HWR skrev 2014-05-31 16:03:54 följande:
Oj blandade ihop dig med den andra, sorry :)
Himla trist att det finns såna ställen. Inget ställe går back på en springnota så det är bara hemskt att låta sina anställda stå för andra människors kostnader.
Jag kan förresten på sätt och vis förstå krögaren också.. att driva restaurang i Sverige är inte något jag skulle vilja försöka göra, efter att ha jobbat i branschen några år! Man har otroligt små marginaler särskilt på mellanklass ställen, och ja en springnota kan faktiskt betyda att den kvällens förtjänst är borta - efter att hyran, råvaror, personal, skatter mm. mm. är betalda. Det är helt fel att låta den stackars anställda stå för notan men jag förstår på sätt och vis krögarens tänk, om man vet att man själv får betala så är man noggrannare och slarvar inte med att ta betalt. Problemet är att krogen är ofta en stökig miljö, folk reser sig och går ut och röker och går på toa mm. och som servitris har du kanske 20 bord att hålla reda på, du springer in och ut i köket och hämtar mat och ibland ner i källaren för att byta ölfat osv. Det finns många chanser för den som är oärlig att smita från notan!
Sen vill jag bara säga utifrån min erfarenhet att de som tar springnota är INTE de som många kanske fördomsfullt vill tro... det är helt omöjligt att säga från början vem som tänker vara ärlig och betala för sig, och vem som kommer att smita. Och det är mycket vanligare än man kanske vill tro så ja, springnotor är ett stort svinn för många krogar särskilt populära ställen där folk rör sig mycket och det är lätt att smita ut.