• Anonym (kanske)

Blir det vårdnadstvist om en 12-åring?

Hej! Jag har en dotter som är 12 år och som bor varannan vecka idag. Gemensam vårdnad med den andra föräldern. Nu funderar jag på - om hon skulle vilja bo mer hos den ena föräldern och mindre hos den andra (ex varannan helg) och vi föräldrar (vår relation är ganska ansträngd) inte kan komma överens, vad gäller då?
    Anses dottern tillräckligt gammal att få bestämma själv?
    Vad kan den förälder som inte gillar dotterns beslut göra?
    Familjerätt? Tingsrätt?
    Vad finns det för lagar och regler kring detta och vad skulle det innebära i praktiken för dottern?
    Förutsatt förstås att hon vågar stå på sig mot den förälder som inte gillar hennes beslut (dvs den som blir varannan-helg-förälder i så fall).

Någon som vet???

• Svar på tråden Blir det vårdnadstvist om en 12-åring?
  • Philippa

En 12-årings vilja borde ju få alla vuxna att lyssna, utan att behöva dra in en massa myndigheter....

• Modernmom

Har hon uttryckt att hon vill bo annorlunda? Jag förstår inte riktigt hur du menar. En tolvårings vilja tar mani allra högsta grad i beaktande i tingsrätt och familjerätt.

• Kjell2
    Anonym (kanske) skrev 2014-03-14 14:10:41 följande:
    Hej! Jag har en dotter som är 12 år och som bor varannan vecka idag. Gemensam vårdnad med den andra föräldern. Nu funderar jag på - om hon skulle vilja bo mer hos den ena föräldern och mindre hos den andra (ex varannan helg) och vi föräldrar (vår relation är ganska ansträngd) inte kan komma överens, vad gäller då?
    Anses dottern tillräckligt gammal att få bestämma själv?
    Vad kan den förälder som inte gillar dotterns beslut göra?
    Familjerätt? Tingsrätt?
    Vad finns det för lagar och regler kring detta och vad skulle det innebära i praktiken för dottern?
    Förutsatt förstås att hon vågar stå på sig mot den förälder som inte gillar hennes beslut (dvs den som blir varannan-helg-förälder i så fall).

Någon som vet???

I första hand bestämmer vårdnadshavarna, dvs föräldrarna. Kan de inte komma överrens får de överlämna beslutet till domstol. Domstolen kommer lyssna på rätt mycket vad 12-åringen vill men andra faktorer påverkar också deras beslut kring boende och umgänge.
  • Anonym (erfaren)

I princip kan man väl hålla på med vårdnadstvister om sina barn tills de blir myndiga..

Mitt ombud skakade dock på huvudet  betr.  stämningen betr.  vårdnad och boende  på 13-åringar.   "Det är enkelt,  barnen  uttrycker tydligt  var det vill bo!".

På grund av att den andra föräldern drog igång hela cirkusen med stämning  ledde det till vårdnadsutredning och muntlig förberedelse.

• Anonym (kanske)
    Philippa skrev 2014-03-14 14:57:46 följande:
    En 12-årings vilja borde ju få alla vuxna att lyssna, utan att behöva dra in en massa myndigheter....

Jag håller med. Absolut. Jag skulle lyssna, och gör det.
    Men jag är inte säker på att den andra föräldern gör det.
    Därför undrar jag vad som gäller i så fall, hur det bedöms.
  • Anonym (kanske)
    Modernmom skrev 2014-03-14 15:03:55 följande:
    Har hon uttryckt att hon vill bo annorlunda? Jag förstår inte riktigt hur du menar. En tolvårings vilja tar mani allra högsta grad i beaktande i tingsrätt och familjerätt.

Ledsen om jag är otydlig, inte lätt att formulera sig bra alla gånger.
    Tolvåringen har uttryckt det, ja.
    Tack för ditt svar.
  • Anonym (kanske)
    Kjell2 skrev 2014-03-14 15:04:02 följande:

I första hand bestämmer vårdnadshavarna, dvs föräldrarna. Kan de inte komma överrens får de överlämna beslutet till domstol. Domstolen kommer lyssna på rätt mycket vad 12-åringen vill men andra faktorer påverkar också deras beslut kring boende och umgänge.

