• mrazek

7 Hårtvättar med bikarbonat = hårförlust, hårförtunning!

Jag har under en månads tid tvättat håret mig 7 ggr med bikarbonat och sköljt med äppelcidervinäger.

Jag hittade metoden på nätet utan att se mycket varningar alls för detta. Dock så har jag nog kanske 5 utav gångerna spätt med alldeles för lite vatten. Då hade jag nog 2-3 kryddmått bikarbonat och kanske 2-3 teskedar vatten. Detta gjorde jag för att jag hade en liten burk med liten öppning som gjorde det smidigt. Glömde helt enkelt bort att späda ordentligt.

Det gick väldigt fort, från att ena veckan inte märka nåt speciellt med håret och sedan veckan därefter så tappade jag typ 3 ggr mer än vanligt men det värsta var att hårstråna var nu mycket tunnare, speciellt på sidorna där jag började tvätta mig och det låg kvar längst.

Det har nu gått en månad sedan jag använde bikarbonat sist men det har inte blivit bättre, jag märker inte heller att håret som växer ut har bättre kvalité.

Jag har ganska kort hår (vilket säkert gör att håret tagit mer skada)

Vad ska jag göra. Just nu väntar jag på att få en tid hos en husläkare som jag hoppas kunna remittera mig till en hudläkare.

Ringde även till en speciell frisör som utför hårbottenanalyser och enligt henne verkade inte detta bra alls. Medan min förra husläkare sa att mitt hår kommer återställas av sig själv (dryg läkare i övrigt dock, svårt att ta honom på allvar) Dock så tycker jag att läkarens teori är mer trolig.

Det är väldigt tunt på sidorna, jag brukar ha en längd på 2 cm där och just nu har jag 4 cm. Det känns som att jag har mycket kortare hår än vad jag har, man känner hårbotten med fingret på en gång.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden 7 Hårtvättar med bikarbonat = hårförlust, hårförtunning!
  • Fjärilslarv
    Godnatt skrev 2014-03-10 14:44:33 följande:
    Hur tänkte du när du hällde en basisk lösning i ditt hår? Vad blir nästa? Lut?
    många som använder naturliga produkter gör just så blandat bikarbonat med vatten och sen sköljer med en blandning av äppelcidervinäger och vatten....

till ts:
    du kanske övertvättar? en månad 7 tvättar, det är nästan 2 tvättar i veckan och det ska man ju inte göra om använder bikarbonat då är det väl max en gång i veckan om jag har förstått det hela rätt. kanske kan du göra en oljeinpackning med avocadoolja?
  • Themis

Alltså, allt som rengör kan också slita/fräta. Om du använder baser och syror fel så är det klart att håret blir kass.

Sluta behandla ditt hår illa så växer det ut igen. Har du redan kort frisyr så hade jag klippt mig ultrakort och börjat om, det kommer att se bättre ut än att behålla de spröda och förstörda yttre delarna av håret.

Jag förstår inte riktigt vad du ska till hudläkare för om inte själva hårbotten är rodnad, bränns eller flagar, det skrev du inget om? Men det kommer också att läka av sig själv om det inte verkligen är en djup skada, vilket jag har svårt att tro med tanke på de ämnen du har använt.

Dina hårsäckar sitter en bra bit ner i huden och du har troligen fått bikarbonat ända ner i dem, då tar det flera veckor innan det opåverkade hårstrået tittar fram. Jämför med hårborttagningsmedlet Veet, som ju fräter av strået ända nere i hårsäcken, så man blir hårfri på benen i några veckor.

Tålamod är nog enda boten här är jag rädd.

Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
  • mrazek

Jag har självklart slutat  med bikarbonat nu. Jag är extremt rädd att jag inte ska få tillbaka mitt vanliga hår. Visst har jag tappat mer än vad jag brukar men jag  tror den största skillnaden är att varje hårstrå har blivit tunnare. Känns som när jag hade 1 cm hår på sidorna, dock har jag 4 cm just nu. Rakade igår och nu känns det precis som när allting hände för 3 veckor sedan.

• mrazek
    Themis skrev 2014-03-10 14:55:47 följande:
    Alltså, allt som rengör kan också slita/fräta. Om du använder baser och syror fel så är det klart att håret blir kass.

Sluta behandla ditt hår illa så växer det ut igen. Har du redan kort frisyr så hade jag klippt mig ultrakort och börjat om, det kommer att se bättre ut än att behålla de spröda och förstörda yttre delarna av håret.

Jag förstår inte riktigt vad du ska till hudläkare för om inte själva hårbotten är rodnad, bränns eller flagar, det skrev du inget om? Men det kommer också att läka av sig själv om det inte verkligen är en djup skada, vilket jag har svårt att tro med tanke på de ämnen du har använt.

Dina hårsäckar sitter en bra bit ner i huden och du har troligen fått bikarbonat ända ner i dem, då tar det flera veckor innan det opåverkade hårstrået tittar fram. Jämför med hårborttagningsmedlet Veet, som ju fräter av strået ända nere i hårsäcken, så man blir hårfri på benen i några veckor.

Tålamod är nog enda boten här är jag rädd.
    Tack för ett bra svar. Det brändes i hårbotten vid flera av tvättarna och blev rött. Mina fingrar blev också röda och jag TROR att jag har mindre hår på övre delen av fingrarna oxå (jag är kille).

Efter att jag slutat med bikaronatstvättarna så kittlas det lite i hårbotten. Jag vill till en hudläkare för att lugna min själ. Ringde som sagt till en trikolog och enligt henne kunde detta leda till att jag tappar håret där och tog även upp att det var extra oroande att jag var man och att jag nu kanske har påskyndat processen för håravfall (vet inte om jag ska tro på det).

