• blubbeblubb

    Hur var det för er? rädd..

    Jag har bf nu i mars och det jag är rädd för är att spricka, ha ont efteråt och kanske få skador för livet.


    För er som fött, hur är man i underlivet efteråt? Känns som om jag inte kommer våga ta där nere på länge efter jag fött. 


    För er som sprack, kändes det? hur blev det efteråt? Hur känns det när dom syr? Vad hade ni problem med efteråt?


    Hur blir egentligen sexlivet efter? När började ni ha sex igen?

    Tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden Hur var det för er? rädd..
  • Smulan 89

    Jag blev både klippt och sprack en del med första barnet. Andra gick jag bara sönder en liten reva. Efter första hade vi sex efter 5 v oh det var ömt och gjorde lite ont. Andra hade vi sex efter 13 dagar oh det var lite ömt, men inte alls som efter första barnet. Vet inte hur det känns att bli sydd då jag syddes under narkos på operation både gånger. Förlorade en del blod båda gånger och andra gången förlorade jag 2,5 liter blod pga att livmodern inte ville dra ihop sig (därför hamnade jag på operation). Första gången antar jag att det var för mycket att sy för att göra det när jag var vaken. Första förlossningen varade i 24 tim, så jag var helt slut efteråt när de skulle sy det de klippte och det jag sprack. Andra förlossningen gick mycket bättre.
    Har inga problem direkt efteråt.
    Kompisen har fött 3 barn på 3 år och hon sprack inte något någon av gångerna. Det är så olika.

  • Tisa83

    Jag sprack riktigt mycket under min första förlossning. Visst gör det ont efteråt men man får bra smärtstillande med sig hem. Dessutom hat man ju fått en liten bebis så stygnen och smärtan är värt sitt pris :) Tog 3,5 mån innan jag kunde ha sex igen och ca 2 mån innan jag kände mig någorlunda återställd. Fick inga bestående men. Det kommer säkert gå jättebra för dig...du kommer ju få en fin liten bebis som belöning.

  • Mrs Fii

    Jag fick endast någon liten bristning. Sydde några stygn med bedövning och det kändes inte så mycket. Lite obekvämt men inte direkt ont.
    Minns inte när vi hade sex efter men kom ihåg att jag kände mig lite annorlunda där nere den första tiden, som om det stramade lite på ena sidan. Men har inga alls bestående men efter det nu. 

  • Leola

    Jag blev klippt under min förlossning, samt fick en 2 cm lång grad 1 bristning, och jag kan säga att inget av det gjorde ont under själva förlossningen, skulle tro att de bedövade på något sätt innan klippet dock. Det stack lite efteråt bara när barnmorskan sydde mig där nere, men då hade jag ju dottern på bröstet så jag tänkte inte så mkt på något annat då förstås!

    Jag tyckte dock efteråt att det kändes väldigt svullet där nere och jag blödde mkt när jag skulle kissa första gången på toan efter förlossningen. Jag hade också väldigt ont i underlivet efter klippet och själva förlossningen. Gick som en vaggande anka i flera dagar efter och det var inte så skönt att sitta på några dagar efter.. Jag vågade faktiskt inte känna i underlivet på nästan 4 veckor haha..duschade upp där lite med duschstrålen för att hålla rent dock! Tror dock att det var mest i mitt huvud att det skulle kännas jättekonstigt där nere, för när jag äntligen vågade känna där nere så kändes det helt normalt, bara lite stygn kvar efter klippet!

    Hoppas du inte blir mer skrämd nu, och vill verkligen säga att även om det gjorde ont och jag kände mig svullen och stel där nere så gick det ju över! Just stelheten som jag kände där nere höll i sig kanske 1 månad, dock kändes det bara när jag gått en längre promenad, då fick jag vila lite för att det liksom "drog" i underlivet.

    Det gör ont att föda barn men det är så värt det!!

    Ang. sexlivet, så hade vi sex när mitt avslag tog helt slut, efter ca 6 veckor. Det gjorde lite ont i början men vi använde olja som glidmedel. Det är ett tips att använda glidmedel första gångerna! Nu fungerar sex bra och har gjort det i flera månader, dottern är snart 9 månader. Dock blir jag lite mindre våt om vi inte har långt förspel innan så då stramar det lite och ömmar litegrann precis i början i ärret efter klippet samt lite inuti men jag tror (och hoppas) att det beror på att man kan vara torr där nere pga amningen. Fortsätter det att strama länge till vid sex så kommer jag be en gynekolog kolla upp det. Man kan ju alltid söka hjälp för sina besvär om man får några!

  • GrönaDruvan

    Jag sprack pyttelite på ena inre blygdläppen och fick sy två "skönhetsstygn". Inget som kändes.

    Däremot var jag jäkligt svullen i några dagar och det gjorde ont att sitta. Väldigt öm. Kändes som en babian rumpa ungefär. Fast det gick ju över rätt snabbt och inga mer problem.

    Med tvåan sprack jag inget och var inte det minsta öm eller svullen efteråt.

