Gladskit skrev 2014-09-16 08:32:40 följande:
Jag är inte Almina och jag vet inte om vi delar exakt samma upplevelse.
Men det finns ett antal parametrar man kan applicera på "överlevarbarn" eller "high need Babies" och de flesta passar in på min son.
Han var inte på något sätt överaktiv i bemärkelsen att man misstänkte något funktionshinder/störning typ ADHD eller så. Men han krävde uppmärksamhet och ville vara med hela tiden och överallt. När andra barn vilade i vagnen stod han i min famn. När andra barn var nöjda med att lärt sig åla fram var han bara frustrerad över att han inte kunde krypa. När han lärt sig krypa ville han direkt kunna gå. Han var extremt morgonpigg och sov inte alls mycket. Ändå väldigt skärpt, nyfiken och uppmärksam på sin omgivning. Också väldigt känslig, kunde sympatigråta när andra småttingar var ledsna.
Han var helt enkelt väldigt krävande. Han är också mitt livs största glädje och stolthet, det finns inget finare barn. Men att slänga in en till spelare på den spelplanen vi haft, i form av ett syskon, det hade tagit knäcken på båda oss föräldrar.
2 av mina 4 barn är så som du beskriver (2 är dock inte så små längre) , intressant att höra hur andra föräldrar ser på barn med en hel del känslighet.
Alla människor är så olika och jag känner ändå att min tid räcker för våra barn även med den känsligheten men där är det väl även beroende på vad man har för livsstil, Jag har mitt jobb hemma (jobbar med hästar) och vi vistas väldigt mycket ute med våra hästar och hundar och det i sig är en väldigt terapeutisk miljö om inget annat för våra barn och där dem känner sig delaktiga och duktiga.
Jag kan absolut förstå många som bor inne i stan och mycket av tiden går i att resa till och från jobb samt hämta barn osv att man då känner att tiden inte räcker till.
Jag är uppvuxen inne i stan en del av tiden så jag vet vad det innebär i att ha karriär/jobb som tar tid och om man då har barn så blir det lätt pusslande och känna att man räcker till ordentligt för sin familj.