• hallontroll

Springnota. Vad gäller?

Angående den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-362/m72779815.html Är det någon som vet vad säger lagen om en situation när flera äter och någon smiter ? Finns det någon lag som säger att de som sitter kvar är skyldiga att betala för vad någon annan har beställt och ätit? Tack för svar.

• Svar på tråden Springnota. Vad gäller?
  • 900503

Om inte dom som sitter kvar betslar för dom som har gått så får den som serverat sällskapet betala ur egen ficka.

• boundforglory
    900503 skrev 2014-05-31 13:53:06 följande:
    Om inte dom som sitter kvar betslar för dom som har gått så får den som serverat sällskapet betala ur egen ficka.
    Hur menar du nu?
  • 900503

På restaurangen där min pojkvän jobbar så får den som serverat betala ifall någon tar springnota.

• boundforglory
    900503 skrev 2014-05-31 15:01:13 följande:
    På restaurangen där min pojkvän jobbar så får den som serverat betala ifall någon tar springnota.
    Det är olagligt, så för dom inte göra.
  • HWR

På alla ställen jag har jobbat så har jag aldrig behövt betala för en springnota, det har självklart min arbetsgivare "stått" för.

Om en person ur ett sällskap har smitit så kunde vi inte tvinga de andra att betala. Det har hänt mig en gång.

• HWR
    Det låter helt galet!! Så får det inte gå till.
  • Radhuspinglan

På restaurangen där jag jobbade tonåring, hade de sådana överpriser så det skulle jag aldrig haft råd med. Dessutom så var det som sagt överpriser, så maten var inte så dyr "egentligen". Mina chefer bjöd alltid de anställda på mat under arbetspass, samt om någon släkting eller så kom förbi, så bjöds det. :)
  • RubyRed
    HWR skrev 2014-05-31 15:08:33 följande:
    Det låter helt galet!! Så får det inte gå till.

Hur det får gå till och hur det faktiskt går till i många restauranger är tyvärr två vitt skilda saker.
Svar på tråden Springnota. Vad gäller?