• Sannami

Har ni efter första barnet ändrat er angående hur många barn ni vill ha?

Har ni efter att ha fått erat första barn ändrat er i frågan hur många barn ni vill ha? Jag har alltid velat haft minst tre barn då jag själv är uppvuxen med ett syskon och alltid önskat att jag haft fler, men nu när jag har ett barn undrar jag hur jag ska kunna ge så mycket kärlek och tid som jag vill till fler barn än bara det jag har nu.

• Svar på tråden Har ni efter första barnet ändrat er angående hur många barn ni vill ha?
  • Hallonbåt02
    Sannami skrev 2014-03-09 13:32:53 följande:

Har ni efter att ha fått erat första barn ändrat er i frågan hur många barn ni vill ha? Jag har alltid velat haft minst tre barn då jag själv är uppvuxen med ett syskon och alltid önskat att jag haft fler, men nu när jag har ett barn undrar jag hur jag ska kunna ge så mycket kärlek och tid som jag vill till fler barn än bara det jag har nu.

Tvärtom!
    När jag fick mitt första barn så hade jag hört om alla skräckhistorier om hur det vara att skaffa barn, jag väntade i 2 år och förstod inte riktigt det hemska i det hela och blev mer och mer förtjust varje dag för mitt barn så att skaffa fler var helt klart en positiv upplevelse som jag aldrig har ångrat mig.
    Jag 4 barn idag som jag älskar att dela livet med.
  • Almina

Jag har alltid tänkt att jag vill ha flera barn, minst två i alla fall. Men med ett väldigt krävande första barn så har tankarna ändrats. Nu känns det som att det blir max två barn. Det är inte säkert att det blir mer än ett (sonen är 1,5 år nu), men vi får väl se hur det känns om nåt år eller så, när sonen har blivit lite större...

• Hallonbåt02
    Almina skrev 2014-09-14 17:29:34 följande:

Jag har alltid tänkt att jag vill ha flera barn, minst två i alla fall. Men med ett väldigt krävande första barn så har tankarna ändrats. Nu känns det som att det blir max två barn. Det är inte säkert att det blir mer än ett (sonen är 1,5 år nu), men vi får väl se hur det känns om nåt år eller så, när sonen har blivit lite större...

Av ren nyfikenhet så måste jag fråga vad ett krävande barn innebär?
  • Gladskit
    Hallonbåt02 skrev 2014-09-14 18:59:58 följande:
    Av ren nyfikenhet så måste jag fråga vad ett krävande barn innebär?
    Jag är inte Almina och jag vet inte om vi delar exakt samma upplevelse.
    Men det finns ett antal parametrar man kan applicera på "överlevarbarn" eller "high need Babies" och de flesta passar in på min son.
    Han var inte på något sätt överaktiv i bemärkelsen att man misstänkte något funktionshinder/störning typ ADHD eller så. Men han krävde uppmärksamhet och ville vara med hela tiden och överallt. När andra barn vilade i vagnen stod han i min famn. När andra barn var nöjda med att lärt sig åla fram var han bara frustrerad över att han inte kunde krypa. När han lärt sig krypa ville han direkt kunna gå. Han var extremt morgonpigg och sov inte alls mycket. Ändå väldigt skärpt, nyfiken och uppmärksam på sin omgivning. Också väldigt känslig, kunde sympatigråta när andra småttingar var ledsna.

Han var helt enkelt väldigt krävande. Han är också mitt livs största glädje och stolthet, det finns inget finare barn. Men att slänga in en till spelare på den spelplanen vi haft, i form av ett syskon, det hade tagit knäcken på båda oss föräldrar.
  • MySecret

Nej men efter nr2 har jag ändrat mig. Har tänkt mig tre barn men denna graviditeten med barn nr2 är hemsk. Bara massa smärta och krämpor så jag kommer inte att vilja gå igenom det en gång till, tyvärr. Vill vi ha fler barn i framtiden så får det blir via adoption.

• MySecret
    Gladskit skrev 2014-09-16 08:32:40 följande:

Men det finns ett antal parametrar man kan applicera på "överlevarbarn" eller "high need Babies" och de flesta passar in på min son.

Han var inte på något sätt överaktiv i bemärkelsen att man misstänkte något funktionshinder/störning typ ADHD eller så. Men han krävde uppmärksamhet och ville vara med hela tiden och överallt. När andra barn vilade i vagnen stod han i min famn. När andra barn var nöjda med att lärt sig åla fram var han bara frustrerad över att han inte kunde krypa. När han lärt sig krypa ville han direkt kunna gå. Han var extremt morgonpigg och sov inte alls mycket. Ändå väldigt skärpt, nyfiken och uppmärksam på sin omgivning. Också väldigt känslig, kunde sympatigråta när andra småttingar var ledsna.

Han var helt enkelt väldigt krävande. Han är också mitt livs största glädje och stolthet, det finns inget finare barn. Men att slänga in en till spelare på den spelplanen vi haft, i form av ett syskon, det hade tagit knäcken på båda oss föräldrar.

Påminner lite om min son. Tidig utveckling, väldigt aktiv och har väldigt mkt känslor. Hans temperament skiftar från 0-100 inget mellanläge men oftast är han glad som tur är. Dock kände vi tvärtom att sonen behöver ett syskon :)
  • Hallonbåt02
    Gladskit skrev 2014-09-16 08:32:40 följande:

2 av mina 4 barn är så som du beskriver (2 är dock inte så små längre) , intressant att höra hur andra föräldrar ser på barn med en hel del känslighet.
    Alla människor är så olika och jag känner ändå att min tid räcker för våra barn även med den känsligheten men där är det väl även beroende på vad man har för livsstil, Jag har mitt jobb hemma (jobbar med hästar)  och vi vistas väldigt mycket ute  med våra hästar och hundar och det i sig är en  väldigt terapeutisk miljö om inget annat för våra barn och där dem känner sig delaktiga och duktiga.
    Jag kan absolut förstå många som bor inne i stan och mycket av tiden går i att resa till och från jobb samt hämta barn osv att man då känner att tiden inte räcker till.
    Jag är uppvuxen inne i stan en del av tiden så jag vet vad det innebär i att ha karriär/jobb som tar tid och om man då har barn så blir det lätt pusslande och känna att man räcker till ordentligt för sin familj.
  • Gladskit

Nej jag känner knappt att jag räcker till som det är nu, så jag är inte jättesugen på fler barn. Syskon är viktigt men inte på bekostnad av oss som redan finns i familjen. Vi har dock några år på oss innan vi måste stänga fabriken för gott så vi får väl se

• Hallonbåt02
    Gladskit skrev 2014-09-17 09:00:15 följande:

Nej jag känner knappt att jag räcker till som det är nu, så jag är inte jättesugen på fler barn. Syskon är viktigt men inte på bekostnad av oss som redan finns i familjen. Vi har dock några år på oss innan vi måste stänga fabriken för gott så vi får väl se

• Yllom

När jag fick mitt första kände jag mig nöjd, var bara i tonåren. Men när jag blev gravid med tredje strax efter jag fött mitt andra så kände jag att det inte var så dumt ändå. Kände mig nöjd, blev gravid senare igen och tänkte att det räckte med en fjärde sista, blev tvillingar och sen kände jag mig mer än färdig. Nu i efterhand önskar jag nästan att jag hunnit skaffa ännu fler, det var ju ganska lätt. På sätt och vis är jag glad att jag inte gjorde det så jag kan lägga resterande energi på mormorrollen!

Svar på tråden Har ni efter första barnet ändrat er angående hur många barn ni vill ha?