• Puttefnask

Vårdadministratör via Lernia. Vad går "behörighetstestet" ut på?

Hej!

Jag har sökt vårdadministratör via Lernia (distans). Som jag förstår, så kollar de först att man har "grundläggande behörighet". Alla sökande som har det går sedan vidare och får göra några tester. Kan någon vänlig själ som har läst/läser Vårdadministratör via Lernia förklara för mig vad för moment som ingår i dessa "behörighetstestet"?

• Svar på tråden Vårdadministratör via Lernia. Vad går "behörighetstestet" ut på?
  • DieFrau

Jag var också nervös för fingersättningen, trodde dom skulle kolla en, men det har dom aldrig gjort.

Jag tragglade med det en hel del, och det är faktiskt mycket skönare att skriva "rätt" (gör nog fortfarande inte helt rätt!) och det är så effektivt :).

• Midsommarnattsdröm

Jag har kört en kvart om dagen på sidan som heter elevspel -> tangentbordsträning typ och det gör fort skillnad. Men mamma som är VA erkände häromdagen att hon också gör lite fel ibland, typ inte använder vänster ringfinger neråt t.ex. Så no worries :)

• Friiiida

Hej.

Jag är sugen på att söka in till vt-15, så jag tänkte kolla med er som kom in, vad var det för typ av test? Som högskoleprov ungefär eller? Och går de efter gymnasiebetyg eller räcker det med att man är godkänd?

• Midsommarnattsdröm
    Friiiida skrev 2014-08-11 15:49:56 följande:

Hej.

Jag är sugen på att söka in till vt-15, så jag tänkte kolla med er som kom in, vad var det för typ av test? Som högskoleprov ungefär eller? Och går de efter gymnasiebetyg eller räcker det med att man är godkänd?

De kräver vissa grejer med betygen, tror de står på lernias sida. Först sorterar de ut alla som är behöriga enligt detta, sedan får alla göra ett test i svenska och data typ. Klarar man sig därifrån blir det en onlineintervju.
  • Friiiida

Jag har sett vad som krävs men betyder det att det räcker m godkänt el kan man missa att gå vidare om man inte har vg tex?

Testet i svenska, är det ordbetydelse el hur är det upplagt?

• Midsommarnattsdröm

Tror bara man måste vara godkänd. Testet var ordförståelse, läsförståelse och en skrivdel, plus lite frågor om datoranvändning.

• Friiiida
    Midsommarnattsdröm skrev 2014-08-12 18:55:49 följande:

Tror bara man måste vara godkänd. Testet var ordförståelse, läsförståelse och en skrivdel, plus lite frågor om datoranvändning.

Okej, tack för svaren o grattis till platsen.

Såg att anmälningsdatumet för vår terminen är i slutet av augusti, dröjer det länge innan man får göra testet? Fick ni vänta länge innan besked om man kom in eller inte. Tänkte så man hinner säga upp sig från jobbet om man har sån tur att man kommer in.
  • cb92

Hej alla! Jag är så avundsjuk på er som blivit antagna! Själv bor jag i Halmstad och sökte till medicinsk sekreterare i Varberg men blev tyvärr bara reserv Gråter så jag skall söka till vårdadministratör på lernia nu till vt 2015 och ansökan öppnar nu i slutet av augusti. Min fråga till er: Hur lång tid tog det från att ni sökte tills ni fick besked om ni kom in eller inte? och hur lång tid efter att ni sökt fick ni göra antagningstesterna? tacksam för svar! Glad

• Midsommarnattsdröm

Försöker minnas när sista ansökningadagen var... Borde gå att hitta. Och här i tråden ser ni när folk skrev att de kommit in!

• Friiiida

Ser nu att de höjt kraven till vt 15, man måste ha minst 12 mån erfarenhet från vårdarbetet el sekreterare. Där rök den drömmen.

Vart kan man mer söka på distans??

Svar på tråden Vårdadministratör via Lernia. Vad går "behörighetstestet" ut på?