• Tinzii3

Vad tänker du rösta på?

Har du bestämt dig ännu? Motivera gärna ditt svar !

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tänker du rösta på?
  • Linnea1994
    korralin skrev 2014-03-25 18:23:24 följande:
    Klickade i "annat".

Kommer att rösta på F! pga: feminism, intersektionalitet och antirasism behövs SÅ JÄVLA MYCKET just nu när högervindar blåser i Europa. 
    Tänker dock att min röst mer är ett "statement" än någon faktisk "påverkanskraft" eftersom jag inte tror särskilt mycket på parlamentarism. 
    Funderade på V ett tag också men har kommit fram till att det är sjukt värt att försöka få in F! i riksdagen istället och eftersom jag inte är jättehype på parlamentarism så känns inte min röst "bortkastad" ifall de inte skulle komma in - min röst talar högre utanför regeringens dörrar hehe. 
    Vad tror du om deras politik i övrigt typ ekonomi?
  • korralin
    Linnea1994 skrev 2014-03-26 09:57:31 följande:
    Vad tror du om deras politik i övrigt typ ekonomi?

Vems, F!s eller Vs?
    Har inte tid att utveckla jättemycket (är mitt i tentaplugg hehe) men aaaah.
    De har egentligen ganska lika ekonomiskt tänk så jag redovisar "lite blandat".
    Kommer förmodligen inte ha tid att svara med något längre resonemang på ett tag (har stört mycket i skolan fram tills på måndag, älska tentor <3) men det finns mycket bra information på respektive partis hemsida ifall du vill kika närmare på något!

Kortfattat: 
    Båda två står, i det långa loppet, för förkortad arbetsdag vilket är grymt. Det är för mig totalt oförståeligt att målet för väldigt många är att "skapa jobb" - varför då? Målet bör ju rimligtvis vara att minska jobbördan och på så vis ge mer utrymme till fritid osv. Vi bör dela på de uppgifter som måste göras, som det ser ut idag så jobbar hälften av befolkningen ihjäl sig medan hälften är arbetslösa.
    Arbetstidsförkortningar har gjorts tidigare (från 12 till 8 h/dag) och det har gått utmärkt även om det är svårt för många att tänka sig hur samhället skulle kunna fungera ifall alla jobbade 6h/dag.
    Båda är även emot konsumtionssamhällets ständiga "uppdrivning" och minskad konsumtion är ett KRAV för att vi inte ska fucka miljön mer än vi redan gjort. En bra början är en stabilisering av konsumtionen.
    De vill avskaffa ROT och RUT eftersom de, precis som jag, anser att det är "bidrag för överklassen och övre medelklassen". Det har inte, som intentionen var, skapat nya vita jobb utan bara tagit pengar från vår välfärd (skatt) och stoppat in i kapitalisters fickor i form av subventionerade tjänster i hemmet. Det befäster även en ojämlikhet eftersom en kan göra avdrag för läxhjälp i hemmet, något som precis som alla andra ROT/RUTtjänster främst utnyttjas av överklass och övre medelklass. De skattepengarna kan vi lägga in i skolan istället och använda för att skapa en jämlik skola med resurser för alla. 

F! vill även börja räkna det obetalda hushållsarbetet i BNP. Kvinnor är de som gör majoriteten av det arbetet och det är inte förvärvsarbete vilket gör att det väldigt sällan tas med när en gör statistik på arbete. Det är ett problem eftersom mycket arbete "skyfflas under mattan" eftersom kvinnor "hjälper till" med ex skötsel av gamla, barn och hemmet utanför lönearbetet. Mycket av de siffror som tas fram blir då missvisande eftersom de helt glömmer bort en aspekt av arbete.

• korralin

Tydliggörande: jag håller alltså med i allt detta, insåg att det kanske bara blev ett "referat på deras politik". 
    Pratade även bara om ekonomin (men svävade iväg lite ibland) eftersom jag läste hastigt och trodde du ville ha svar på specifikt ekonomin. Sorryyy. har ej tid att utveckla nu, kanske senare någon gång!

• maria diaz

Jag tänker rösta på det parti som vill lämna EU-skiten.

Vi minns alla hur det lät innan vi gick med i detta EU.
    Exporten skulle öka, brottsligheten skulle minska, utbildningen skulle bli bättre, ja, allt skulle bli bättre.
    Med facit i hand så kan vi konstatera att det blev precis tvärtom.
  • Sandrahz
    maria diaz skrev 2014-03-26 22:15:50 följande:
    Jag tänker rösta på det parti som vill lämna EU-skiten.
    Vi minns alla hur det lät innan vi gick med i detta EU.
    Exporten skulle öka, brottsligheten skulle minska, utbildningen skulle bli bättre, ja, allt skulle bli bättre.
    Med facit i hand så kan vi konstatera att det blev precis tvärtom.
    Jaså? Jag tycker att Sverige stärkt sin position i världen den senaste tjugo åren. Vi har en del att jobba på men våra möjligheter att påverka hur världen ser ut i framtiden har aldrig varit större än idag.
  • maria diaz
    Sandrahz skrev 2014-03-26 22:29:21 följande:
    Jaså? Jag tycker att Sverige stärkt sin position i världen den senaste tjugo åren. Vi har en del att jobba på men våra möjligheter att påverka hur världen ser ut i framtiden har aldrig varit större än idag.
    Okej.
    Men för min del så fattar jag att vi svenskar aldrig kan påverka världen, som du beskriver.

