Inlägg från: Anonym (känner igen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (känner igen)

Jag blir elak när jag dricker alkohol - har jag problem?

Du borde nog tänka över din alkoholkonsumtion lite.

De flesta vuxna känner till sin smärtgräns när det gäller alkohol. De kan ha ett normalt förhållande till alkohol, får inte särskilt förändrad personlighet när de dricker, förutom att de kanske blir lite gladare och mer högljudda, och vet när det är dags att sluta dricka och gå hem.

Andra dricker sig stupfulla, dröjer sig kvar på fester så länge som möjligt och fortsätter helst att supa till långt in på småtimmarna (eller i värsta fall till nästa dag). Detta beteende har kommit att normaliseras i dagens samhälle, trots att det är fysiskt och psykiskt ohälsosamt och riskfyllt för dem som riskerar att utveckla ett beroende. 

Jag har en syster som var en storkonsument av alkohol när hon var i din ålder. Inom umgängeskretsen sas det ofta att hon tappade fattningen och blev aggressiv så snart hon blev full, men eftersom jag ofta lämnade festerna tidigare fick jag aldrig uppleva detta beteende själv.

Nu 20 år senare, vet vi att hon är alkoholist. Jag misstänker också att hon lider av odiagnostiserad Borderline. Hon är livrädd för att överges, hon är avundsjuk, anklagande, långsint och verbalt våldsam mot dem som står henne närmast (det har även hänt att hon har varit fysiskt våldsam mot sin pojkvän).

Så ta itu med ditt drickande innan det är för sent, och börja eventuellt i terapi för att reda ut varför du inte klarar av att dricka utan att det går för långt.

Lycka till!

Svar på tråden Jag blir elak när jag dricker alkohol - har jag problem?