Inlägg från: Amanda84 |Visa alla inlägg
  • Amanda84

15 månader och pratar inte

Jag jobbar inom förskolan och har träffat många barn som är försenade med språket. Vi hade en fyraåring för flera år sedan som pratade väldigt lite och ganska obegripligt. Logoped och specialpedagog var inkopplade. Föräldrarna var fruktansvärt oroliga. Mamman grät och kunde inte sova på nätterna. Då sade logopeden något fantastiskt bra till föräldrarna och det kommer jag aldrig att glömma:

"Hörru, hur många vuxna känner du som inte kan prata?"

Ja, hur många vuxna människor känner vi egentligen som inte kan prata? Jag känner faktiskt ingen och jag har träffat väldigt många människor genom åren. För en del barn tar det lite längre tid bara. Några få barn får extra hjälp av logoped eller genom att gå på språkförskola, men de allra, allra flesta lär sig att prata. Förr eller senare.

• Amanda84

Om barnet när det börjar närma sig tre år fortfarande har språkproblem så finns det väldigt många ställen att få hjälp genom; logotyper ed och språkförskola kan vara två sådana instanser. Givetvis kan språkförseningen följa med barnet upp i vuxen ålder men det är ytterst ovanligt att personen inte pratar alls. Under tiden kan barnet ta hjälp av exempelvis TAKK. Jag upplever att en väldigt stor andel föräldrar är oroliga i onödan. Jag anser inte att det är fog för oro når barnet är femton månader. Börja fundera på vilket sätt man kan hjälpa barnet kan man göra när det närmarsig tre år och fortfarande inte säger något. I de allra flesta fall så har språket lossnat vid den tidpunkten.

Svar på tråden 15 månader och pratar inte