Du låter som du kan det här :) vilka andra faktorer vet du som kan påverka?
  • Anonym (:I)

I första hand görs en utredning på soc där de tar ställning till om barnet uppvisar så pass mognad så det kan ta ett sånt beslut. Och är bortom påverkan av ene föräldern.
    Om man vänder sig dit för t ex samarbetssamtal -de kan även skriva lagligt gällande boende för barnet om det är det man kommer fram till

OM barnet har den mognaden så tas hänsyn till barnets vilja. Därmed inte sagt att barnet får bestämma helt själv. 

Om två föräldrar bråkar så tas ingen hänsyn till saken alls utan då blir det helt enkelt en boende vårdnadsutredning på sedvanligt sätt. Där man då får stämma den andre parten.

Det finns som regel ingen gällande praxis för saker och ting inom soc och familjerätt eftersom det beror helt på från fall till fall -orsak-mognad-samt hur mycket föräldrar bråkar och varför.

• Anonym (boende)
    Anonym (kanske) skrev 2014-03-14 16:43:53 följande:

Jag håller med. Absolut. Jag skulle lyssna, och gör det.
    Men jag är inte säker på att den andra föräldern gör det.
    Därför undrar jag vad som gäller i så fall, hur det bedöms.
    Du är alltså den förälder barnet vill bo hos?

Kan du förstå att den andre föräldern kanske har "problem" med att lyssna, för att den kanske blir ledsen?

Jag förstår att en 12-åring vill bestämma själv, och tycker att h*n ska få bestämma själv, men jag tycker att du ska ha förståelse för den andre förälderns eventuella reaktion. Däremot är det inte okej att på något sätt försöka få barnet att få dåligt samvete, så om ni föräldrar kan diskutera utan att h*n hör är nog det bästa.
    Men om du har förståelse går säkert diskussionen bättre också.

Är det att 12-åringen helst vill bo hos dig, eller bara slippa flytta runt?

Måste det vara just varannan helg? Varför inte ett fast boende och var sedan hos den andre föräldern när barnet vill, kan vara fast varannan helg men också en vardag lite då och då och en hel vecka ibland etc. När barnet vill och känner för det.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (:I) skrev 2014-03-14 16:57:53 följande:
    I första hand görs en utredning på soc där de tar ställning till om barnet uppvisar så pass mognad så det kan ta ett sånt beslut. Och är bortom påverkan av ene föräldern.
    Om man vänder sig dit för t ex samarbetssamtal -de kan även skriva lagligt gällande boende för barnet om det är det man kommer fram till

OM barnet har den mognaden så tas hänsyn till barnets vilja. Därmed inte sagt att barnet får bestämma helt själv. 

Om två föräldrar bråkar så tas ingen hänsyn till saken alls utan då blir det helt enkelt en boende vårdnadsutredning på sedvanligt sätt. Där man då får stämma den andre parten.

Det finns som regel ingen gällande praxis för saker och ting inom soc och familjerätt eftersom det beror helt på från fall till fall -orsak-mognad-samt hur mycket föräldrar bråkar och varför.
    Ok... Är det föräldrarna som kontaktar soc för att få en utredning gjord?
    Alltså vad gör jag om dotterns andra förälder inte skulle vilja lyssna på hennes vilja och jag tycker att den viljan bör respekteras och jag alltså vill ändra på boendet men den andra föräldern inte vill?

Måste jag stämma föräldern då? Vi har inget skriftligt avtal idag utan lyckades faktiskt muntligt komma överens om varannan vecka för ett antal år sedan. Kan jag bara säga att dottern vill så här nu och vi träffas och diskuterar det och sedan genomföra det? Vad riskerar jag? Om den andra föräldern stämmer mig då för att behålla varannan vecka men dottern "vittnar" om att hon inte vill bo varannan vecka (och hon har normal mognad för sin ålder och mitt hem inte är olämpligt för henne och hon inte är manipulerad), är det stor risk att domstolen dömer till fortsatt varannan vecka ändå? Är det tingsrätten i så fall?

Jag skulle aldrig försöka manipulera henne! Jag tycker att båda föräldrarnas närvaro i barnets liv är väldigt viktigt! Men jag tycker också att det är viktigt att respektera barnets önskemål. Sedan behöver ju önskemålen inte vara konstanta utan kan ändras med tiden och då får man väl vara lyhörd och ändra boendet med?

Usch. Inga lätta frågor att hantera.
Svar på tråden Blir det vårdnadstvist om en 12-åring?