Däremot kan vi påverka vårt eget land, och det gör vi bäst utan att fransmän, holländare, och greker lägger sig i.
  • Linnea1994
    korralin skrev 2014-03-26 21:58:14 följande:

Vems, F!s eller Vs?
    Kommer förmodligen inte ha tid att svara med något längre resonemang på ett tag (har stört mycket i skolan fram tills på måndag, älska tentor <3) men det finns mycket bra information på respektive partis hemsida ifall du vill kika närmare på något!

Kortfattat: 
    Båda två står, i det långa loppet, för förkortad arbetsdag vilket är grymt. Det är för mig totalt oförståeligt att målet för väldigt många är att "skapa jobb" - varför då? Målet bör ju rimligtvis vara att minska jobbördan och på så vis ge mer utrymme till fritid osv. Vi bör dela på de uppgifter som måste göras, som det ser ut idag så jobbar hälften av befolkningen ihjäl sig medan hälften är arbetslösa.
    Arbetstidsförkortningar har gjorts tidigare (från 12 till 8 h/dag) och det har gått utmärkt även om det är svårt för många att tänka sig hur samhället skulle kunna fungera ifall alla jobbade 6h/dag.
    Båda är även emot konsumtionssamhällets ständiga "uppdrivning" och minskad konsumtion är ett KRAV för att vi inte ska fucka miljön mer än vi redan gjort. En bra början är en stabilisering av konsumtionen.
    De vill avskaffa ROT och RUT eftersom de, precis som jag, anser att det är "bidrag för överklassen och övre medelklassen". Det har inte, som intentionen var, skapat nya vita jobb utan bara tagit pengar från vår välfärd (skatt) och stoppat in i kapitalisters fickor i form av subventionerade tjänster i hemmet. Det befäster även en ojämlikhet eftersom en kan göra avdrag för läxhjälp i hemmet, något som precis som alla andra ROT/RUTtjänster främst utnyttjas av överklass och övre medelklass. De skattepengarna kan vi lägga in i skolan istället och använda för att skapa en jämlik skola med resurser för alla. 

F! vill även börja räkna det obetalda hushållsarbetet i BNP. Kvinnor är de som gör majoriteten av det arbetet och det är inte förvärvsarbete vilket gör att det väldigt sällan tas med när en gör statistik på arbete. Det är ett problem eftersom mycket arbete "skyfflas under mattan" eftersom kvinnor "hjälper till" med ex skötsel av gamla, barn och hemmet utanför lönearbetet. Mycket av de siffror som tas fram blir då missvisande eftersom de helt glömmer bort en aspekt av arbete.

Vilket kommer leda till att ännu flera jobb försvinner utomlands!
  • Linnea1994
    korralin skrev 2014-03-26 21:58:14 följande:

Vems, F!s eller Vs?

Kortfattat: 

Ännu ett fel!
    Över och medelklass hade redan innan städare mm. Det är tack vare RUT som även ensamstående föräldrar har råd att unna sej städning. Sedan har det ju genererat massor av arbetstillfällen!
    ROT har ju totalt tagit död på svartjobben. Även Sossarna har ju sett det positiva med ROT o RUT och svängt och vill inte ta bort det.

• Ingram
    Linnea1994 skrev 2014-03-26 23:42:13 följande:
    Ännu ett fel!
    Över och medelklass hade redan innan städare mm. Det är tack vare RUT som även ensamstående föräldrar har råd att unna sej städning. Sedan har det ju genererat massor av arbetstillfällen!
    ROT har ju totalt tagit död på svartjobben. Även Sossarna har ju sett det positiva med ROT o RUT och svängt och vill inte ta bort det.

Att det tagit död på svartjobben är inte sant, det finns fortfarande en massa som städar svart...framförallt när det gäller flyttstädning osv. men rut har visserligen förändrar en hel del.
    Trots det är det fortfarande mest människor med högre inkomster som nyttjar det, jag säger dock inte att jag är emot rut men det är så här som det ser ut.
  • Sensitiveguy
    Knappamamma skrev 2014-03-15 07:19:12 följande:
    Funderar på vänsterpartiet pga att de kämpar med förkortad arbetstid samt att jag tror att de vore sunt med ett blockskifte. I kommunvalet blir det nog ett lokal parti då de ej tillhör något block utan tar ställning till varje fråga utefter kommunens bästa.

Inte säkert de kommer till makten då S sneglar åt FP. Röstar nog MP för att de troligen sitter i regering och trycker på, men V är mer radikala och det är bra. Tufft val.
Svar på tråden Vad tänker du rösta på?