• whippo

Varför barnvagn?

Okej, jag har inga barn men är så förundrad varför så många väljer att skaffa barnvagn?

Har rest mycket, både i Europa och världen och aldrig stött på något ställe med så mycket barnvagnar som i Sverige, Stockholm. Arbetar nu som bussförare och det är ett ständigt krig för alla med barnvagnar att komma ombord och få plats.

Har ett par potentiella svar på min fråga.
    1. Barnfamiljer är mer ute med sina barn i Stockholm än i övriga Europa.
    2. Svenska barnfamiljer har bättre ekonomi och har råd att köpa barnvagn.
    3. Inom den svenska kulturen råder det att skaffar man barn så skaffar man också barnvagn.
    4. För att det är möjligt att åka buss i Stockholm utan att betala.
    5. Barnvagnen är en statussymbol och visar att du minsann har råd.

Själv tror jag det är en kombination av 3,4 och 5. men undrar också om jag har rätt och varför är det så?
    Vad tror ni och är jag ensam om att tycka detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-09 07:46
    Lägger till en punkt.

6. Det är praktiskt med barnvagn och folk i andra länder har inte upptäckt det än.
    7. Egna tankar och funderingar.

• Svar på tråden Varför barnvagn?
  • sextiotalist
    skpklm skrev 2014-03-09 20:49:19 följande:
    Kerstin Thorvall skrev om hur hon stod på Ekerö och skulle in till stan och den ena bussen efter den andra körde förbi henne,  när kan hennes barn ha varit i barnvagnsålder?
    Hon var född 1925 och sedan kan man börja räkna Flört
  • Fiona M
    skpklm skrev 2014-03-09 20:49:19 följande:
    Kerstin Thorvall skrev om hur hon stod på Ekerö och skulle in till stan och den ena bussen efter den andra körde förbi henne,  när kan hennes barn ha varit i barnvagnsålder?
    hon var 80+ när hon dog för några år sen så jag tvivlar på att hon hade barn i barnvagnsålder för 25 år sedan.
  • Bling1975

I Sverige är det väldigt lätt att ha med sig barnvagn eftersom vi har regler om tillgänglighet i den offentliga miljön. För oss var det då väldigt praktiskt. Barnet gillade vagnen och sov bra där och man slapp bära en massa saker.

Min väninna fick sitt barn när vi bodde i London. Hon hade aldrig barnvagnen med in till stan. Man fick inte ta den på bussen om man inte plockade ur barnet och fällde ihop den (och då bara en paraplyvagn). Lite otympligt med barn, ev packning och en ihopfälld vagn att bära av och på. I tunnelbanan fanns det sällan hiss eller rulltrappa hela vägen så man fick släpa vagn, barn och packning i trappor utan ramp.

Det var inte heller barnvänligt på stan. Det ansågs konstigt att amma ute och det fanns sällan barnstolar på kaféer och restauranger. Småbarnsföräldrar sågs därför mest hemma hos varandra eller i den lokala parken. Skulle de någonstans så åkte de oftast bil.

• hansine
    sextiotalist skrev 2014-03-09 21:40:47 följande:

Hennes son Hans föddes 1949, så problemen med att inte komma med bussar tycks ha pågått ett tag...
  • skpklm
    Fiona M skrev 2014-03-09 21:56:18 följande:
    hon var 80+ när hon dog för några år sen så jag tvivlar på att hon hade barn i barnvagnsålder för 25 år sedan.
    Precis.  Probemet med att bussarna (i varje fall i SL-s  upptagningsområde)   inte har plats med alla barnvagnar som skulle vilja åka med har funnits länge.   (För 25 år sedan hamnade jag i samtal med KT på Riche,  då var hennes barn utflugna ur boet sedan länge,  självklart).
  • skpklm
    sextiotalist skrev 2014-03-09 21:40:47 följande:
    Ja visst,  upp till var och en   om de orkar det.   Utan att räkna inser man att det  har varit ont om barnvagnsplatser på SL-bussar  LÄNGE.
  • skpklm
    hansine skrev 2014-03-09 22:13:20 följande:

Visst verkar det vara hög tid för aktioner  för att åtgärda problemet.   Kräva bussar med många barnvagnsplatser;  kanske halva bussen   avdelad för barnvagnar?   På Fl  finns ofta trådar skapade av  arga bussresenärer  som ogillar trängsel med barnvagnar,  andras -  kanske egna?   Man kanske ska testa  engelska modellen som någon nämnde;  att endast ihopfällbara  barnvagnar tillåts på buss??

Finns det några politiker i stockholmsområdet som vill främja kollektivtrafikanvändandet  för de småbarnsföräldrar som av någon anledning föredrar barnvagn framför sjal och bärsele?
  • Tallen

För att föräldrar med små barn i andra inte är utanför hemmet under dagarna i samma utsträckning som i Sverige samt för att mammaledigheten i de flesta andra länder är betydligt kortare i Sverige och pappaledighet inte finns och barnen då är på dagis under dagtid och inte ute med en föräldrar eller annan vuxen.

