• Anonym (Blöder)

Evighetsblödning efter MA

Hej! För tre veckor sedan konstaterades att jag fått ett MA, att fostret dött i vecka 6 fast kroppen inte förstått det. Jag fick ta cytotec 4st vaginalt hemma och efter en väldig smärta så kom det lite blod. Jag var inne redan dagen efter då jag kände att det nog inte va helt klart, VUL visade rester och läkaren va inne och petade och hjälpte på traven. Eftersom jag var inne då fick jag ingen mer efterkontroll utan ska bara ta ett gravtest om fyra veckor.

Jag har inte blött så himla mycket någon gång men blöder fortfarande, det verkar variera väldigt. Min läkare sa att man skulle blöda 7 - 10 dagar, min syster som arbetar på en kvinnoklinik i en annan stad sa att dem säger 2-4 veckor och när jag läser trådar här verkar de flesta sluta blöda efter några dagar.

Jag vill inget hellre än att det ska sluta så vi kan försöka igen, att slippa bli påmind varje dag. Grejen är den förra veckan trodde jag att det var slut på blödningen ( 2 v efter ma) men så kom det färskt blod på eftermiddagen, inte så mycket men behövde skydd, blodet blir sedan mörkare ju mer som kommer. Natten och helva dagen efter det om heller inget så jag började återigen hoppas att det var slut, men satte i ett trosskydd för säkerhetsskull och ja, på em kom det rött blod igen och så här håller det på. I går fick jag lite ont i magen, mest på vänster sida så ringde till sjukhuset, pratade med en sjuksyster men hon sa att jag skulle avvakta. Jag frågade henne när det bör slut blöda och hon sa efter tre veckor, och att den här blödningen kundevara ÄL eller mens, men mensen skulle i så fall vara tidig. Har aldrig blött av ÄL förr men kroppen kanske blivit annorlunda efter detta.

Alltså på tisdag är det tre veckor sedan, nästan varje dag tror jag att det är slut men så på em kommer blod igen... nån med erfarenheter kring detta? Alla jag läst om har slutat blöda efter några dagar... Finns någon mer som jag?

• Svar på tråden Evighetsblödning efter MA
  • Anonym (GM)

Jag blödde i 3 månader efter mitt andra MA trots både cytotec (abortpiller) och skrapning innan jag till sist fick ett hormonpreparat jag inte minns namnet på. Då byggdes det upp en tjock slemhinna och när jag slutade ta tabletterna blödde jag ut allt som var kvar. Blev gravid igen direkt efter det och fick äntligen vår underbara dotter.

Hoppas du kan få hjälp snart, för som du säger... man får ju inget avslut förrän man slutat blöda och det sliter väldigt på en psykiskt. Särskilt som man just varit med om den fruktansvärda händelsen att förlora ett barn.

• Anonym (Blöder)

Tack för att du svarade.

• Gäst Tess
    Anonym (Blöder) skrev 2014-03-16 21:33:12 följande:
    Hej! För tre veckor sedan konstaterades att jag fått ett MA, att fostret dött i vecka 6 fast kroppen inte förstått det. Jag fick ta cytotec 4st vaginalt hemma och efter en väldig smärta så kom det lite blod. Jag var inne redan dagen efter då jag kände att det nog inte va helt klart, VUL visade rester och läkaren va inne och petade och hjälpte på traven. Eftersom jag var inne då fick jag ingen mer efterkontroll utan ska bara ta ett gravtest om fyra veckor.

Jag har inte blött så himla mycket någon gång men blöder fortfarande, det verkar variera väldigt. Min läkare sa att man skulle blöda 7 - 10 dagar, min syster som arbetar på en kvinnoklinik i en annan stad sa att dem säger 2-4 veckor och när jag läser trådar här verkar de flesta sluta blöda efter några dagar.

Jag vill inget hellre än att det ska sluta så vi kan försöka igen, att slippa bli påmind varje dag. Grejen är den förra veckan trodde jag att det var slut på blödningen ( 2 v efter ma) men så kom det färskt blod på eftermiddagen, inte så mycket men behövde skydd, blodet blir sedan mörkare ju mer som kommer. Natten och helva dagen efter det om heller inget så jag började återigen hoppas att det var slut, men satte i ett trosskydd för säkerhetsskull och ja, på em kom det rött blod igen och så här håller det på. I går fick jag lite ont i magen, mest på vänster sida så ringde till sjukhuset, pratade med en sjuksyster men hon sa att jag skulle avvakta. Jag frågade henne när det bör slut blöda och hon sa efter tre veckor, och att den här blödningen kundevara ÄL eller mens, men mensen skulle i så fall vara tidig. Har aldrig blött av ÄL förr men kroppen kanske blivit annorlunda efter detta.

Alltså på tisdag är det tre veckor sedan, nästan varje dag tror jag att det är slut men så på em kommer blod igen... nån med erfarenheter kring detta? Alla jag läst om har slutat blöda efter några dagar... Finns någon mer som jag?
    Jag va i v 9 men den hade stannat i v 5
    blödde i 30dagar!!
    Efter 1v blödning åkte jag in och fick tabletter, hjälpte inte och blev hemskickad
    åkte dit varje fredag och kolla så allt gick bra av sig själv istället
    efter 30dagar så sluta det blöda, efter 2-3v kom mensen...
    Jag ville inte skrapa, så det fick sköta sig själv...

så du är inte ensam, bara man inte får infektion eller badar, så får det sköta sig själv...

• Lejonhierta

Jag blödde gigantiska mängder från BIM vilket var myom som vaknat till liv, på det blev det sedan ett MA men eftersom jag blödde rejält rätt igenom bindor osv valde de att skrapa direkt i v 8. Sedan fortsatte jag blöda nästan lika mycket i två veckor till och då kom det ut ganska stora bitar, alltså hade de missat en del vid skrapningen. Därefter avtog det. Var på efterkontroll (en jag själv begärde) och då sa de slemhinnan såg bra ut och att jag skulle räkna från då och en hel cykel innan jag skulle få mens igen, det tog 8 veckor!! Sen kom mensen som vanligt och därefter hakade den upp sig igen, fick provera insatt på dag 45 och mensen kom innan jag hade hunnit ta sista tabletten. På fredag gör vi ett nytt försök med ivf.

Hade ett MA som ung också och även då blödde jag länge och det tog lång tid för kroppen att komma i balans hormonellt sett. Denna gången ringde jag för att få proveran... Blir 39 i år så räknar veckorna då det inte finns obegränsat att få till en bäbis då det är ivf som gäller för vår del.

Svar på tråden Evighetsblödning efter MA