7 Hårtvättar med bikarbonat = hårförlust, hårförtunning!
Jag har under en månads tid tvättat håret mig 7 ggr med bikarbonat och sköljt med äppelcidervinäger.
Jag hittade metoden på nätet utan att se mycket varningar alls för detta. Dock så har jag nog kanske 5 utav gångerna spätt med alldeles för lite vatten. Då hade jag nog 2-3 kryddmått bikarbonat och kanske 2-3 teskedar vatten. Detta gjorde jag för att jag hade en liten burk med liten öppning som gjorde det smidigt. Glömde helt enkelt bort att späda ordentligt.
Det gick väldigt fort, från att ena veckan inte märka nåt speciellt med håret och sedan veckan därefter så tappade jag typ 3 ggr mer än vanligt men det värsta var att hårstråna var nu mycket tunnare, speciellt på sidorna där jag började tvätta mig och det låg kvar längst.
Det har nu gått en månad sedan jag använde bikarbonat sist men det har inte blivit bättre, jag märker inte heller att håret som växer ut har bättre kvalité.
Jag har ganska kort hår (vilket säkert gör att håret tagit mer skada)
Vad ska jag göra. Just nu väntar jag på att få en tid hos en husläkare som jag hoppas kunna remittera mig till en hudläkare.
Ringde även till en speciell frisör som utför hårbottenanalyser och enligt henne verkade inte detta bra alls. Medan min förra husläkare sa att mitt hår kommer återställas av sig själv (dryg läkare i övrigt dock, svårt att ta honom på allvar) Dock så tycker jag att läkarens teori är mer trolig.
Det är väldigt tunt på sidorna, jag brukar ha en längd på 2 cm där och just nu har jag 4 cm. Det känns som att jag har mycket kortare hår än vad jag har, man känner hårbotten med fingret på en gång.
Vad ska jag göra?