• puss

Ni som klär era pojkar i klänningar .

Anonym (mamma) skrev 2014-03-10 06:43:20 följande:
    Om man observerar skolbarn under 10 på en skolgård så visar det sig oftast att flickor leker på mindre ytor, i mindre grupper och mera stillsamt. Medans pojkarna hellre rör sig på större ytor, högljutt och i fyra eller fler. Finns många exempel men detta är bara basic beteendevetenskap. Detta vill genusförskolor jättegärna motverka, trots att detta hör till våran mänskliga natur. Jag ser absolut inte några problem med att tjejerna joinar killarna och springer runt, så missförstå mig inte. Jag tycker bara att det är fel att man matar in att det ska vara på ett visst sätt. Barnen borde få välja själva, och oftast väljer man att umgås med folk som är lika en själv. :)

Du kan läsa mer om sånt här om du bara googlar runt (: 
    Så när man nekar barnen sitt kön, så betyder det alltså att man inte talar om för dem att killar borde leka si och tjejer så?
  • puss
    Krisnu skrev 2014-03-10 07:21:34 följande:
    Fast killar och tjejer har helt olika hormoner i kroppen som påverkar vårt beteende, så det är klart det finns vissa förväntningar beroende på kön.

och detta måste man alltså lära dagisbarnen? då undrar man ju vilken kraft dessa hormoner verkligen har?
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Anonym (mamma) skrev 2014-03-10 06:57:46 följande:
    Förstår inte?

Tycker bara att man inte ska ignorera våra fysiska och psykiska skillnader.

det har ingen sagt heller. du sa att det är fel att förneka barnen sitt kön. jag undrar hur man gör det.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Anonym (mamma) skrev 2014-03-10 07:30:04 följande:
    Genom att ignorera att män och kvinnor har psykiska och fysiska skillnader, och mata in att barn ska beté sig sådär "jämnställt" som allt måste vara, redan svarat på din fråga.

men HUR? du måste förklara. är det så att man förnekar barnet sitt kön genom att ignorera skillnader? och det gäller alltså dagisbarn?
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Krisnu skrev 2014-03-10 07:31:14 följande:
    Nej, knappast. Du behöver inte lära barn något, du kommer märka att pojkar och flickor beter sig olika iaf. Föreställ dig själv om lärare/vuxna inte hade funnits. Pojkarna hade grupperat sig tillsammans och flickorna likaså. Pojkarna har bråkat mer (mätt sina krafter) och flickorna hade varit lugnare. Det är alltid de vuxna som hindrar pojkar från att slåss eller från att prova farliga saker.

Hormoner har samma kraft på barn som de har på vuxna, och jag tror inte någon vettig människa vill påstå att de INTE påverkar vårt beteende i ganska hög utsträckning.

vad spelar det då för roll, om man som anonym mamma säger, att man ignorerar dessa skillnader? naturen kommer ju i vilket fall göra sitt då.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Krisnu skrev 2014-03-10 07:36:04 följande:
    Har aldrig påstått något annat.

Jag säger bara att det finns naturliga könsskillnader i vårt beteende, precis som att det finns individskillnader.

Men föreskolepersonal gör ju faktiskt ofta tvärtom, de "hämmar" pojkar från att leva ut exempelvis aggressioner, och lär dem att de ska vara snälla och inte slåss. Pojkar VILL slåss/brottas/mäta styrka för att skapa en hierarki inom gruppen. Ingen regel utan undantag förstås, men man ser väldigt sällan flickor uppvisa detta beteende.

det var en konstig personal. jag kan såklart inte dissa dina erfarenheter, om din personal lär folk att inte hantera känslor på bästa sätt.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Gurkan skrev 2014-03-10 07:38:09 följande:

Är det ett ärvt beteende eller ett inlärt? För jag som arbetar på förskolan ser att många av skillnaderna mellan pojkar och flickor faktiskt beror på hur föräldrarna uppfostrar och har för förväntningar på sina barn. Självklart har vi biologiska skillnader men är de verkligen starkare än de socialt konstruerade normerna? Där pojkar tillåts ta mer plats och rusa runt och där flickor förväntas vara lugnare och leka lugnare lekar? Där pojkar kan köpa kläder som är vidare och mer lekvänliga medan flickor kläs i strumpbyxor som kasar ner, kjolar som trasslar in sig i benen när de springer. Kan det har något med saken att göra?

att klä snipp-ladorna i trassliga stumpbyxor är att bejaka deras KÖN.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Anonym (mamma) skrev 2014-03-10 07:39:13 följande:
    Ska förklara så enkelt som möjligt nu så att du äntligen förstår.

Du har en grupp barn.
    Barnen leker olika.
    Du märker att killarna oftast leker på ett sett, medans tjejerna på ett annat.
    DU som VUXEN tycker att det är hemskt fel att pojkar och flickor beter sig olika.
    Du vill ändra det.
    Du tillåter det inte, pojkar och flickor ska bete sig jämnställt och måste umgås med varandra istället för att kanske upptäcka sin identitet själv, när de inte är under FEM.

Förstår du nu???

vem fan tycker att det är hemskt fel? du har ju bara världens största bakfot. det du beskriver förekommer bara i förvirrade människors verklighetsfrämmande världsbild.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Krisnu skrev 2014-03-10 07:40:17 följande:
    Är det en konstig personal för att de inte vill att barnen bråkar med varandra?

Jag drog upp detta för att en del då säger att man inte ska lära barn vilket kön de tillhör, men det går tydligen bra att motarbeta naturligt beteende som anses felaktigt.

Det är likadant i vuxenvärlden, en grupp män har mycket lättare att skapa en hierarki inom gruppen än vad en grupp kvinnor har.

okej, det var ditt sätt att tolka det jag skrev.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Anonym (mamma) skrev 2014-03-10 07:43:05 följande:
    herregud! Kan du inte bara göra lite research själv? Börja med att googla på jämnställd förskola, eller genusförskola eller vad fan som helst istället för att anta att jag har vanföreställningar. Öppna ögonen, för i helvete.

det heter jämställd.
    och ingen tycker att det är fel att barn leker olika. du har missuppfattat precis allting.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Anonym (mamma) skrev 2014-03-10 07:48:28 följande:
    Åh herregud, ursäkta mig, jag skrev fel med en bokstav. 
    Öppna ögonen säger jag bara.

nej, du använde konsekvent ett felaktigt begrepp.
    om du vill kan du leta efter en förskola som tvingar alla pojkar att spela fotboll och alla flickor att bygga pärlplattor, och som lär ut till barnen om könshormoner och deras funktion och påverkan av kroppen. eller hur du nu vill ha det.
    eller så kan du välja en förskola som tar hand om barnen, ser dem som individer före kön och erbjuder flera roliga saker för barn att göra.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Anonym (mamma) skrev 2014-03-10 07:48:28 följande:
    Åh herregud, ursäkta mig, jag skrev fel med en bokstav. 
    Öppna ögonen säger jag bara.

för övrigt är det fortfarande oklart hur du anser att man går till väga när man förnekar ett barn dess kön.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Anonym (mamma) skrev 2014-03-10 07:52:31 följande:
    Har du ens läst vad jag skrivit? Jag orkar inte med dig.

det förstår jag.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Anonym (OlausPetri) skrev 2014-03-11 21:37:04 följande:
    Nej barn blir inte mobbade för allt. Det finns efterblivna saker, och så finns det väldigt många icke efterblivna saker. Att klä sin son i en prinsessklänning är efterblivet.
    Och hur så?
Svar på tråden Ni som klär era pojkar i klänningar .