• whippo

Varför barnvagn?

Okej, jag har inga barn men är så förundrad varför så många väljer att skaffa barnvagn?

Har rest mycket, både i Europa och världen och aldrig stött på något ställe med så mycket barnvagnar som i Sverige, Stockholm. Arbetar nu som bussförare och det är ett ständigt krig för alla med barnvagnar att komma ombord och få plats.

Har ett par potentiella svar på min fråga.
    1. Barnfamiljer är mer ute med sina barn i Stockholm än i övriga Europa.
    2. Svenska barnfamiljer har bättre ekonomi och har råd att köpa barnvagn.
    3. Inom den svenska kulturen råder det att skaffar man barn så skaffar man också barnvagn.
    4. För att det är möjligt att åka buss i Stockholm utan att betala.
    5. Barnvagnen är en statussymbol och visar att du minsann har råd.

Själv tror jag det är en kombination av 3,4 och 5. men undrar också om jag har rätt och varför är det så?
    Vad tror ni och är jag ensam om att tycka detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-09 07:46
    Lägger till en punkt.

6. Det är praktiskt med barnvagn och folk i andra länder har inte upptäckt det än.
    7. Egna tankar och funderingar.

• Svar på tråden Varför barnvagn?
  • Anonym (tja)

Dels har vi ett kallt klimat och vi har kulturen att barn ska vara ute varje dag. Dels så har vi  släta trottoarer och hissar och ramper som fungerar..Jag har bott i Nordafrika och där  är en annan kultur och miljö ,när det gäller barns utevistelse.Köra barnvagn i sanden är ingen höjdare.

• whippo
    Anonym (Polly) skrev 2014-03-09 07:55:34 följande:
    Var har du sett lika många barn ute då?

Nej det har jag nog inte, i alla fall inte i någon storstad. Kanske att i andra länder väljer barnfamiljerna att bo på andra ställen än i städerna.
  • Anonym (?)

Vilken konstig fråga...Det säger väl sig självt att det är mer praktiskt.

• sötare

Vet ni vad folk blir mer hjälpsamma när man har barnvagn iallafall om man åker tåg. Bruka säga att jag ska ha med mig barnvagn även när jag inte har bäbis :)

• Rocket Mania
    Anonym (.......) skrev 2014-03-09 07:48:53 följande:
    Så du skulle gå med en 1,5-åring över allt och när det här lilla barnet sen vill sova då?
    Då slänger man upp barnet på ryggen i sele. Icke-problem löst.
  • Rocket Mania
    whippo skrev 2014-03-09 07:24:25 följande:
    Okej, jag har inga barn men är så förundrad varför så många väljer att skaffa barnvagn?

Har rest mycket, både i Europa och världen och aldrig stött på något ställe med så mycket barnvagnar som i Sverige, Stockholm. Arbetar nu som bussförare och det är ett ständigt krig för alla med barnvagnar att komma ombord och få plats.

Har ett par potentiella svar på min fråga.
    1. Barnfamiljer är mer ute med sina barn i Stockholm än i övriga Europa.
    2. Svenska barnfamiljer har bättre ekonomi och har råd att köpa barnvagn.
    3. Inom den svenska kulturen råder det att skaffar man barn så skaffar man också barnvagn.
    4. För att det är möjligt att åka buss i Stockholm utan att betala.
    5. Barnvagnen är en statussymbol och visar att du minsann har råd.

Själv tror jag det är en kombination av 3,4 och 5. men undrar också om jag har rätt och varför är det så?
    Vad tror ni och är jag ensam om att tycka detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-09 07:46
    Lägger till en punkt.

6. Det är praktiskt med barnvagn och folk i andra länder har inte upptäckt det än.
    7. Egna tankar och funderingar.
    Jag tror det beror på vår långa föräldraledighet i kombination med att här ska man ut och gå med barnet. Sedan är det rätt praktiskt med vagn.

Jag har tre barn och jag har använt både sjal/sele och vagn. Barn två hade aldrig vagn alls, barn ett åkte mer vagn än sjal/sele och barn tre åkte mest vagn i början men sedan mest sjal/sele. Skötväskan bar jag på ryggen.
  • sextiotalist
    Rocket Mania skrev 2014-03-09 10:59:32 följande:
    Jag hade inte fixat det, för det första avskyr jag att bära och så hade mina axlar fixat det. Jag kan inte använda ryggsäck alls och vad jag förstått så är jag inte ensam om dessa axelproblem, detta enligt läkaren.

Ryggsäck och sele fungerar inte för alla och alla barn gillar inte att bli burna, min egen knatte hatade att bli buren, det var vagnen eller gå som gällde.
  • Rocket Mania
    sextiotalist skrev 2014-03-09 11:03:56 följande:
    Jag hade inte fixat det, för det första avskyr jag att bära och så hade mina axlar fixat det. Jag kan inte använda ryggsäck alls och vad jag förstått så är jag inte ensam om dessa axelproblem, detta enligt läkaren.

Ryggsäck och sele fungerar inte för alla och alla barn gillar inte att bli burna, min egen knatte hatade att bli buren, det var vagnen eller gå som gällde.
    Om man använder en bra ergonomisk sele (eller ryggsäck för den delen) så bär man inte med axlarna.
  • sextiotalist
    Rocket Mania skrev 2014-03-09 11:06:36 följande:
    Om man använder en bra ergonomisk sele (eller ryggsäck för den delen) så bär man inte med axlarna.
    Jag har provat massor. det är inte frågan om att bära med axlarna, jag kan på sin höjd ha axelband mot axeln. Och sedan personligen så har jag alltid hatat att bära, även som barn gjorde jag det. Så sele har inte ens funnits som alternativ för min del
  • älskarlivet81

Och var har man då alla saker som måste med för en heldag? När lillasyster kom sov fortfarande stora middag. Jag var ofta ute med båda barnen själv. Skulle jag då burit båda + packning?

Rocket Mania skrev 2014-03-09 10:59:32 följande:

Svar på tråden Varför barnvagn?