabla..alla exploaterar varandra och så är det som flock..lev med det.
    Inget förändras och allt är som det alltid är. För det är norm.

Undrar om du bär långbyxor, stövlar..det var ju mäns mode. 
    Det var norm på 1700-talet att män hade rosa och klackar gärna i sammet och volang..... 

Inget är statiskt.
  • Oleanna
    Anonym (OlausPetri) skrev 2014-03-10 17:41:08 följande:
    Att låta sin son gå utklädd till en prinsessa bland andra barn är definitivt något som skadar. Barn blir mobbade för bra mycket mindre än så.
    Barn blir mobbade för allt, var lär de sig detta jo hemma. Föräldrar som talar om vad som är ok och inte ( pådyvlar sina åsikter)  och detta tar de med sig ut och tror sig ha rätt att ta ut det på andra barn.
  • Oleanna
    Dixie skrev 2014-03-11 08:32:17 följande:

Ja, och ännu värre - tänk om kvinnor med långt hår kommer i långbyxor!!!
    Och stövlar.Drömmer
  • Oleanna
    Right here skrev 2014-03-11 11:08:13 följande:
    Alltså det här är så löjligt. Ser vi killar och män idag, i vår kultur som går runt i rosa kjol? med glitter i håret? när dom handlar mat eller går runt på stan.
    Ser man kvinnor som har det? Män ser jag ofta i rött och rosa på tröjor ja. Min make har det och sönerna likaså. Inget feminint över dem
  • Oleanna
    Anonym (OlausPetri) skrev 2014-03-11 21:37:04 följande:
    Nej barn blir inte mobbade för allt. Det finns efterblivna saker, och så finns det väldigt många icke efterblivna saker. Att klä sin son i en prinsessklänning är efterblivet.
    Klart de blir, vill folk hitta något så gör det. Allt från ditt namn till fel  märke på tröjan, till att man bor i fel område.
    Inte har häst moppe eller vad som helst. Du tror väl inte att alla som mobbas är killar som bär klänning?
    Vill sonen bära det så tänker jag inte stoppa honom för jag lär honom att vara sig själv och skita i alla andra som följer strömmen. Precis som jag fick lära mig.

Jante borde vara död nu.
Svar på tråden Ni som klär era pojkar i klänningar .