Inlägg från: Anonym (avtal) |Visa alla inlägg
  • Anonym (avtal)

Lön för lokalvårdare/städerskor ?

Ca 126kr/h enligt avtal.

• Anonym (avtal)
    kickerina skrev 2014-03-11 21:21:06 följande:
    jag har rätt bra erfarenhet  sen ca 13 år tillbaka
    idag jobbar jag 17, 5 timmar veckan  a 118,70 får ut ca 7-8000 rent
    har månadslön

Fel lön om du har fastighet som fackförbund.
  • Anonym (avtal)
    kickerina skrev 2014-03-11 21:51:09 följande:
    är bara med i alfakassan..varför fel lön?

Den är för låg. Jag tror 118,5kr/h är ingångslönen. Efter 13 år ska du ha mer än mig Om din arbetsplats är kollektivansluten till fastighet vill säga.
  • Anonym (avtal)
    kickerina skrev 2014-03-11 22:10:26 följande:
    har alltså inte jobbat inom samma företag 13 år..har sommarjobbar, hoppat in extra inom olika, därav min erfarenhet
    Städerfarenhet från andra bolag ska räknas. 13 år sammanlagd städerfanerhet borde ge mer än grundlönen.
  • Anonym (avtal)
    Mia118 skrev 2014-03-12 12:45:30 följande:
    Kickerina. Jag vet vad de erbjuder i lön. Ville ha något att jämföra med. Därför jag frågade. :) Tack för er svar. Den ena firman erbjöd 111,11 i timlön. Jag är 40+ och har totalt ca fem års städvana sen tidigare anställningar. Ska på två olika intervjuer på fredag. :)

Jag förstår inte. Varför skulle du acceptera en sådan fruktansvärd låg lön? Städerska är ju ett supertufft jobb!!! Jag tycker mina 126 kr/H är för lite
  • Anonym (avtal)
    Mia118 skrev 2014-03-13 06:49:21 följande:
    Tycker också det lät för lite. Det var därför jag frågade ;) För att ha något att utgå ifrån. ;)
    Samtidigt när man är arbetslös så får man ju "gilla läget" lite tyvärr. Lite är bättre än inget.
    Jag hade också hellre jobbat med den lönen än varit arbetslös. Fult av företag att ge så låg lön! Är de kollektivanslutna kan du kräva rätt lön när du väl blivit anställd. Du borde ha samma lön som mig, ca 126kr/h.
  • Anonym (avtal)
    Anonym (civing) skrev 2014-03-13 13:29:52 följande:
    Jag är tydligen lite verklighetsfrånvänd.. Men finns det alltså minimilöner som folk arbetar efter och följer? Ni förhandlar inte om era egna löner baserat på kompetens och ansvar?

Du är knappast civilingenjör. De flesta civilare vet mycket väl hur kollektiv avtal och minimilöner fungerar. Det är ju de som oftast blir chefer och stångar huvudet blodig i sina försök att få bort kollektivanställda som inte längre presterar tillräckligt.
  • Anonym (avtal)

Var jobbar ni alla som har under 118,5 kr/h som lokalvårdare? Har era arbetsplatser inte kollektivavtal?

• Anonym (avtal)
    Anonym (sthlm) skrev 2014-03-13 20:04:43 följande:
    Eh, va? Nästan alla bolag som anställer ingenjörer har individuell lönesättning, kollektivavtal eller ej. Om det är så att man som chef vill ha bort en person pga dålig arbetsinsats handlar det inte om att det är för dyrt med den personen. Det handlar om att personen i fråga inte jobbar tillräckligt bra. En sådan vill man inte ha, oavsett hur billig personen blir. Att låta en underpresterande person vara kvar är nämligen något som smittar och det sänder helt fel signaler till anställda som faktiskt anstränger sig.

Gällande ingenjörers bekantskap med kollektivavtal: Under mina ca 20 yrkesverksamma år har jag omfattats av kollektivatal endast på ett jobb: när jag assade på Teknis. Så jag har följdaktligen aldrig under mina chefsår haft anställda som gått under kollektivavtal.

Jag vet inte var du jobbar men alla civilingenjörer jag träffat har arbetat på arbetsplatser där det även funnit kollektivanställda. Då borde man veta vad ett kollektivavtal är.
  • Anonym (avtal)

Jag vill inte berätta var jag jobbar men vill du ha rätt lön bör du söka dig till en stor städfirma som vänder sig till företag, t ex Sodexo, ISS, Mellansvenska städ mfl. Dock har dessa företag ofta väldigt tighta städtider så du kan knappast slappa om du vill jobba där. Ovanstående bolag har städerskor som städar heltid.

Svar på tråden Lön för lokalvårdare/städerskor ?