• Freddan1

Varför får inte barnen leka hos varandra?

Hej
    Är hemma ett tag med barnen.
    Våra barn i förskoleåldern är ofta hos kompisar och leker, likaså leker deras kompisar hos oss, ungefär lika ofta.

Men här kommer kruxet. Våra barn har flera andra riktigt bra kompisar och "bästisar" på förskolan och några från någon fritidsaktivitet. De vill gärna leka med varandra, antingen hemma hos oss eller hemma hos dem. Men att få till något sådant är stört omöjligt. När vi frågar föräldrarna (oftast vid hämtning eller lämning) om de kan leka någon gång får man något av följande svar:
    -Ja, vi får se senare.
    -Vi skall åka och handla . Men då kan ju X vara hos oss under tiden så kan ni hämta sedan. Nej, vi skall göra ett ärende efteråt.
    -Kanske nästa vecka. Ok funkar det på onsdag nästa vecka?, Nä kan inte bestämma nu vi får höras senare, Ok men om jag ringer i början av nästa vecka, Ja vi får se.
    -Nä hinner inte denna gång. Men lilla X kan följa med oss och sedan kör/promenerar vi hem henne. Nä inte denna gång.
    Sammanfattningen är att det blir aldrig av!

Hursomhelst så bor vi alla i samma område och man kan gå eller ta bilen några km. i området. Vi är en helt vanlig svensk familj med hus och skötsamma barn samt inget speciellt i övrigt. Det enda som skiljer oss lite från andra familjer är att vårt hus är något dyrare än de flesta andra hus i området, vilket beror på att vi har rätt gott om pengar och har råd med det. Trots att vi har gott om pengar kör vi enklare bilar och kostar inte på oss dyra kläder eller något annat som sticker ut. Vi lever faktiskt som de flesta andra.
     I övrigt Vi förundras över hur det kommer sig att våra barn inte ges möjlighet att få leka med sina kompisar hemma hos varandra?  Hur kommer det sig att flera andra föräldrar "ljuger" eller hittar på svepskäl som förhindrar att barnen får leka?

Är det någon som känner igen sig? Några förslag? Funderat någon gång på att på något smidigt sätt konfrontera och ställa frågan hur det kommer sig att det aldrig går?  Är det något som tynger att de aldrig kan leka hos varandra?

• Svar på tråden Varför får inte barnen leka hos varandra?
  • Philippa

Dom kanske inte orkar med sånt under veckodagarna?

• Duckan

Det är inte helt ovanligt så jag tror inte att det har med erat hus att göra. En del vill helt enkelt inte ha sk lek-dejter.

• Freddan1
    Philippa skrev 2014-03-14 10:21:13 följande:
    Dom kanske inte orkar med sånt under veckodagarna?

Förstår det helt och hållet, men det är tyvärr likadant på helgerna. Kan det ha med att göra att man är lite för självupptagen och ser inte till barnens bästa? Jag menar år efter år och det funkar inte någon gång att de får leka.
  • Duckan

Om era barn har andra kompisar som kan/får leka så är det väl inget stort problem egentligen? De får leka på fsk helt enkelt.

• Freddan1
    Duckan skrev 2014-03-14 10:22:49 följande:
    Det är inte helt ovanligt så jag tror inte att det har med erat hus att göra. En del vill helt enkelt inte ha sk lek-dejter.

Vad kan anledningen vara att de inte vill att barnen skall leka hos varandra? Barn som leker hemma hos varandra är i vår värld något helt naturligt och viktigt för dem.
  • Duckan

Jag vet inte då jag inte tillhör de som säger nej. Dottern hade en sådan kamrat på fsk. De gick hem olika tider så vi la otaliga lappar på barnets hylla till föräldrarna med frågan om lek. Flickan var ledsen varje gång jag sa att "Dina föräldrar har inte svarat så du kan inte följa med oss hem". Jag tror att de helt enkelt tyckte att det var lite meckigt då de hade tre barn, jobb, hund osv.
    Inte så mycket att göra och fundera över känner jag. Det är som det är.

• Freddan1
    Duckan skrev 2014-03-14 10:37:16 följande:
    Om era barn har andra kompisar som kan/får leka så är det väl inget stort problem egentligen? De får leka på fsk helt enkelt.

Det är ett riktigt stort problem! Våra barn leker hos kompisar och vice versa. Men några av deras andra bästa kompisar kan de aldrig leka hos eller vice versa.

Våra barn frågar oss dagligen varför de aldrig kan få leka hos vissa eller vice versa och vi kan inte ge något  svar.
    Även när vi hämtar frågar deras kompisar om de kan få komma hem och leka hos oss någon gång. Vi brukar svara att för oss går det bra, men du måste fråga din mamma eller pappa först. När råkar sammanstråla och hämtar samtidigt brukar de fråga, men det blir alltid ett unvikande eller negativt svar.  Både våra barn och deras kompisar kan inte förstå varför. Vi har ingen förklaring. Det har till och med gått så långt att vårt ett av våra barn ibland gråter hemma får att det aldrig går att leka med X eller Y på fritiden. 
  • Modernmom

Jag som flerbarnsmamma tycker det är ett rätt omoget beteende att komma i farstun på förskolan och fråga om man kan leka samma dag. Oftast har man ju sin dag planerad och det finns inte utrymme för att avvika. Sånt ringer man och bestämmer inför helgen, tycker jag.

• Duckan

Ts, jag kan inte riktigt se det stora problemet du gör i och med att era barn har andra barn att leka med.  Du får väl säga att "det är som det är och du har inget svar, men vad kul att X hemma på gatan kan leka med dig idag då".

• Freddan1
    Modernmom skrev 2014-03-14 10:57:23 följande:
    Jag som flerbarnsmamma tycker det är ett rätt omoget beteende att komma i farstun på förskolan och fråga om man kan leka samma dag. Oftast har man ju sin dag planerad och det finns inte utrymme för att avvika. Sånt ringer man och bestämmer inför helgen, tycker jag.

Missförstånd här, Inte frågar man när man hämtar om man skall leka samma dag, absolut inte.
    När det frågas kan det vara på morgonen eller så frågar man om en annan dag. Vi har till och med erbjudit att promenera tillbaka kompisen så de inte skall behöva hämta, men det funkar inte heller. Även, så mycket planering har ingen ha att man inte kan avvika då och då, grundorsaken är något annat
Svar på tråden Varför får inte barnen leka hos varandra?