• Freddan1

Varför får inte barnen leka hos varandra?

Hej
    Är hemma ett tag med barnen.
    Våra barn i förskoleåldern är ofta hos kompisar och leker, likaså leker deras kompisar hos oss, ungefär lika ofta.

Men här kommer kruxet. Våra barn har flera andra riktigt bra kompisar och "bästisar" på förskolan och några från någon fritidsaktivitet. De vill gärna leka med varandra, antingen hemma hos oss eller hemma hos dem. Men att få till något sådant är stört omöjligt. När vi frågar föräldrarna (oftast vid hämtning eller lämning) om de kan leka någon gång får man något av följande svar:
    -Ja, vi får se senare.
    -Vi skall åka och handla . Men då kan ju X vara hos oss under tiden så kan ni hämta sedan. Nej, vi skall göra ett ärende efteråt.
    -Kanske nästa vecka. Ok funkar det på onsdag nästa vecka?, Nä kan inte bestämma nu vi får höras senare, Ok men om jag ringer i början av nästa vecka, Ja vi får se.
    -Nä hinner inte denna gång. Men lilla X kan följa med oss och sedan kör/promenerar vi hem henne. Nä inte denna gång.
    Sammanfattningen är att det blir aldrig av!

Hursomhelst så bor vi alla i samma område och man kan gå eller ta bilen några km. i området. Vi är en helt vanlig svensk familj med hus och skötsamma barn samt inget speciellt i övrigt. Det enda som skiljer oss lite från andra familjer är att vårt hus är något dyrare än de flesta andra hus i området, vilket beror på att vi har rätt gott om pengar och har råd med det. Trots att vi har gott om pengar kör vi enklare bilar och kostar inte på oss dyra kläder eller något annat som sticker ut. Vi lever faktiskt som de flesta andra.
     I övrigt Vi förundras över hur det kommer sig att våra barn inte ges möjlighet att få leka med sina kompisar hemma hos varandra?  Hur kommer det sig att flera andra föräldrar "ljuger" eller hittar på svepskäl som förhindrar att barnen får leka?

Är det någon som känner igen sig? Några förslag? Funderat någon gång på att på något smidigt sätt konfrontera och ställa frågan hur det kommer sig att det aldrig går?  Är det något som tynger att de aldrig kan leka hos varandra?

• Svar på tråden Varför får inte barnen leka hos varandra?
  • whitestar
    lammet skrev 2014-03-14 13:17:12 följande:
    Jag säger ofta nej till kompisar efter fsk och skola pga att jag anser att barnen leker tillräckligt på dagarna och behöver lugn och ro och vila skallen. Dessutom så vill jag hinna vara med mina barn några timmar på kvällen vilket jag inte kan om de har kompisar. Vet många föräldrar som resonerar som mig. Man vill helt enkelt vara med bara sin familj...
    Resonerar samma här dom dagarna jag jobbar,men om jag är ledig så får dom gärna leka en stund efter skolan,fast det brukar aldrig passa.Svårt det där när man inte vet hur man ska jobba..
  • Hen

Det finns två orsaker till att vi ibland ger dessa svar. Det vanligaste är att vi faktiskt har planer för helgen med barnen. Inget avancerat, kanske bara gå på långpromenad utan att behöva anpassa oss till tider. Som heltidsarbetande känner i alla fall jag att tiden inte alltid räcker till för barnen och då är helgen vår kvalitetstid. Tyvärr får kompisar stå åt sidan då eftersom jag känner att de leker ju 5 dagar i veckan ändå och får faktiskt mer tid ihop än jag får med barnen.

Den andra orsaken gäller en specifik kompis till barnen och där beror det tyvärr på uppförandet. Barnet saknar vanligt hyfs och har inga gränser för vad man får eller inte göra hos andra, så barnet är tyvärr inte välkommet helt enkelt.

• Freddan1
    lammet skrev 2014-03-14 13:17:12 följande:
    Tillslut fick du fram det svar du ville ha att ni är mycket bättre och mer mån om era barn än kompisars föräldrar.. Ni lämnar minsann telefonen i bilen och fokuserar på barnen, bl.a. Bl.a. Bl.a. Tävling i föräldraskap, uäk. Jag säger ofta nej till kompisar efter fsk och skola pga att jag anser att barnen leker tillräckligt på dagarna och behöver lugn och ro och vila skallen. Dessutom så vill jag hinna vara med mina barn några timmar på kvällen vilket jag inte kan om de har kompisar. Vet många föräldrar som resonerar som mig. Man vill helt enkelt vara med bara sin familj...

Förmodligen,  känns det som, är det egentligen någon annanstans som din sko klämmer. Men var och en är sig själv salig och du har valt att ha det så, med full respekt för det.
    Vi har valt att satsa på att ha fokusen på barnen, i de flesta lägen. Anser att har man inte tid att låta barnen leka hemma med en kompis någon enda em. eller kväll så är det inte speciellt bra. Även barnen behöver andra vyer än att vara med sina föräldrar varenda kväll. Tex lär vi oss en del när andra barn är hos oss, tex vad man kan leka, vad man göra för någon mat, hur man uppför sig vid matbordet - finns de som är bättre på det än våra barn och det är ett positivt tillskott till hur man umgås med andra.
  • Freddan1
    Hen skrev 2014-03-14 14:16:22 följande:
    Det finns två orsaker till att vi ibland ger dessa svar. Det vanligaste är att vi faktiskt har planer för helgen med barnen. Inget avancerat, kanske bara gå på långpromenad utan att behöva anpassa oss till tider. Som heltidsarbetande känner i alla fall jag att tiden inte alltid räcker till för barnen och då är helgen vår kvalitetstid. Tyvärr får kompisar stå åt sidan då eftersom jag känner att de leker ju 5 dagar i veckan ändå och får faktiskt mer tid ihop än jag får med barnen.

