• Freddan1

Varför får inte barnen leka hos varandra?

Hej
    Är hemma ett tag med barnen.
    Våra barn i förskoleåldern är ofta hos kompisar och leker, likaså leker deras kompisar hos oss, ungefär lika ofta.

Men här kommer kruxet. Våra barn har flera andra riktigt bra kompisar och "bästisar" på förskolan och några från någon fritidsaktivitet. De vill gärna leka med varandra, antingen hemma hos oss eller hemma hos dem. Men att få till något sådant är stört omöjligt. När vi frågar föräldrarna (oftast vid hämtning eller lämning) om de kan leka någon gång får man något av följande svar:
    -Ja, vi får se senare.
    -Vi skall åka och handla . Men då kan ju X vara hos oss under tiden så kan ni hämta sedan. Nej, vi skall göra ett ärende efteråt.
    -Kanske nästa vecka. Ok funkar det på onsdag nästa vecka?, Nä kan inte bestämma nu vi får höras senare, Ok men om jag ringer i början av nästa vecka, Ja vi får se.
    -Nä hinner inte denna gång. Men lilla X kan följa med oss och sedan kör/promenerar vi hem henne. Nä inte denna gång.
    Sammanfattningen är att det blir aldrig av!

Hursomhelst så bor vi alla i samma område och man kan gå eller ta bilen några km. i området. Vi är en helt vanlig svensk familj med hus och skötsamma barn samt inget speciellt i övrigt. Det enda som skiljer oss lite från andra familjer är att vårt hus är något dyrare än de flesta andra hus i området, vilket beror på att vi har rätt gott om pengar och har råd med det. Trots att vi har gott om pengar kör vi enklare bilar och kostar inte på oss dyra kläder eller något annat som sticker ut. Vi lever faktiskt som de flesta andra.
     I övrigt Vi förundras över hur det kommer sig att våra barn inte ges möjlighet att få leka med sina kompisar hemma hos varandra?  Hur kommer det sig att flera andra föräldrar "ljuger" eller hittar på svepskäl som förhindrar att barnen får leka?

Är det någon som känner igen sig? Några förslag? Funderat någon gång på att på något smidigt sätt konfrontera och ställa frågan hur det kommer sig att det aldrig går?  Är det något som tynger att de aldrig kan leka hos varandra?

• Svar på tråden Varför får inte barnen leka hos varandra?
  • sextiotalist

Åh vilken präktig förälder du är.
    Ni och er familj väljer det liv som passar er, men ert val är inte bättre eller sämre än andras val. Så hoppa ner från dina höga hästar och pådyvla inte ditt sätt att leva på andra och framför allt, inser att alla inte vill leva enligt dina normer.

För övrigt när mitt barn gick på dagis, så var han mätt på kompisar efter en dag, han tyckte det var skönt att det bara var vi hemma

• PrinsessanLeia

Ser också att diskussionen handlar om förskolebarn. Vi brukar hämta vår femåring mellan 15.30 och 17 ungefär och hen somnar ca 19.30 för att orka med nästa dag. Kläm in ett bad och middag på de timmarna också så inser man att det finns ganska lite tid kvar. Hen leker ibland med dagiskompisar efter dagis eller med barnen på gården härhemma men femåringen "behöver" inte detta på samma sätt som mitt äldre barn. Många barn och vuxna har dessutom behov av lugn och ro efter jobb, dagis och skola.

• gbgumman
    PrinsessanLeia skrev 2014-03-16 16:01:10 följande:

Ser också att diskussionen handlar om förskolebarn. Vi brukar hämta vår femåring mellan 15.30 och 17 ungefär och hen somnar ca 19.30 för att orka med nästa dag. Kläm in ett bad och middag på de timmarna också så inser man att det finns ganska lite tid kvar. Hen leker ibland med dagiskompisar efter dagis eller med barnen på gården härhemma men femåringen "behöver" inte detta på samma sätt som mitt äldre barn. Många barn och vuxna har dessutom behov av lugn och ro efter jobb, dagis och skola.