• skpklm
    Tallen skrev 2014-03-09 23:53:54 följande:
    För att föräldrar med små barn i andra inte är utanför hemmet under dagarna i samma utsträckning som i Sverige samt för att mammaledigheten i de flesta andra länder är betydligt kortare i Sverige och pappaledighet inte finns och barnen då är på dagis under dagtid och inte ute med en föräldrar eller annan vuxen.
    Vika andra länder har förskolor för alla barn direkt efter föräldraledigheten?
  • sextiotalist
    skpklm skrev 2014-03-09 22:43:26 följande:
    Precis.  Probemet med att bussarna (i varje fall i SL-s  upptagningsområde)   inte har plats med alla barnvagnar som skulle vilja åka med har funnits länge.   (För 25 år sedan hamnade jag i samtal med KT på Riche,  då var hennes barn utflugna ur boet sedan länge,  självklart).
    Det är samma problem i alla städer där folk åker kollektivt, barnvagnar, rullatorer, rullstolar och stora packningar tar plats.
    Och ibland så kommer inte ens alla på bussen (och då utan något av de ovanstående finns med)
  • kaffetunnan

Tur att man bor i Sthlm. Går nästan alltid dit jag ska men ibland tar jag bussen. Den busslinje jag har utanför dörren kommer ofta så får man inte plats så är det bara att vänta några minuter på nästa buss.
    Det är nog värre för dem som har kvarttrafik eller mer sällan.

• Tallen
    skpklm skrev 2014-03-10 00:02:33 följande:
    Vika andra länder har förskolor för alla barn direkt efter föräldraledigheten?
    T.ex. Storbritannien, Irland, Frankrike, Spanien, och Italien.
  • Oscarsmamma84

Nu bor inte jag i stockholm men hade inte klarat mig utan barnvagn. Så praktiskt när man är ute o går.

• sextiotalist
    Tallen skrev 2014-03-10 08:45:46 följande:
    T.ex. Storbritannien, Irland, Frankrike, Spanien, och Italien.

Skulle nog säga de flesta europeiska länderna., eftersom de har kortare fl där
  • skpklm
    sextiotalist skrev 2014-03-10 09:08:12 följande:

Skulle nog säga de flesta europeiska länderna., eftersom de har kortare fl där

Så intressant!   Det var inte länge sedan media rapporterade att nativiteten var rekordlåg i Spanien, i  Italien också vill jag minnas.  Kvinnorna har börjat ta sig ut i arbetslivet,  fått smak för att tjäna pengar och vill inte förlora det genom att skaffa barn och lämna yrkeslivet.   Kort föräldraledighet  (betald eller obetald)  är ingen garanti för fullt utbyggd barnomsorg   för spädbarn!   Hur är det i USA?

Nu är alltså barnomsorgen fullt utbyggd i de eurpeiska länderna,  fantastiskt!   Tycker inte det var länge sedan många familjer  på kontinenten sökte au pairer för att  föräldrarna skulle kunna fortsätta sina arbeten.

"Sämst utvecklad är den offentliga barnomsorgen i Grekland,  Spanien,  Storbrittanien och Irland"    och  "Far- och morföräldrar är en mycket vanlig  "barnomsorgsform"   för föräldrar i flera europeiska länder."

"Endast några få procent  av barnen i Italien (0-3 år)  finns inom offentlig barnomsorg".

Hittade dess uppgifter i Barnomsorgsguiden,  som ser ut att vara utgiven på 2000-talet.
  • sextiotalist
    skpklm skrev 2014-03-10 10:10:47 följande:

Så intressant!   Det var inte länge sedan media rapporterade att nativiteten var rekordlåg i Spanien, i  Italien också vill jag minnas.  Kvinnorna har börjat ta sig ut i arbetslivet,  fått smak för att tjäna pengar och vill inte förlora det genom att skaffa barn och lämna yrkeslivet.   Kort föräldraledighet  (betald eller obetald)  är ingen garanti för fullt utbyggd barnomsorg   för spädbarn!   Hur är det i USA?

Nu är alltså barnomsorgen fullt utbyggd i de eurpeiska länderna,  fantastiskt!   Tycker inte det var länge sedan många familjer  på kontinenten sökte au pairer för att  föräldrarna skulle kunna fortsätta sina arbeten.

"Sämst utvecklad är den offentliga barnomsorgen i Grekland,  Spanien,  Storbrittanien och Irland"    och  "Far- och morföräldrar är en mycket vanlig  "barnomsorgsform"   för föräldrar i flera europeiska länder."

"Endast några få procent  av barnen i Italien (0-3 år)  finns inom offentlig barnomsorg".

Hittade dess uppgifter i Barnomsorgsguiden,  som ser ut att vara utgiven på 2000-talet.
    Inte fullt utbyggd, jag tänkte nog lite snett där, det jag tänkte mer på var att det inte fanns någon ett-årsgräns. Sorry
  • skpklm
    sextiotalist skrev 2014-03-10 10:13:11 följande:
    Inte fullt utbyggd, jag tänkte nog lite snett där, det jag tänkte mer på var att det inte fanns någon ett-årsgräns. Sorry
    OK,  dina inlägg brukar vara tillförlitliga...
  • Tallen
    sextiotalist skrev 2014-03-10 10:13:11 följande:
    Den offentliga barnomsorgen är inte som i Sverige bl.a. pga av skattesystem är uppbyggda på ett annat sätt än i Sverige/ Skandinavien, många förlitar sig på privata förskolor/ dagis eller dagmammor.  Dessa kostar en hel del och därav är det många som söker au-pairer, använder sig av mor- och farföräldrar eller att mammorna går ner i tid alternativt slutar jobba under några år tills barnen börjar skolan då det är mer ekonomiskt lönsamt för familjen. 
  • Apotheosis

Man väljer att skaffa barnvagn för att man inte vill sitta hemma hela dagarna men inte orkar bära barnet flera kilometer. Dessutom är den jättebra som tillfällig säng när man inte är hemma.

Svar på tråden Varför barnvagn?