• Ingrid1989

    Är jag egoistisk/elak som ens funderar på spermiedonation??

    Vi är ett par som försökt få ett gemensamt barn i 5 år.
    Ska snart inleda vår 4e ivf och har köpt 3pack.
    Inget "fel" hittas men dom misstänker att vi helt enkelt inte matchar varandra. Jag har ett barn sedan innan och en abort i bagaget. Så gravid kan jag bli...

    Periodvis har man väldigt mörka tankar och inget ser ljust ut eller är roligt. Jag är livrädd för att inte lyckad med någon av dessa försök och jag tror inte att jag då orkar mer...
    Tankarna går för mig nu åt donation. Spermiedonation då detta är "enklare" och billigare, samt utan hormoner i mängder för mig.
    Har inte tagit upp detta med sambon. Ingen aning om hur han skulle reagera.
    För mig är inte dnat viktigt utan att jag får ett barn ihop med honom är det viktiga.
    Vill inte få svar om adoption och dyligt då vi inte har det som ett alternativ.
    Vill bara veta om jag är:
    Ensam med sånna här tankar
    Och om jag är en elak människa som funderar som jag gör?


  • Svar på tråden Är jag egoistisk/elak som ens funderar på spermiedonation??
  • Lindsey Egot the only one

    Är din sambo ok med att det inte blir hans DNA på barnet så är det väl inget fel eftersom han ändå blir juridisk förälder.

  • Nikki12

    Tycker du har kommit meden jättebra idé! Föräldraskap sitter inte i biologin. Du får helt enkelt bara säga det, det är inga mörka tankar, snarare praktiska. IVF sliter något så oerhört på kroppen och psyket. Förväntan och besvikelser påverkar också-säkert er båda två. 
    Det finns inget enkelt sätt att ta upp svåra saker, beskriv hur du känner, hur du tänker, hur juridiken fungerar och att det viktigaste är att ni blir föräldrar ihop,inte dna!

  • Ingrid1989

    Tack!!

    Nej min son sedan innan har han tagit hand om som sin egen sedan har var ett år bara och det har aldrig varit några problem eller prat om dna. Och då är han ändå "delad" pappa till honom. Detta barn skulle ju vara hans 100% men inte hans dna. Och det är inte dna som kommer se barnet växa upp eller uppfostra. Det är ju han...

    Nu blev detta ivf försök avbrutet så vi har en ganska lång period framför oss med försök (om vi inte har turen att lyckas direkt)

    Kommer nog ta upp detta vi (Gud förbjude) ev misslyckande då...

    Fråga igen; är jag verkligen så ensam som detta verkar i detta?

    Och hur går man då tillväga??? Vi har en j*kla bit till Danmark. Måste finnas en hel drös andra alternativ?


    Nikki12 skrev 2014-04-06 09:37:56 följande:
    Tycker du har kommit meden jättebra idé! Föräldraskap sitter inte i biologin. Du får helt enkelt bara säga det, det är inga mörka tankar, snarare praktiska. IVF sliter något så oerhört på kroppen och psyket. Förväntan och besvikelser påverkar också-säkert er båda två. 

    Det finns inget enkelt sätt att ta upp svåra saker, beskriv hur du känner, hur du tänker, hur juridiken fungerar och att det viktigaste är att ni blir föräldrar ihop,inte dna!

  • Angel00

    Jag tycker du ska läsa lite i tråden vi som snart är gravida efter utredning i Aten.

    m.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten

    Det där med att ni inte passar varandra låter som rent skitsnack i mina öron. Tror att ni både kan hitta rätt behandling samt lösning på er barnlöshet. Sverige är tyvärr inte världsbäst på fertilitet och många kliniker skyller på dåliga ägg när det eg finns andra orsaker. Varför? Vi har helt enkelt inte forskat och utbildat vår personal. Dessutom ligger det mycket pengar i varje IVF så läs på och skaffa din egna åsikt. Det kanske inte behöver gå så långt som till insemination. ;)

  • Ingrid1989
    Angel00 skrev 2014-04-06 19:49:01 följande:
    Jag tycker du ska läsa lite i tråden vi som snart är gravida efter utredning i Aten.

    m.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten

    Det där med att ni inte passar varandra låter som rent skitsnack i mina öron. Tror att ni både kan hitta rätt behandling samt lösning på er barnlöshet. Sverige är tyvärr inte världsbäst på fertilitet och många kliniker skyller på dåliga ägg när det eg finns andra orsaker. Varför? Vi har helt enkelt inte forskat och utbildat vår personal. Dessutom ligger det mycket pengar i varje IVF så läs på och skaffa din egna åsikt. Det kanske inte behöver gå så långt som till insemination. ;)



    Tack!

    Brukar faktiskt skriva lite nu och då i den tråden. Jag tillhör väl en av de få lyckliga som faktiskt ska få genomgå imunförsvars behandling på min klinik, il dropp och hela köret.

    Läser mina ögon fyrkantiga och har testat allt utom detta känns det som...

    Hoppet finns såklart kvar då vi får jättefina embryon varje gång men dom stannar inte.
  • Angel00

    Jag tror att när man hittat varför, dvs vilken del som är problematisk. Ägg, när ägget ska fästa, koaguleringsproblematik, andra problem under första trimestern etc. Och får en behandlingsplan baserad på detta så har man kommit en bra bit på väg :)

  • Ingrid1989

    Hoppas verkligen du har rätt...


    Angel00 skrev 2014-04-06 20:10:28 följande:
    Jag tror att när man hittat varför, dvs vilken del som är problematisk. Ägg, när ägget ska fästa, koaguleringsproblematik, andra problem under första trimestern etc. Och får en behandlingsplan baserad på detta så har man kommit en bra bit på väg :)

Svar på tråden Är jag egoistisk/elak som ens funderar på spermiedonation??