Inlägg från: Anonym (sthlm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sthlm)

Lön för lokalvårdare/städerskor ?

Anonym (avtal) skrev 2014-03-13 16:41:17 följande:

Du är knappast civilingenjör. De flesta civilare vet mycket väl hur kollektiv avtal och minimilöner fungerar. Det är ju de som oftast blir chefer och stångar huvudet blodig i sina försök att få bort kollektivanställda som inte längre presterar tillräckligt.
    Eh, va? Nästan alla bolag som anställer ingenjörer har individuell lönesättning, kollektivavtal eller ej. Om det är så att man som chef vill ha bort en person pga dålig arbetsinsats handlar det inte om att det är för dyrt med den personen. Det handlar om att personen i fråga inte jobbar tillräckligt bra. En sådan vill man inte ha, oavsett hur billig personen blir. Att låta en underpresterande person vara kvar är nämligen något som smittar och det sänder helt fel signaler till anställda som faktiskt anstränger sig.

Gällande ingenjörers bekantskap med kollektivavtal: Under mina ca 20 yrkesverksamma år har jag omfattats av kollektivatal endast på ett jobb: när jag assade på Teknis. Så jag har följdaktligen aldrig under mina chefsår haft anställda som gått under kollektivavtal.
Svar på tråden Lön för lokalvårdare/städerskor ?