• Numminen

Ni som klär era pojkar i klänningar .

Här är det också full valfrihet som gäller - för både sonen och dottern. Sonen ville ofta ha kjol när han var yngre men inte nu. Däremot har han valt en rosa mössa. Dottern vill enbart ha rosa och lila. Jag är med och bestämmer praktiska detaljer så de inte fryser etc, men färger väljer de själva. Och man får klättra i träd i balettklänning och klackskor.

• Numminen
    Marten skrev 2014-03-06 16:46:06 följande:
    Sa detta skulle ocksa vara OK om dina barn ville (i valfrihetens namn) ?

Barn kan inte alltid forsvara sina val eller forsta konsekvensen av sina val, darfor finns vi foraldrar som skall hjalpa dem i detta.

Detta exempel ar draget till en extrem, vill inte kritisera nagon eller nagons val utan endast poangtera foraldrarollen och hur viktig den ar for vara barn.

Den tröjan skulle jag inte tycka var okej, nej. Inte heller tryck med vapen eller våld. Föräldrarollen är oerhört viktig, det tycker jag med. Och en del av den är att låta barnen få utveckla sin egen identitet. Förklara gärna för mig vad konsekvenserna av en rosa mössa på en sexåring är? Han har nyligen börjat i en helt ny klass, inga problem där heller.
  • Numminen

Att min son (när han ville det, i tre/fyra-årsåldern) fick ha klänning betyder inte att han får bestämma allt. Långt ifrån. Att välja mellan jeans, mjukisbyxor och kjol är inte samma sak som att bara äta godis. Men han blev glad av klänning eller kjol, både för att han kände sig fin och för att han gillade fladdret när han sprang. Ge mig en enda vettig anledning till att jag skulle neka honom den glädjen? Det enda som hänt är att nåt barn frågat varför han hade klänning och då svarade jag bara att han ville det idag. Sen har vuxna tittat i smyg men det bekom honom inte.

Anonym (OlausPetri) skrev 2014-03-10 16:53:36 följande:
    Man bör respektera barn, men att leva i någon slags demokrati där 5-åringen har lika stor bestämmanderätt som sin 35-åriga far/mor är bara larvigt. Barns hjärnor är inte fullt utvecklade och de är inte mogna att ta egna avgörande beslut i livet.

Hade barn fått bestämma så hade de flesta antagligen levt på godis utan att någonsin borsta tänderna, städa eller tvätta. Därför bestämmer jag åt mina pojkar att de inte får gå i klänningar (nu har jag aldrig behövt använda den här "makten" eftersom de tycker klänningar är för tjejer och inte önskar att få bära plagget).

Måste man uppfostra sitt barn till att vara en homosexuell muslimsk vegansk transa som heter Dallaz för att inte bli förföljd av "genusföräldrar" 2014?

• Numminen

Min son var aldrig utklädd till prinsessa iof. Han var aldrig utklädd utan finklädd när han hade kjol. Han blev aldrig retad men hade det hänt hade vi fått hantera det. Han väljer idag (6 år) rosa plagg och inte heller det har gett några reaktioner. Inte ens när han nyligen började i helt ny klass. Hotet känns helt enkelt omotiverat. Och var ska man isf dra gränsen? Ska man köpa märkeskläder? Inte låta barnet ha glasögon?

Anonym (OlausPetri) skrev 2014-03-10 17:41:08 följande:
    Att låta sin son gå utklädd till en prinsessa bland andra barn är definitivt något som skadar. Barn blir mobbade för bra mycket mindre än så.

Kr
Svar på tråden Ni som klär era pojkar i klänningar .