• Samunotis

Skillnaden på crème fraiche och turkisk yoghurt?

Bra att vet vad skillnaden är?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-07 18:43
    Kan man använda turkisk yoghurt där det på receptet står crème fraiche?

• Svar på tråden Skillnaden på crème fraiche och turkisk yoghurt?
  • Elaifiknow

Kan man verkligen koka yoghurt? Det tror jag är skillnaden. Creme Fraiche kan kokas.

• Aniiee
    Elaifiknow skrev 2014-03-07 19:02:02 följande:
    Kan man verkligen koka yoghurt? Det tror jag är skillnaden. Creme Fraiche kan kokas.
    Svar nej, man kan inte koka yoghurt. Så det är väl den stora skillnaden.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    Samunotis skrev 2014-03-07 18:38:33 följande:
    Bra att vet vad skillnaden är?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-07 18:43
    Kan man använda turkisk yoghurt där det på receptet står crème fraiche?
    På den frågan vill jag svara: beror på. Om den inte ska kokas så kan man byta ut det, med viss smak- och konsistensskillnader.
  • Samunotis
    Elaifiknow skrev 2014-03-07 19:02:02 följande:
    Jag vet inte om man kan koka yoghurt, kanske någon annan som vet?

Men jag ska ha den i stället för creme Fraiche och ha den kall och undrar vad skillnaden är?
  • Aniiee
    Dexter dot com skrev 2014-03-07 19:07:48 följande:
    Du kan värma den utan problem och koka den om du reder den med lite maizena innan. 
    Äh, det är ju fusk =P

Men, ja, det kan man, förstås......
  • Dexter dot com
    Samunotis skrev 2014-03-07 19:08:08 följande:

Men jag ska ha den i stället för creme Fraiche och ha den kall och undrar vad skillnaden är?
    Yoghurten är syrligare och mindre fet + att den inte blir lösare när du rör den som cremefraichen blir.
  • Aniiee
    Samunotis skrev 2014-03-07 19:08:08 följande:

Konsistensen och syran är skillnaden. Och fetthalten....
  • Dexter dot com
    Aniiee skrev 2014-03-07 19:11:16 följande:
    Äh, det är ju fusk =P

Men, ja, det kan man, förstås......
    Haha, fusk och fusk.....jag som jagar kalorier fuskar gärna med yoghurt och maizena. Superenkelt :)
  • MallaL

Yoghurt är syrligare i smaken, crème fraiche smakar mer gräddigt och är fetare. Jag gör ofta kalla såser på yoghurt, mycket gott. För att balansera syran har jag alltid lite honung i kalla såser med youghurt, bara lite, det ska inte smaka honung. Godast blir det om man låter såsen stå i kylskåp en timme innan man serverar så att smakerna får "gifta sig".

• Aniiee
    Dexter dot com skrev 2014-03-07 19:14:04 följande:
    Haha, fusk och fusk.....jag som jagar kalorier fuskar gärna med yoghurt och maizena. Superenkelt :)
    Solig

Jaga kalorier.... är det som att jaga rådjur ungefär? (Jävlas....) Jag kanske också skulle börja jaga kalorier...... väger för mycket..... men jag får inte.....
  • Aniiee
    MallaL skrev 2014-03-07 19:14:20 följande:
    Yoghurt är syrligare i smaken, crème fraiche smakar mer gräddigt och är fetare. Jag gör ofta kalla såser på yoghurt, mycket gott. För att balansera syran har jag alltid lite honung i kalla såser med youghurt, bara lite, det ska inte smaka honung. Godast blir det om man låter såsen stå i kylskåp en timme innan man serverar så att smakerna får "gifta sig".
    Gäller alla kalla såser, för övrigt.

Nu..... blev jag hungrig.....
  • Dexter dot com
    Aniiee skrev 2014-03-07 19:19:42 följande:
    Solig

Jaga kalorier.... är det som att jaga rådjur ungefär? (Jävlas....) Jag kanske också skulle börja jaga kalorier...... väger för mycket..... men jag får inte.....
    Typ, fast mycket jobbigare ;)  Vinterfetman ska bort nu !

Får inte för vem??
  • Aniiee
    Dexter dot com skrev 2014-03-07 19:28:06 följande:
    Typ, fast mycket jobbigare ;)  Vinterfetman ska bort nu !

Får inte för vem??
    =P Bara ut och jaga, då..... Men djuren brukar vara lite... skinny, så här års.

För min läkare. Jag behöver tydligen hullet nu, innan det smäller till på allvar (har en cancersjukdom).

Men nu vi OT....
  • Dexter dot com
    Aniiee skrev 2014-03-07 19:31:26 följande:
    =P Bara ut och jaga, då..... Men djuren brukar vara lite... skinny, så här års.

För min läkare. Jag behöver tydligen hullet nu, innan det smäller till på allvar (har en cancersjukdom).

Men nu vi OT....
    Oj, ät gott och kaloririkt !

Hjortarna & rådjuren hos mig har kalasat i min trädgård hela vintern och är i fin form ;)
  • Aniiee
    Dexter dot com skrev 2014-03-07 19:36:14 följande:
    Oj, ät gott och kaloririkt !

Hjortarna & rådjuren hos mig har kalasat i min trädgård hela vintern och är i fin form ;)
    Som vanligt, då Solig Fast jag äter förstås miniportioner, så "kaloririkt" blir det med modifikation. Sen mina mediciner sattes in och jag inte orkar lika mycket har jag gått upp i vikt, vilket känns konstigt, för jag äter ju likadant. Men det är ju så det funkar.

Meh! Avis.... får jag ta med mig pilbågen och komma och jaga hos dig?
  • Dexter dot com
    Aniiee skrev 2014-03-07 19:40:04 följande:
    Meh! Avis.... får jag ta med mig pilbågen och komma och jaga hos dig?

Tyckte råbocken var lite söt när han bodde under äppelträdet hela hösten men förstår nu att jag gjort ett misstag.....dom är helt orädda fast hundarna tokskäller och äter på allt som sticker upp så kom och skjut du :)

Jag bjuder på vin om du fixar rådjurssadeln ;)
  • Aniiee
    Dexter dot com skrev 2014-03-07 21:53:16 följande:

Tyckte råbocken var lite söt när han bodde under äppelträdet hela hösten men förstår nu att jag gjort ett misstag.....dom är helt orädda fast hundarna tokskäller och äter på allt som sticker upp så kom och skjut du :)

Jag bjuder på vin om du fixar rådjurssadeln ;)
    Solig
Svar på tråden Skillnaden på crème fraiche och turkisk yoghurt?