Lättlöst enligt Freddan1

Bli hemmafru hämta tidigt eller ha barnet hemma. På eftermiddagen skickar du hem barnet/barnen till en förälder som just kommit från sitt jobb för att leka med dennas barn.
  • Amanda84
    gbgumman skrev 2014-03-16 16:32:44 följande:
    Lättlöst enligt Freddan1
    Bli hemmafru hämta tidigt eller ha barnet hemma. På eftermiddagen skickar du hem barnet/barnen till en förälder som just kommit från sitt jobb för att leka med dennas barn.
    Haha! :D
  • Amanda84
    Lättlöst enligt Freddan1
    ...fast att vara hemma och umgås med barnet går ju inte? Då kan man ju tro att du är med i Jehovas vittnen. ;)
  • Freddan1
    Amanda84 skrev 2014-03-16 15:41:38 följande:
    Men snälla nån! Barnen umgås ju med andra barn flera timmar per dag på förskolan! När min son föds i sommar så kommer jag att vilja vara med honom så mycket som möjligt. Det är ju därför jag skaffar barn. Jag har ett intresse av att umgås med min familj och även om jag säkert kommer att låta honom leka någon helg med andra barn från hans förskola så kommer jag oftare att vilja ta med honom på familjens gemensamma fritidsintressen. Och skall jag vara helt ärlig så kan jag då också styra lite vilka mitt barn umgås med. Alla barn passar inte ihop och alla barn har inte bra inflytande på varandra även om de kan vara hur gulliga som helst var för sig eller tillsammans med andra.

Tycker barnen själva skall få bestämma vilka de vill leka med eller vara kompisar med, inom rimliga gränser förstås. Barn som slåss eller har otvättad mun får man sålla bort, men tror knappast att någon vill vara med dem ändå. För övrigt, tycker det är cyniskt av en förälder att i övrigt avgöra vem som deras barn passar med. Om man hindrar dem så kommer man att få igen det senare under uppväxten, jag lovar. Har hur många exempel som helst från när jag tidigare var ledare på sommarkollo.
  • Freddan1
    Lättlöst enligt Freddan1 Bli hemmafru hämta tidigt eller ha barnet hemma. På eftermiddagen skickar du hem barnet/barnen till en förälder som just kommit från sitt jobb för att leka med dennas barn.

Eller hemma-pappa. Tro mig, jag har också fått klara av hushållet helt själv under perioder. Min fru kom hem till dukat bord. Fast hon var inte riktigt inne på att hålla ordning på bilarna och vissa grejer i trädgården. Så helt fullt ut funkade det inte, och en del diskussioner var det. Tror istället att skon istället klämmer någon annanstans, kvinnan har fått för sig att man "inte skall vara" hemmafru. Men det blir tvärt om när gubben är hemma, bara man gör upp om det ordentligt innan. För mig var det svårt att vänja sig eftersom min fru gjorde det mesta hemma, men det gick efter några veckor. Hade ingen aning om hur man tvättade annan än mörktvätt och hade knappt någonsin hållit i ett strykjärn och några saker till...
  • Amanda84
    Freddan1 skrev 2014-03-16 16:42:24 följande:

Tycker barnen själva skall få bestämma vilka de vill leka med eller vara kompisar med, inom rimliga gränser förstås. Barn som slåss eller har otvättad mun får man sålla bort, men tror knappast att någon vill vara med dem ändå. För övrigt, tycker det är cyniskt av en förälder att i övrigt avgöra vem som deras barn passar med. Om man hindrar dem så kommer man att få igen det senare under uppväxten, jag lovar. Har hur många exempel som helst från när jag tidigare var ledare på sommarkollo.
    Givetvis får mitt barn själv välja vem han skall leka med - så länge han är på förskolan. Det betyder inte att jag kommer att vilja ta hem alla hans förskolekompisar i mitt hem varenda helg. Dessutom vill jag inte under helgerna eller efter jobbet ta hand om en massa andra ungar vars föräldrar jag inte har något gemensamt med. Andras barn, hur söta och roliga de än må vara, räcker det med att jag umgås med på förskolan där jag arbetar. Jag vill inte fortsätta arbeta när jag kommer hem utan då vill jag vara med min son och på helgerna vill jag umgås med folk och barn som jag och min son delar intressen med.
  • Freddan1
    Lättlöst enligt Freddan1 Bli hemmafru hämta tidigt eller ha barnet hemma. På eftermiddagen skickar du hem barnet/barnen till en förälder som just kommit från sitt jobb för att leka med dennas barn.

De föräldrar som aldrig vill att barnen skall leka, de är hos oss vi har föreslagit att barnen skall leka hos. För mig är det inget extrajobb alls att ha barnens kompisar hemma, de leker så bra själva. Dessutom föredrar jag det om man skall laga middag och inte vill göra två saker samtidigt, passa barn samtidigt som att laga mat alltså.
Svar på tråden Varför får inte barnen leka hos varandra?