• Popiolo

Hade ni tillåtit detta?

Jag har en dotter som går sista terminen i nian, och har just fyllt 16. Hon är väl som en normal tonåring, men jag börjar bli orolig för henne. Jag känner inte igen henne.

Hon har börjat skolka
    Går inte hela dagarna utan kommer hem efter ca halva dan
    Röker
    Super
    Är uppkäftig
    Vägrar lyssna i skolan

Jag vet att hon mår dåligt, men är detta ett acceptabelt beteende?  Jag har fått ett flertal mejl från hennes mentor, och ska på möte i slutet av nästa vecka. Hade ni tillåtit att era döttrar/söner höll på såhär i skolan?

• Svar på tråden Hade ni tillåtit detta?
  • Popiolo
    modsey skrev 2014-03-08 12:48:19 följande:
    Nej skälvklsrt6 inte
    Okej, men hur ska jag få henne att inse? Jag har pratat med henne, jag har skrikit, jag har straffat, och jag har förklarat varför hon inte får. Men hon forsätter gå hem ändå :/
  • Nitor

Att skrika och straffa kommer troligtvis att skapa ännu mera avstånd mellan er. Vad mår hon dåligt över?

• Kaa76

Om du vet att hon mår dåligt, sök hjälp på BUP!  

När det gäller röka och supa är det givetvis totalt oacceptabelt. Var besvärlig, skrika och gapa hjälper sällan men ring till föräldrarna till de kompisar hon umgås med, prata ihop er lite kring detta. 
    Se till att hon inte kan köpa cigaretter och sprit, ingen blir bjuden i evigheter. 

när min dotter började röka krävde jag att hon visade kvitton på allt hon köpt för att få månadspeng igen, hade hon inte kvitto för allt drog jag av den summan från nästa månadspeng, tog bara ett par månader innan hon var nere i mindre än 100 kr per månad, och då var det plötsligt inte så intressant att köpa cigaretter längre. 

• isabelles

Förklara att det är jätteviktigt att hon fullföljer grundskolan! Det är bara några få månader kvar för henne ifall hon går i åk 9. Sedan kan hon göra precis som hon vill! Ta ett sabbatsår, gå en enkel och slapp linje, vad som helst. Men just nu är det faktiskt skolplikt och hon måste göra klart det. Annars måste hon ju bara stanna kvar på högstadiet 1 år till och det tror jag inte att någon vill.

• Popiolo
    Nitor skrev 2014-03-08 13:52:23 följande:
    Att skrika och straffa kommer troligtvis att skapa ännu mera avstånd mellan er. Vad mår hon dåligt över?
    Hennes bästa vän tog nyligen livet av sig, och våldtäkt.
    Kaa76 skrev 2014-03-08 13:59:10 följande:

När det gäller röka och supa är det givetvis totalt oacceptabelt. Var besvärlig, skrika och gapa hjälper sällan men ring till föräldrarna till de kompisar hon umgås med, prata ihop er lite kring detta. 
    Se till att hon inte kan köpa cigaretter och sprit, ingen blir bjuden i evigheter. 

när min dotter började röka krävde jag att hon visade kvitton på allt hon köpt för att få månadspeng igen, hade hon inte kvitto för allt drog jag av den summan från nästa månadspeng, tog bara ett par månader innan hon var nere i mindre än 100 kr per månad, och då var det plötsligt inte så intressant att köpa cigaretter längre. 
    Hon går redan hos BUP, men hon upplever inte att det hjälper tyvärr :(
    Hon har inga vänner kvar att umgås med, så jag förstår inte vem det är som köper ut.
    Okej, ska prova det :)

• Arbetsvegan

Jag hade tillåtit men inte accepterat.

Om man pratar om att inte tillåta uppkäftighet, då anser jag att man har missat oerhört mycket. Som i vad relationer går ut på. Dialog.  Ingen, inte ens en tonåring är uppkäftig baföatt utan det är ett symptom på något. Och det tar man reda på genom att ha en dialog och att man kompromissar.

Lyssna anser jag är svenskans näst mest missbrukade ord (efter kränkt). Jag tror att hon lyssnar men inte gör som hon blir åtsagd.  Tex om hon berättar för dig vad hon tycker att du ska göra och du inte gör det, då "lyssnar" ju inte du.
    Varför gör hon inte som ni säger? Det är ganska ointressant att hon inte gör det utan det intressanta är varför. Har du frågat henne?

Ja, det är ett fullkomligt normalt beteende för någon som inte mår bra. Tycker att många (inte bara du) slänger omkring sig kraven i slentrian. Man konstaterar att någon "inte mår bra" samtidigt som man kräver full funktionalitet från personen.

Det kan vara så att hon känner att hon drunknar i krav just nu. Var är din förståelse? Jag saknar den. Du skriver bara vad hon är dålig på och inget mer. Vad är ditt syfte? Att konstatera att det är fel på henne?

• isabelles
    Kaa76 skrev 2014-03-08 13:59:10 följande:

Jag har inga egna barn men jag förstår att det inte känns kul att ens ex dotter dricker sig stupfull osv, det förstår jag! Men hon är faktiskt 16 år, herregud. Drack inte ni då ni var 16? När jag var 16 var jag på fester, jag feströkte. Två år senare kommer hon vara myndig och göra precis som hon vill!! Sanningen är att hon är inte så liten längre. 

Nu har ju dock det här ingenting med skolk och TS situation att göra utan jag svarar mest bara på din kommentar, Kaa76.
  • Arbetsvegan
    Popiolo skrev 2014-03-08 13:02:28 följande:
    Okej, men hur ska jag få henne att inse? Jag har pratat med henne, jag har skrikit, jag har straffat, och jag har förklarat varför hon inte får. Men hon forsätter gå hem ändå :/
    Vad svarar hon när du pratar med henne?
  • Popiolo
    isabelles skrev 2014-03-08 14:05:56 följande:

Förklara att det är jätteviktigt att hon fullföljer grundskolan! Det är bara några få månader kvar för henne ifall hon går i åk 9. Sedan kan hon göra precis som hon vill! Ta ett sabbatsår, gå en enkel och slapp linje, vad som helst. Men just nu är det faktiskt skolplikt och hon måste göra klart det. Annars måste hon ju bara stanna kvar på högstadiet 1 år till och det tror jag inte att någon vill.

Har förklarat för henne att hon måste gå i skolan, men jag ser ju samtidigt att hon mår för dåligt ibland. Oftast säger jag till henne att gå tillbaka, men samtidigt så känns det inte bra då jag vet att hon blir utfryst och inte har någon att prat med. Och när jag säger att hon måste få betyg och komma in på gymnasiet, men hon säger bara att det finns IM.
Svar på tråden Hade ni tillåtit detta?