  • Beckizz94

    Jag va livrädd att spricka och de gjorde jag också men inte mycket, fick ca 5 stygn men jag vågade verkligen inte känna eller kolla där nere på ett tag. Bli sydd tänkte jag inte så mycket på för ja va så glad över att ha min dotter så helt plötsligt sa BM att de va klart Glad Stramade lite i stygnen när dom va kvar och när dom va borta så va allt som innan igen. Men som sagt va jätte rädd innan men sen tänkte jag " Va ska jag göra, man kan inte med tankekraft välja (även om man kan få jätte hjälp av bm under förlossningen, om man lyssnar) "  Lycka till med förlossningen och bebisen Skrattande

  • besony

    Förlossningen med min första gick bra, dock gjorde det så klart ont precis när huvudet skulle ut, men den smärtan försvann för mig när barnet var ute.
    Sprack knappt, hade bara lite bristning vid ena blygdläppen, blev sydd med 2-3 stygn under lokalbedövning. Kände inget när jag blev sydd. 

    Sedan var jag ju svullen och tyckte det kändes så ömt att gå på toa. Sex hade vi nog efter två månader, det var lite annorlunda där stygnen satt. Men den svullnaden lade sig ganska fort och nu två år senare känner jag mig som jag var innan i underlivet.

    Nu är jag gravid igen och har tre månader kvar till förlossningen. Jag vet att jag kommer ogilla smärtan men vet också vad jag ser fram emot. Och vet också att kroppen kommer att läka förr eller senare, så orolig är jag inte.


    ♥ ♂ 111101 ♥
  • Lavish

    Sprack en del men ingen sfinkter. Det gjorde faktiskt alldeles obegripligt ont just när huvudet kom ut, men det var ändå en bagatell på det stora hela i förlossningen, det handlar ju bara om några minuter. 

    Ja det var inget vidare ett tag efter måste jag säga. Tog nästan en månad innan jag vågade ta någon rejäl promenad, första gångerna jag gick ut drygt en vecka efteråt kändes det verkligen som att hela underlivet skulle ramla ut genom musen... 

    Vi provade ha sex efter drygt två månader men då var det helt otänkbart, gjorde vansinnigt ont direkt. Tror vi hade samlag några gånger efter ca 6 mån, då gjorde det fortfarande ont men var ändå uthärdligt en liten stund. Från ca 9 månader och framåt började det kännas normalt. Men i efterhand tror jag nog att dom där sista månaderna kan ha haft med torrhet från amningen att göra (slutade amma vid 9 månader). Just då kunde jag inte tro att det var därför eftersom jag fortfarande blev lika våt på utsidan, men jag tror det var torrare därinne på nått sätt för det verkar som lite mycket av ett sammanträffande att det började kännas okej precis kring tiden jag slutade amma. Men åtminstone de första halvåret var det förlossningsskadorna som kändes.

    Nu har jag inga bestående men av förlossningen (snart 3 år efter), sex funkar som vanligt, såvitt minnet stämmer känns det som vanligt och jag har fått lättare att komma efter förlossningen. Inga andra problem i de regionerna. 

  • oldy
    blubbeblubb skrev 2014-03-12 09:26:41 följande:

    Jag har bf nu i mars och det jag är rädd för är att spricka, ha ont efteråt och kanske få skador för livet.


    För er som fött, hur är man i underlivet efteråt? Känns som om jag inte kommer våga ta där nere på länge efter jag fött. 


    För er som sprack, kändes det? hur blev det efteråt? Hur känns det när dom syr? Vad hade ni problem med efteråt?


    Hur blir egentligen sexlivet efter? När började ni ha sex igen?

    Tacksam för svar! :)


    Fick mitt första barn i september förra året och sprack lite, det kändes ingenting för det gjorde så jäkla ont ändå . Det var ju inte behagligt att sy, men fick lustgas och hade ju faktiskt massor annat att tänka på då jag nyss blivit mamma!

    Efteråt var jag öm och svullen, men trodde faktiskt det skulle vara värre. Hade inga problem.

    Vi hade sex ca 11 veckor efteråt och jag var SÅ nervös inför detta. Var rädd att det skulle göra ont & att jag skulle vara alldeles för slapp. Men det kändes precis som vanligt, till och med bättre!
  • Flickan och kråkan

    Jag har fött tre barn. Jag har totalt sytt två stygn (andra barnet), haft snabba okomplicerade förlossningar. Djävulusiskt ont har det gjort - men hanterbart. Tveklöst häftigaste upplevelserna. Har haft sex ungefär en månad efter då avslaget försvunnit. Lite öm inledningsvis men har knallat obehindrat med bebis till BB snart efter. Har slarvat lite med knipövningar så efter tre graviditeter och tre förlossningar så är jag svagare i bäckenbotten. Har fått hemorrojder också. Det kan gå lätt och smidigt också TS .

  • Cissan

    Första barnet sprack jag massor(fr hål till hål, upp i skidan samt anal och fram till klitoris) men tyckte aldrig det gjorde så ont, kissade i duschen första veckorna men det läkte fantastiskt bra! Sex dröjde inte så länge..... Efter ngt år fick jag problem med att hålla tätt vid nysningar, hosta o skratt. Födde mitt andra barn nu den 20/3 en v sedan o blev klippt, inga andra bristningar. Denna gg 7 resor värre! Ont som satan, svälld, kan inte sitta eller gå, vaggar fram. Känns sommframfall hela tidn, kannabsolut inte hålla urinen, finns inte en endaste muskel därnere. Tror denna gång att återhämtningen kommer ta låååång tid!

Svar på tråden Hur var det för er? rädd..