Den andra orsaken gäller en specifik kompis till barnen och där beror det tyvärr på uppförandet. Barnet saknar vanligt hyfs och har inga gränser för vad man får eller inte göra hos andra, så barnet är tyvärr inte välkommet helt enkelt.

Synd, för du vet väl att du har rätt att arbeta 75% om du har barn upp till åtta år. Man får göra lite avkall på några saker som tex. köpa ett radhus istället för villa, köra lite billigare bil, köpa mer begagnade kläder, skippa någon semesterresa. Allt för att få mer tid för det viktigaste av allt, barnen.

Riktigt bra inlägg!. Kopplar nu ännu bättre, vi båda arbetar 75% och skippar istället det där extra. Men alla gör inte så. Förmodligen de som prioriterar jobbet och 100% arbetstid = mer pengar, har valt det framför att vara med sina barn, därför blir det ingen lek hos varandra. Helt ok, var och en gör på sitt sätt!
  • Madmoiselle
    whitestar skrev 2014-03-14 13:18:39 följande:
    Fast för mig skulle det inte funka att planera en dag innan då jag springvikar och aldrig vet hur morgondagen ser ut.Och helgerna brukar oftast vara inbokade av familjesaker,iaf när det gäller sonens lekkamrater..

Springvickar barnens pappa också? Vad jobbigt för barnen att ha så mycket inplanerat varje dag. :(
  • Catti41

Ofta blir det såna dåliga svepskäl när jag inte tycker barnet är en lämplig lekkamrat, nån som är bråkig och löser konflikter genom att slåss, eller väldigt omogen så att de är på helt olika nivå. Tex har vi en familj med jämngammalt barn som vi slutat umgås med helt, pga att barnet inte är schysst och inte kan leka på ett bra sätt. Tidigare umgicks vi hela familjerna men för att skydda vår son får vi hitta på skäl för att inte ses. Kanske mognar barnet ikapp och då kommer det ju funka igen.

• Freddan1
    Hen skrev 2014-03-14 14:16:22 följande:

Bra svar. Det skiljer sig från hur vi tänker. Vi planerar sällan helgerna. Det gjorde vi förr, men det blev för stressigt eftersom man hann aldrig med det vi hade planerat, så blev man osams för det... och barnen krånglade, någon som känner igen det?
      Det blir istället ofta spontant och ofta beroende på vädret vad gör för något. Som den här helgen har vi inte planerat något alls, får se hur vädret skall bli och hur allt faller sig... Vi kanske åker ut och cyklar med matsäck eller en skogspromenad, eller simhallen, eller bio, eller så är vi hemmavid och pysslar eller ser en film

Trevlig helg!

• Hen
    Freddan1 skrev 2014-03-14 14:55:16 följande:

Synd, för du vet väl att du har rätt att arbeta 75% om du har barn upp till åtta år. Man får göra lite avkall på några saker som tex. köpa ett radhus istället för villa, köra lite billigare bil, köpa mer begagnade kläder, skippa någon semesterresa. Allt för att få mer tid för det viktigaste av allt, barnen.

Riktigt bra inlägg!. Kopplar nu ännu bättre, vi båda arbetar 75% och skippar istället det där extra. Men alla gör inte så. Förmodligen de som prioriterar jobbet och 100% arbetstid = mer pengar, har valt det framför att vara med sina barn, därför blir det ingen lek hos varandra. Helt ok, var och en gör på sitt sätt!

Vad duktig du är!
    Freddan1 skrev 2014-03-14 15:02:00 följande:
    Bra svar. Det skiljer sig från hur vi tänker. Vi planerar sällan helgerna. Det gjorde vi förr, men det blev för stressigt eftersom man hann aldrig med det vi hade planerat, så blev man osams för det... och barnen krånglade, någon som känner igen det?
      Det blir istället ofta spontant och ofta beroende på vädret vad gör för något. Som den här helgen har vi inte planerat något alls, får se hur vädret skall bli och hur allt faller sig... Vi kanske åker ut och cyklar med matsäck eller en skogspromenad, eller simhallen, eller bio, eller så är vi hemmavid och pysslar eller ser en film

Trevlig helg!

Var väl ungefär samma sak jag skrev, att vi inte vill vara bundna av tider eftersom vi "planerar" att göra något tillsammans. Samma sak, andra ord.
  • Hen
    Freddan1 skrev 2014-03-14 11:52:07 följande:

Så är det nog. De är för bekväma för att engagera sig och bjuda på sig själva. Rikigt skräp med andra ord, för barnen är det inget fel på. De vill ju bara leka med sina kompisar. Har tagit lärdom av detta. Det är skillnad på föräldrar och föräldrar.
    Jag kom på ett tredje skäl. Man kanske inte gillar föräldrarna till kompisen. De kanske är "riktigt skräp" och då blir ju tyvärr barnet lidande trots att det kanske inte är något fel på barnet.

• whitestar
    Madmoiselle skrev 2014-03-14 14:55:54 följande:

Springvickar barnens pappa också? Vad jobbigt för barnen att ha så mycket inplanerat varje dag. :(
    han jobbar på annan ort och dom tillfällena han är hemma så vill vi umgås i familj.kommer hem ca 1ggr/månad.
    Vi har inte mycket om helgerna,det är kompisarna som verkar ha det.
Svar på tråden Varför får inte barnen leka hos varandra?