• A L V

Farligt att hålla sig för länge?

Vår son på drygt 3 år håller si hur länge som helst!Han vill inte "släppa på" när han sitter på pottan. han har dock gjort det någa ggr så han kan ju! Tånker att kisset måste ju bara börja rinna om han blir tillräckligt nödig, men kan det skada honom på nåt sätt? :/

• Svar på tråden Farligt att hålla sig för länge?
  • cosinus

Vill han inte eller behöver han inte?

Min 3-åring kissar väldigt sällan och när hon lärde sig gå på pottan vid 2 år kunde hon inte släppa på om hon inte var jättekissnödig. Hela den sommaren kissade hon 10 på morgonen och 18 på kvällen. Det var det.

Nu är hon 3.5 och kissar någon gång på förmiddagen på dagis och hemma kring middagstid. Oftast kan hon nu under protester kissa innan läggning också.

Men hon är inte kissnödig oftare.

Ser man att barnet är märkbart kissnödigt kan man ibland lura dem att kissa genom att spola varmvatten på fötterna. Vi har pottränat massor i duschen av den anledningen med alla barnen. Är man kissnödig och får varmvatten på fötterna blir det mycket svårare att hålla sig så vi har använt det för att lära barnen "slå på kisset"

• Meebo

Låter precis som jag när jag var liten haha
    Min mamma kunde inte få mig till att kissa VAD hon än gjorde.
    Jag var helt enkelt sån som bara kan kissa när jag själv känner för det och om jag VERKLIGEN behöver det.
    Är fortfarande likadan idag som 26-åring så om du låter honom sköta det själv ska du nog se att det går bättre.

• A L V

Han är verkligen jättenödig. (exakt hur mycket vet ju bara han själv). Han säger att det "gör ont" och pekar mot snoppen. Men som vi fattat det så är det nödig han menar då han säger så. Tänkte OM han är så där sprängnödig så borde han väl kissa på sig om inte annat? :p

• Meebo

Haha nej det är inte tvunget att han kissar på sig trots att han är så pass nödig.
    Har ni prövat med att visa honom pottan och sen lämna honom ensam med den?
    En hel del småbarn KAN bara inte släppa på trycket när någon står/sitter och tittar på dem.

• A L V

Japp, provat det med. Hmm. Blir blöja på då så inte pissblåsan blir 3 liter stor! ;)

• cosinus

Men prova med varmvatten och se om det funkar, garanterat biverkningsfritt :)

Svar på tråden Farligt att hålla sig för länge?