• Solsken78

    Drar sig i Snippan och gallskriker

    Hej,
    Har en dotter på lite mer än 3 år, sen i somras så har hon i snitt 1 gång i månaden vaknat på natten och gallskrikit och ta sig mellan benen och säger att det svider/kliar. Tårarna bara forsar på henne och det ända som hjälper är att ge henne lite Alvedon. Det har kommit tätare den sista månaden, typ 3 gånger på 1,5 månad.
    Det är bara precis den stunden på natten, det håller i sig i ungefär 45 min, sen har antagligen alvedonen hjälp så då somnar hon, och smärtan/kliandet kommer inte tillbaka igen. Det är inte urinvägsinfektion, det har vi kollat, det är inte mask, vi har kollat flera gånger på natten då hon har ont men vi ser inga maskar nånstans. Hon är möjligen lite röd men inte mycket, vi tvättar av henne, smörjer med en kräm lite grann och sätter på ny blöja, även att den första blöjan är helt tom. Jag blir snart tokig, vad är det som gör att hon har så ont, och varför återkommande. Vore det svamp, mask, uvi så borde symtomen inte försvinna mer än temporärt av alvedonen utan komma tillbaka dagen efter igen, vilket det inte gör. Har ni några tankar om vad det kan vara? Vi har ringt läkaren och BVC men ingen av dom vet vad det kan vara så dom tycker inte det är lönt att vi kommer in, vilket jag förstår då det inte syns något.
    Har nu börjat föra anteckningar över vad hon äter, vad hon gör på dagen osv för och se om det kan ha med något särskilt att göra.
    Någon som haft en dotter som varit med om samma sak, där det inte håller i sig utan försvinner och återkommer om nån månad igen?

  • Svar på tråden Drar sig i Snippan och gallskriker
  • cosinus
    Modernmom skrev 2014-03-10 13:16:55 följande:
    Man ska inte tugga tabletter som ska lösas upp i magen!!!!
    Spelar ingen roll på just dessa, har frågat flera ggr och att de står att de ska sväljas är för att de färgar inget annat.

    maskarna försvinner alldeles utmärkt ändå, men tungan är illröd och tänderna lite rosa ett tag.
  • cosinus

    Från fass:


    Hela dosen tas på en gång. Högre dos än 8 tabletter respektive 40 ml suspension skall ej tas eftersom effekten inte ändras om dosen ökas ytterligare. Tabletterna bör ej tuggas eftersom de kan missfärga tänder och munhåla.


    För att förhindra fortsatt smittspridning bör alla i familjen behandlas samtidigt. Behandlingen skall upprepas efter 2-3 veckor.

    Det står bör ej, inte något annat. Och ja de färgar men det går över. Har fått ok på att ge min (då) ettåring mortlade tabletter utblandat i yoghurt och det gick hur bra som helst. Väldigt röd yoghurt men inga maskar efter det :)

  • zingoalla

    Min första tanke mask, vår dotter har varit precis likadan, och jag gjorde flertalet gånger som du, tvättade smörjde och gav Alvedon först. men sen en natt fick jag se en otäcking, ringde vc och fick flytande medicin utskrivet och besvären försvann.
    Nästa gång hon vaknade så på natten (några månader senare) gav vi faktiskt maskmedicin med en gång utan att se nån mask och besvären försvann

  • Dixy

    Man ska dock INTE behandla mot mask om man inte sett maskar/ägg då det finns risk för resistensutveckling! Med andra ord finns det risk för att medicinen inte kommer att hjälpa i framtiden. Ring VC. Kanske kan få lämna avföringsprov eller nåt om ni inte kan se maskar eller ägg med blotta ögat.

  • ErikaBFmaj

    Många år senare..men chansar; förstod du någonsin vad det var? Min dotter är 5 och har samma. Det är inte mask eller urinvägsinfektion.

  • Less is more

    Hon behöver lufta sig. Vår ena dotter hade också väldigt känslig hud. Finns en bra salva man kan smörja runt omkring på huden "inotyol" som du kan köpa på apoteket.

    Eller så har hon fått svamp. Kontakta bvc och få hjälp.

  • Less is more

    Hon behöver lufta sig. Vår ena dotter hade också väldigt känslig hud. Finns en bra salva man kan smörja runt omkring på huden "inotyol" som du kan köpa på apoteket.

    Eller så har hon fått svamp. Kontakta bvc och få hjälp.

  • Less is more

    Hon behöver lufta sig. Ha ingen blöja på natten. Vår ena dotter hade också väldigt känslig hud. Finns en bra salva man kan smörja runt omkring på huden "inotyol" som du kan köpa på apoteket.

    Eller så har hon fått svamp. Kontakta bvc och få hjälp.

  • Less is more

    Hon behöver lufta sig. Ha ingen blöja på natten. Vår ena dotter hade också väldigt känslig hud. Finns en bra salva man kan smörja runt omkring på huden "inotyol" som du kan köpa på apoteket.

    Eller så har hon fått svamp. Kontakta bvc och få hjälp.

  • Otit
    ErikaBFmaj skrev 2019-12-07 18:05:03 följande:

    Många år senare..men chansar; förstod du någonsin vad det var? Min dotter är 5 och har samma. Det är inte mask eller urinvägsinfektion.


    Jag minns att jag hade samma besvär som barn. Min mamma brukade smörja snippan med vitt vaselin som var skönt. Jag jobbar på vårdcentral och har träffat på många små flickor med samma besvär. Det är med andra ord vanligt. Det man kan göra är att vara noga med att tvätta rent efter att de har kissat. Oftast blir det kvar lite kiss kring huden som den kliar och svider. Så tvätta och sen smörja med något för att dämpa klådan, typ bepanthen, vaselin eller någonting annat.
Svar på tråden Drar sig i Snippan och gallskriker