• 1Familj

    Den blivande pappan

    Hej!

    Jag och min sambo planerar barn, det är vårat första barn och jag har därför ingen aning om någonting vad gäller min sambos papparoll. Jag kan bara gissa och hoppas att han kommer bli en underbar pappa men jag tycker ändå det är så himla spännande att tänka på tiden vi har framför oss och hur relationen oss emellan kommer att se ut. Jag längtar efter att få se min sambos reaktion när vi får ett plus, jag undrar om han kommer bli annorlunda som partner under graviditeten samt att jag längtar efter att få se honom i papparollen! =)

    Så planerar du och din partner ett barn ihop? Berätta gärna hur dina tankar går kring din partner och du med erfarenhet får gärna berätta om dina förväntningar och förhoppningar stämde överens med hur det faktiskt blev! 

  • Svar på tråden Den blivande pappan
  • LillaIF

    Ja ni har onekligen en spännande tid framför er men bara ett ord på vägen. Förvänta dig inte för mycket av din sambo och er relation. Min man blev strålande glad när vi plussade och var glad men första månaderna kunde jag ändå känna att han inte var lika lyrisk som jag, förståeligt eftersom bebisen växte ju inom mig och jag var den som kände allt som hände inom mig, sparkar mm. Kunde då tycka att han borde vara mera sprudlande som jag men för honom var det ju inte lika verkligt. Inte förrän han kunde känna sparkar utifrån då blev han mer begeistrad men det var först när bebisen kom som han verkligen levde upp. Så gör dig inte för stor fantasi av hur rosenskimmrande tiden kommer vara finns risk att du blir besviken om han inte reagera som du tänkt, och besvikelse ihop med graviditetshormorner är ingen bra kombo. Lycka till.

  • 1Familj
    LillaIF skrev 2014-03-08 12:59:53 följande:
    Ja ni har onekligen en spännande tid framför er men bara ett ord på vägen. Förvänta dig inte för mycket av din sambo och er relation. Min man blev strålande glad när vi plussade och var glad men första månaderna kunde jag ändå känna att han inte var lika lyrisk som jag, förståeligt eftersom bebisen växte ju inom mig och jag var den som kände allt som hände inom mig, sparkar mm. Kunde då tycka att han borde vara mera sprudlande som jag men för honom var det ju inte lika verkligt. Inte förrän han kunde känna sparkar utifrån då blev han mer begeistrad men det var först när bebisen kom som han verkligen levde upp. Så gör dig inte för stor fantasi av hur rosenskimmrande tiden kommer vara finns risk att du blir besviken om han inte reagera som du tänkt, och besvikelse ihop med graviditetshormorner är ingen bra kombo. Lycka till.
    Tack för kloka ord! Jag försöker att inte ha för höga förväntningar då det, precis som du beskriver, är jag som bär barnet och inte han, så det ju faktiskt ganska naturligt att det inte på en gång blir lika verkligt för honom. Det betyder ju inte att han inte längtar efter barnet men jag hoppas iaf kunna se en nyfikenhet i form av frågor och förståelse för ev. graviditetssymtom.
  • fyrabarnsmor4

    Ha så härlig nu!
    Såg det har gått ca 2  månader sen du skrev den sista inlägg.

    Hur har det gått för er?

    Jag önskar er lycka till med graviditet! ha så härlig, berätta gärna för honom lite varje dag om magen, berätta när du kände sparkar.

    Jag brukar berätta för min make att jag sov kass för att den osynlige unge har tråkig o bestämde sig att möblerar om.
    Då bruka han tycka synd om mig som inte fick en god natts sömn.
    Men du får kolla först med honom om det är OK för honom att du berättar lite varje dag, för det kan känns lite tjatig om man är inte såå intresserad förrän bebisen är ute.

    Ha så kul!

  • 1Familj
    fyrabarnsmor4 skrev 2014-05-05 13:31:06 följande:
    Ha så härlig nu!
    Såg det har gått ca 2  månader sen du skrev den sista inlägg.

    Hur har det gått för er?

    Jag önskar er lycka till med graviditet! ha så härlig, berätta gärna för honom lite varje dag om magen, berätta när du kände sparkar.

    Jag brukar berätta för min make att jag sov kass för att den osynlige unge har tråkig o bestämde sig att möblerar om.
    Då bruka han tycka synd om mig som inte fick en god natts sömn. smile1.gif
    Men du får kolla först med honom om det är OK för honom att du berättar lite varje dag, för det kan känns lite tjatig om man är inte såå intresserad förrän bebisen är ute.

    Ha så kul!
    Tack snälla för ditt inlägg!

    Jag har ca en vecka kvar till BIM så jag väntar på att få testa. Ska bli väldigt kul att få berätta för min sambo OM det nu visar positivt. 

    Tack för dina råd, kul att höra om dina graviditet! =)
Svar på tråden Den blivande pappan