• traveler

    Varför ler kvinnor mer än män?

    Ligger det någon vetenskap bakom detta? Är det evolutionen som gett kvinnan den egenskapen för att kunna hantera olika situationer bättre. Eller är det bara så att kvinnor förväntas att le hela tiden. Om inte en kvinna ler ofta är hon sur eller bitter. Jag som man kan känna att vi ska vara rätt allvarliga och visa att vi har kontroll över situationen. En man som inte har kontroll är mesig.

    Jag tycket om när kvinnor ler emot mig. Det är inte så att jag misstror dem, alla människor kan ha en dålig dag men jag känner någon sorts värme när de gör det mot mig.

    Så nu har jag lättat lite på trycket.

    Någon som håller med mig? 

  • Svar på tråden Varför ler kvinnor mer än män?
  • Lilja7

    Hej, jag tror det handlar mycket om den bild samhället har av män respektive kvinnor. Kvinnor förväntas vara mjuka, vänliga, behagliga medan män mer ska vara seriösa, tuffa o hårda. Och då vill man inte bryta den normen o bli kallad fjollig som kille eller bli betraktad som en kvinna helt utan charm tex. I Asien har män ofta ett bredare spektrum för vad som är okej som man utan att anses fjollig men däremot har kvinnor en snävare roll, de måste nästan jämt le eller visa sig barnsliga för att inte betraktas som manliga.

  • Ypperlig
    Lilja7 skrev 2014-03-17 22:01:12 följande:
    Hej, jag tror det handlar mycket om den bild samhället har av män respektive kvinnor. Kvinnor förväntas vara mjuka, vänliga, behagliga medan män mer ska vara seriösa, tuffa o hårda. Och då vill man inte bryta den normen o bli kallad fjollig som kille eller bli betraktad som en kvinna helt utan charm tex. I Asien har män ofta ett bredare spektrum för vad som är okej som man utan att anses fjollig men däremot har kvinnor en snävare roll, de måste nästan jämt le eller visa sig barnsliga för att inte betraktas som manliga.

  • traveler
    Lilja7 skrev 2014-03-17 22:01:12 följande:
    Hej, jag tror det handlar mycket om den bild samhället har av män respektive kvinnor. Kvinnor förväntas vara mjuka, vänliga, behagliga medan män mer ska vara seriösa, tuffa o hårda. Och då vill man inte bryta den normen o bli kallad fjollig som kille eller bli betraktad som en kvinna helt utan charm tex. I Asien har män ofta ett bredare spektrum för vad som är okej som man utan att anses fjollig men däremot har kvinnor en snävare roll, de måste nästan jämt le eller visa sig barnsliga för att inte betraktas som manliga.

    Tack för reflektionen, har du själv rötter i Asien?
  • Lilja7

    Jo jag har lite rötter i Asien och har rest runt där mycket o märkt skillnaderna.:)

  • Phalaenopsis

    Kvinnor ler oftare för att de som flickor fick massor av uppmärksamhet när de log. Det blir snabbt ett normalläge.

  • traveler
    Phalaenopsis skrev 2014-09-11 22:34:04 följande:

    Kvinnor ler oftare för att de som flickor fick massor av uppmärksamhet när de log. Det blir snabbt ett normalläge.


    Ja de ar väl märkt att folk gillar det helt enkelt.
  • SatanLendMeADollar

    Det är nog bara för att du attraheras av kvinnor som du uppmärksammar deras leenden mer, därför får du illusionen av att de ler mer.

  • HäckHäxan

    För kvinnor är gladare än män!  

    Nä jag tycker folk ler ganska jämlikt eller det är så jag ser världen. Jag tycker om att le mot människor jag möter även om jag absolut inte måste det. Ofta ler jag nog per automatik när jag uppskattar vad jag ser, typ vackra ögon osv, kan dock lika gärna le för att musiken jag lyssnar på får mig att le, typ en rolig mening i texten osv.

    Både kvinnor och män ler tillbaka, vissa brett och på andra ser man bara en liten ryckning och att ögonen glittrar till, små snabba ögonblick liksom.

    Oavsett så kommer jag fortsätta le, på samma sätt som jag kommer fortsätta att säga hej till fullständiga främlingar. det liksom bara händer, ingen har dödat mig för det  än i vart fall. Solig


    Mannen tror att han väljer kvinnan, men oftast är det kvinnan som väljer ut den mannen som hon vill ska välja henne...
Svar på tråden Varför ler kvinnor mer än män?