• hallontroll

Springnota. Vad gäller?

Angående den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-362/m72779815.html Är det någon som vet vad säger lagen om en situation när flera äter och någon smiter ? Finns det någon lag som säger att de som sitter kvar är skyldiga att betala för vad någon annan har beställt och ätit? Tack för svar.

• Svar på tråden Springnota. Vad gäller?
  • HWR
    RubyRed skrev 2014-05-31 15:34:32 följande:

Hur det får gå till och hur det faktiskt går till i många restauranger är tyvärr två vitt skilda saker.
    Ja såklart. Men vilken stress för din pojkvän att ha det så!!
  • RubyRed
    HWR skrev 2014-05-31 15:41:33 följande:
    Ja såklart. Men vilken stress för din pojkvän att ha det så!!

Det var inte min pojkvän som haft det så, men jag har jobbat på ställen där det varit så själv :/
  • hallontroll

Man borde ge strängare straff för dem som smiter. Det är varken okej om servitören eller den dumpade dejten ska betala.

• HWR
    RubyRed skrev 2014-05-31 15:43:16 följande:

Det var inte min pojkvän som haft det så, men jag har jobbat på ställen där det varit så själv :/
    Oj blandade ihop dig med den andra, sorry :)
    Himla trist att det finns såna ställen. Inget ställe går back på en springnota så det är bara hemskt att låta sina anställda stå för andra människors kostnader.
  • boundforglory
    RubyRed skrev 2014-05-31 15:34:32 följande:

Hur det får gå till och hur det faktiskt går till i många restauranger är tyvärr två vitt skilda saker.
    Fast det där är så över gränsen att det inte kan gå till så, räcker att killen kontaktar facket så är det löst. Visst att det slarvas med småsaker men det där är så allvarligt så nej det går inte. Kontaktar den anställde facket så är krögaren rökt.
  • AnnaLiza

På många restauranger får servitrisen betala för springnotan. Många som jobbar inom restaurang är unga och har kanske inte alltid koll på vad ägaren har rätt att göra, och inte. Jag fick betala "mina" smitnotor när jag jobbade som servitris och var fattig student, så var det på de flesta restauranger jag jobbade på. Kändes surt att jag fick stå för två medelålders, välbärgade damers middag med dyra viner, dessert och kaffe, när jag själv aldrig hade råd att äta på restaurang - och hade passat upp på dem hela kvällen dessutom och varit så trevlig jag bara kunde, i hopp om att kanske få lite dricks för att dryga ut skitlönen med. Snacka om att känna sig våldtagen...!

• MajaVira
    AnnaLiza skrev 2014-06-02 21:43:27 följande:
    På många restauranger får servitrisen betala för springnotan. Många som jobbar inom restaurang är unga och har kanske inte alltid koll på vad ägaren har rätt att göra, och inte. Jag fick betala "mina" smitnotor när jag jobbade som servitris och var fattig student, så var det på de flesta restauranger jag jobbade på. Kändes surt att jag fick stå för två medelålders, välbärgade damers middag med dyra viner, dessert och kaffe, när jag själv aldrig hade råd att äta på restaurang - och hade passat upp på dem hela kvällen dessutom och varit så trevlig jag bara kunde, i hopp om att kanske få lite dricks för att dryga ut skitlönen med. Snacka om att känna sig våldtagen...!
    Jadu, vad tror du de flesta skulle välja - betala en springnota för någon annan eller att bli våldtagen?! Ta och tänk till en gång extra innan du missbrukar ord.
  • AnnaLiza

Ojdå förlåt jag visste inte att det var så lågt i tak i språkfascist-ghettot.

Att känna sig våldtagen är ett vedertaget begrepp man kan använda exempelvis då man blir rånad. Naturligtvis inte att jämföra med en riktig våldtäkt men det tror jag alla förstår som har minsta inlevelseförmåga eller personlig erfarenhet.

