• steen167

Längdproblem med syskon. Storebror mår dåligt!

Skrev texten sen försvann den men tur så hade ja kopierat men gick ej och klistra in så fick bli en bild på texten istället?

• Svar på tråden Längdproblem med syskon. Storebror mår dåligt!
  • Dr Mupp

Har det gjorts en kontroll på hans tillväxthormoner? En kille under 160 cm räknas som medicinkst kortvuxen. 

Hur lång är du och pappan?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Vinterankan

Skulle kanske behövas utredas angående båda barnen. Dottern skiljer sig ju från medel uppåt lika mycket som sonen gör det nedåt. Och både extremt korta och extremt långa brukar väl undersökas och ev erbjudas behandling.

• mammasmirakel

Fast sådana behandlingar ska ju göras i tid, innan pubertet. Har ingen reagerat angående detta så att ni kunnat få hjälp??
    Ni själva eller skolsköterskan?
    Ingen aning om något kan göras inett sådant sent skede men kolla med vårdcentralen? Förstår att sonen mår dåligt. Det kommer säkert dottern också göra tids nog, om hon blir 2 meter lång.

• steen167
    Dr Mupp skrev 2014-03-10 06:06:18 följande:
    Har det gjorts en kontroll på hans tillväxthormoner? En kille under 160 cm räknas som medicinkst kortvuxen. 

Hur lång är du och pappan?
    Dom såg inga fel alls

Jag är 186 och pappa169cm
  • steen167
    mammasmirakel skrev 2014-03-10 08:02:41 följande:
    Fast sådana behandlingar ska ju göras i tid, innan pubertet. Har ingen reagerat angående detta så att ni kunnat få hjälp??
    Ni själva eller skolsköterskan?
    Ingen aning om något kan göras inett sådant sent skede men kolla med vårdcentralen? Förstår att sonen mår dåligt. Det kommer säkert dottern också göra tids nog, om hon blir 2 meter lång.
    Dom såg inge fel och ville inte göra något då båda är fullt friska och inte sakna något.
    Dottern trivs att vara lång tur nog
  • Dr Mupp
    steen167 skrev 2014-03-10 15:18:15 följande:
    Dom såg inga fel alls

Jag är 186 och pappa169cm
    Nått är fel. Han ska inte vara så kort.  Att BVC och skolsköterskan inte tagit tag i det är ett tjänstefel. De vet att den vanligaste icke medicinska anledningen till kortvuxna är utsatt uppväxt och han röä kortvuxen eftersom han ligger under föräldramedellängd och efterosm han troligtvis inte blir så mycket längre än 160 cm. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • steen167
    Dr Mupp skrev 2014-03-10 17:10:07 följande:
    Nått är fel. Han ska inte vara så kort.  Att BVC och skolsköterskan inte tagit tag i det är ett tjänstefel. De vet att den vanligaste icke medicinska anledningen till kortvuxna är utsatt uppväxt och han röä kortvuxen eftersom han ligger under föräldramedellängd och efterosm han troligtvis inte blir så mycket längre än 160 cm. 
    Håller med, jag tycker inte han borde vara sådär kort  när lillasyster och jag är långa. Han har tagit massa prover men dom hittar inga fel... Antar att han bara är liten av sig...
  • blubbblubb

Är problemet att han är kort eller att syrran retas. Syskon kan retas men går det överstyr måste du naturligtvis prata med henne om att lägga av. 

Men jag skulle rekommendera att ta kontakt med vården igen.  Att vara 12 år och 180 cm lång kan i längden inte vara roligt som tjej. Idag kanske det är kul när hon är längre än sin bror och längst på idrotten i skolan. Men hur mår hon när hon när kläderna är för små, det inte finns finskor i hennes skostorlek och folk börjar kalla henne flaggstång?

Bägge barnen verkar ju ha något fel gällande tillväxttakten och det är antagligen hög tid att kunna sätta stopp för dotterns längdutveckling innan hon drar iväg ytterligare.

Hon ligger rejält över SD+3, han under SD-3. 

• scanmia

Din son är kort. Det är något han måste lära sig hantera. Kanske med er hjälp eller kanske behöver han mer stöd från någon terapeut el dyl. Problemet är inte att din dotter är lång. Hon kan inte påverka det och det är lite ojuste att hålla henne ansvarig sonens känslor om det. Han skulle ju ha samma längd vad hon än gjorde.

Sedan kan ni som familj jobba på att stärka syskonens relation om de har det bråkigt. En klassiker som är helt fantastiskt bra är "Sibling without rivalry". Jag vet inte om den finns på svenska, men den är guld värd.

• Mammate2

Ser att din dotter gick in i puberteten vid 179cm längd. Enligt min dotters läkare växer flickor normalt sett 6-8cm efter första mensen. Går inte dottern på kontroller hos Endokrinska enheten där ni bor, det är inte upp till skolsköterskan att göra den bedömningen - det krävs röntgen, blodprover mm.

Svar på tråden Längdproblem med syskon. Storebror mår dåligt!