Jag kan inte ha förstört hårsäckarna då?
  • Themis
    mrazek skrev 2014-03-10 15:05:16 följande:
    Tack för ett bra svar. Det brändes i hårbotten vid flera av tvättarna och blev rött. Mina fingrar blev också röda och jag TROR att jag har mindre hår på övre delen av fingrarna oxå (jag är kille).

Efter att jag slutat med bikaronatstvättarna så kittlas det lite i hårbotten. Jag vill till en hudläkare för att lugna min själ. Ringde som sagt till en trikolog och enligt henne kunde detta leda till att jag tappar håret där och tog även upp att det var extra oroande att jag var man och att jag nu kanske har påskyndat processen för håravfall (vet inte om jag ska tro på det).

Jag kan inte ha förstört hårsäckarna då?
    Det sista kan nog ingen svara på utan att undersöka huden men det är ju inte svavelsyra du har hällt på dig i alla fall, så jag tycker inte att det borde ge bestående skador. Klåda är helt naturligt för att huden är uttorkad och kemikalierna verkar irriterande.

Men jag är då inte läkare utan bara utbildad inom biologi/kemi och har spillt en massa saker på mig under labarbete. Har inte märkt några kala fläckar på underarmarna än i alla fall.
    Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
  • mrazek

En annan anledning jag vill till en hudläkare är att jag vill veta om jag kan hjälpa håret/hårbotten på något sätt. Vet inte om det passar att göra tex en inpackning (kan inget om sånt) i det skick som mitt hår/hårbotten är i nu.

• Themis

Om huden är irriterad ska du nog inte tillsätta några fler hårprodukter just nu, de innehåller ofta ämnen som är irriterande i sig själva. T ex konserveringsmedel (olika parabener), fenoxietanol eller kanelolja (hexylcinnamal eller cinnamaldehyd) som luktar gott men är väldigt aggressiv i koncentrerad form. Jag kan själv inte använda produkter med kanelolja.

Har du rakat så kan du alltid massera den torra huden några minuter om dagen med några droppar neutral olja från skafferiet, t ex solros-, majs- eller matolja. Oliv funkar också men det luktar lite mer så jag vill inte ha det på mig.

Det finns mycket hokus pokus runt det där med hår men att öka cirkulationen genom massage (eller varför inte ett rejält träningspass+ bastu) är bra för kroppens reparationsförmåga rent allmänt.

• Labelle1

Jag har sedan ett år tillbaka och lite till helt fasat ut alla kemiska produkter i min hårvård.

Numera använder jag bara vad jag har i kylskåp el skafferi för att rengöra och styla mitt hår :)

Och tro mig… numera jag har ett tjockt starkt lockigt hårsvall som aldrig förr.

Jag tvättar håret ca en gång i veckan beroende på vad jag gjort.

Till min vetskap är det inte tänkt att använda bikarbonat som grund för regelbunden hårtvätt.

Detta är en "detox" kur för att återställa hårbotten till dess normala tillstånd. 

Den fungerar som en slags peeling av hårbotten. Den reglerar surhetsgraden och frigör/öppnar porerna i hårbotten för en friskare blodcirkulation och hälsosammare återväxt.

Den ska göras en ggn/veckan tills det att man känner att hårbotten är frisk.

Inget annat ska användas eller tilläggas i håret under denna period.

Och jag vet… första två veckorna är inte speciellt kul… men ett nödvändigt ont för att avvänja håret.

Jag själv behövde bara göra den två gånger innan jag var helt fri från avlagringar och sk "mjäll". Detta är däremot väldigt individuellt och även beroende av hur pass kalkhaltigt vattnet är där ni bor.

Mjäll är mkt ovanligare än vad  frisörer vill få er att tro… Det som fjällar av är inte mjäll, men däremot icke vattenlösliga rester som tex silikoner mm och det finns i alla kemiska hårvårdsprdukter idag. Kuren rengör hårbotten från avlagringar av kemiska rester som schampoo, balsam och olika stylingprodukter lämnar kvar. 

Först av allt : 

1 krm Bikarbonat blandas med tex 1-2 tsk kokosfett (inte bara vatten!!) blandas till en pasta. 

Denna pasta masseras grundligt in i hårbotten enbart (inte hårstråna!) 

Låt sitta några minuter så fettet hinner läsa upp orenheter ordentligt.

Skölj, skölj och åter skölj med mycket varmt vatten.

När du tror att du sköljt tillräckligt ska du skölja lika mycket till för att få ut allt fett och alla rester bikarbonat. 

Jag upplevde också en uttorkande känsla i håret under detoxen. Det är helt normalt.

Viktigt är att skölja ordentligt. Det kan inte betonas tillräckligt…

Vill man kan man använda olika typer av tillsatser som tex äpplecidervinäger, öl, örtinfusioner mm i sköljvattnet men det är enligt min åsikt onödigt och överkurs i startlägget. Med tiden kan man prova sig fram med vad som funkar bra för ditt hår. Den evigt saliggörande vinägern tex är inte speciellt lyckad att använda om du har fett hår, den kan få håret att kännas fetare och tyngre.

Efter att ha vant av håret från kemiska produkter behöver jag aldrig balsam el inpackning. 

Håret blir helt perfekt utan det.

Efter att ha gått igenom detoxkuren kan du gå över till att regelbundet tvätta håret med tex ett vispat ägg och några droppar olja (alt)

Jag alternerar ägg med ägg och olja, yoghurt, yoghurt och olja mm

Även här är det viktigt att prova sig fram för vi har alla olika hårkvalitet, levnadsomständigheter och framför allt vattenkvalitet.

Vill ni veta mer så bara hör av er…

Jag har kurer till det mesta ;)

Svar på tråden 7 Hårtvättar med bikarbonat = hårförlust, hårförtunning!