• AnnaLiza
    HWR skrev 2014-05-31 16:03:54 följande:
    Oj blandade ihop dig med den andra, sorry :)
    Himla trist att det finns såna ställen. Inget ställe går back på en springnota så det är bara hemskt att låta sina anställda stå för andra människors kostnader.
    Jag kan förresten på sätt och vis förstå krögaren också.. att driva restaurang i Sverige är inte något jag skulle vilja försöka göra, efter att ha jobbat i branschen några år! Man har otroligt små marginaler särskilt på mellanklass ställen, och ja en springnota kan faktiskt betyda att den kvällens förtjänst är borta - efter att hyran, råvaror, personal, skatter mm. mm. är betalda. Det är helt fel att låta den stackars anställda stå för notan men jag förstår på sätt och vis krögarens tänk, om man vet att man själv får betala så är man noggrannare och slarvar inte med att ta betalt. Problemet är att krogen är ofta en stökig miljö, folk reser sig och går ut och röker och går på toa mm. och som servitris har du kanske 20 bord att hålla reda på, du springer in och ut i köket och hämtar mat och ibland ner i källaren för att byta ölfat osv. Det finns många chanser för den som är oärlig att smita från notan!

Sen vill jag bara säga utifrån min erfarenhet att de som tar springnota är INTE de som många kanske fördomsfullt vill tro... det är helt omöjligt att säga från början vem som tänker vara ärlig och betala för sig, och vem som kommer att smita. Och det är mycket vanligare än man kanske vill tro så ja, springnotor är ett stort svinn för många krogar särskilt populära ställen där folk rör sig mycket och det är lätt att smita ut.
  • HWR
    AnnaLiza skrev 2014-06-03 12:00:22 följande:
    Jag kan förresten på sätt och vis förstå krögaren också.. att driva restaurang i Sverige är inte något jag skulle vilja försöka göra, efter att ha jobbat i branschen några år! Man har otroligt små marginaler särskilt på mellanklass ställen, och ja en springnota kan faktiskt betyda att den kvällens förtjänst är borta - efter att hyran, råvaror, personal, skatter mm. mm. är betalda. Det är helt fel att låta den stackars anställda stå för notan men jag förstår på sätt och vis krögarens tänk, om man vet att man själv får betala så är man noggrannare och slarvar inte med att ta betalt. Problemet är att krogen är ofta en stökig miljö, folk reser sig och går ut och röker och går på toa mm. och som servitris har du kanske 20 bord att hålla reda på, du springer in och ut i köket och hämtar mat och ibland ner i källaren för att byta ölfat osv. Det finns många chanser för den som är oärlig att smita från notan!

Sen vill jag bara säga utifrån min erfarenhet att de som tar springnota är INTE de som många kanske fördomsfullt vill tro... det är helt omöjligt att säga från början vem som tänker vara ärlig och betala för sig, och vem som kommer att smita. Och det är mycket vanligare än man kanske vill tro så ja, springnotor är ett stort svinn för många krogar särskilt populära ställen där folk rör sig mycket och det är lätt att smita ut.
    Okej, jag har bara jobbat på ställen där försäkringen täcker springnotor och där de verkligen inte går back av att ha nån springnota. 
    Jag vet hur det fungerar på krogen ;) Har jobbat inom restaurang-branschen i 10 år...
  • AnnaLiza

Ja jag vet inte, jag har ju bara hört och sett när jag har jobbat och de krökgare jag har jobbat för. Men jag har nog gått uppfattningen att de enda som kan bli rika på att ha restaurang i Sverige är antingen lyxkrögare, som kan ta ut monstruösa priser pga deras rykte.. eller taxi-syltor som kränger ut wienerschnitzel för 89 kr i massvis.. och billig öl på det. De går alltid bra, oavsett konjunktur för folk vill alltid äta och dricka ute. Det är nog svårast för mellanklasrestauranger som inte ligger på en direkt restaurang-gata. Jag vet ju, särskilt när man jobbar en vardagskväll i januari och man har kanske två-tre bord med middagsgäster på en kväll. Och räknar man lite snabbt i huvudet vad krögaren får in så är det så man nästan skäms att ta lön för att man har stått där och putsat glas i sju timmar ;) fast är det så lugnt får man iofs skylla sig själv om man får en springnota, då har man ju tid att hänga över axeln på gästerna heela kvällen ;)

Svar på tråden Springnota. Vad gäller?