• emelieB

Varm smörgåstårta!

Hej!
    Delar av sambons släkt kommer till helgen och ska då fira mig som fyller år till veckan
    Vi ska bort på dagen och vill bjuda på något mer matigt än bara fika, och med lite tidsbrist tänkte vi att varm smörgåstårta blir bra!
    Nu vill jag ha ditt bästa recept!! Eller tips på fyllningar.. TACK

• Svar på tråden Varm smörgåstårta!
  • emelieB

Tack för tips :) när jag googlade lite snabbt var ju de flesta med bacon och purjo, det är ok men lite tråkigt tycker jag! Vill därför ha andra tips ;)

Blir ingen kebabtårta..

• A n n e L i e

Jag har följande till varm smörgåstårta :) 

* Riven ost
    * 1 burk creme fresh
    * Skinka
    * Purjolök
    * Champinjoner

• Wilmis07

Tacotårta är supergott. Jag brukar använda hönökaka,tacofärs som jag blandar med cremefraich. Brer ut det på bröden i två lager,klicka salsa på. Ost och skivade tomater därpå. Serverar med cremefraich,salsa,blandad sallad,ev guacamole och tortillachips.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012 Alvin 131226♥♥
  • BrödernaBus

Det låter jättegott med varm smörgåstårta men jag har inte vågat prova det än.

Ska nog göra kebabtårta i helgen men ska man servera den kall eller ljummen? Vad är godast, ni som har provat den?

Lät inte dumt med tacotårta heller, det måste också provas!!

• Linda5

Jag gör som vanlig smörgåstårta med 2 fyllningar 1 skink/champinjonstuvning, 2 köttfärssås eller räkneövningar. Vispar äggvita fast o vänder ner gissar ost. Brer ett täcke av vitan över hela tårtan o gratinera. Brukar vara uppskattat. Går även att ha en Kyckling röra emellan. Allt kladdigt man kan ha på varma mackor kan man ha i smörgåstårtor.

• zooägaren
    BrödernaBus skrev 2014-03-19 11:38:19 följande:

Ska nog göra kebabtårta i helgen men ska man servera den kall eller ljummen? Vad är godast, ni som har provat den?

Ger inte namnet "Varm smörgåstårta" dig någon ledtråd till om den ska serveras kall eller ljummen? 
    Jag är hård , men ärlig!
  • Voluptuous Shalimar
    Linda5 skrev 2014-03-19 11:42:32 följande:
    Jag gör som vanlig smörgåstårta med 2 fyllningar 1 skink/champinjonstuvning, 2 köttfärssås eller räkneövningar. Vispar äggvita fast o vänder ner gissar ost. Brer ett täcke av vitan över hela tårtan o gratinera. Brukar vara uppskattat. Går även att ha en Kyckling röra emellan. Allt kladdigt man kan ha på varma mackor kan man ha i smörgåstårtor.
    Räkneövningar, HAHAHA!
  • Linda5
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-03-19 11:48:56 följande:
    Räkneövningar, HAHAHA!
    Räkstuvning :)
  • stene
    emelieB skrev 2014-03-18 18:11:31 följande:
    Hej! Delar av sambons släkt kommer till helgen och ska då fira mig som fyller år till veckan Vi ska bort på dagen och vill bjuda på något mer matigt än bara fika, och med lite tidsbrist tänkte vi att varm smörgåstårta blir bra! Nu vill jag ha ditt bästa recept!! Eller tips på fyllningar.. TACK
    Ett förslag är Tacotårta. Det brukar vara uppskattat. www.hittarecept.se/r/tacot%C3%A5rta-337572.html
  • GlenndenStore
    Lajkie skrev 2014-03-19 09:08:17 följande:
    Den med bacon och purjo tyckte inte jag var så god.. Har ni testat kebabtårtan från familjen annorlunda? Den är god!
    Googla recept.

Annars kan jag tänka mig att ost, skinka, tomat kan vara gott. Och så nån röra.
    Kebabsmörgåstårta.....hahaha...verkar äckligt spännande. Kan tänka mig att aioli passar bra till!
  • K med lilla E

Tre landgångsbröd bredvid varandra med: stekta tomater, lök och paprika.

Tre landgångsbröd ovanpå det med: räkost.

Tre landgångsbröd ovanpå det med: Hackade hårdkokta ägg, majonnäs och purjolök.

Ovanpå den sista fyllningen tar man och hårdvispar 3 st äggvitor och blandar sen i gulorna försiktigt, man kan också försiktigt vända ner riven ost, bred detta över alltihop och sätt in i ugnen på 200 grader, ca 20 minuter. Kolla så inte täcket blir för brunt!

Supergod!!!

• Voluptuous Shalimar
    Linda5 skrev 2014-03-19 12:00:44 följande:
    Räkstuvning :)
    Jag förstod att det var något med räkor, men räkneövningar blev ju så dråpligt i sammanhanget, hahaha!
  • Aniiee

Jag knyckte den här från en tråd på FL för nåt år sen:

Jag brukar till en tårta ha:

1 pkt hönökaka halvmånad
    1 frp créme fraiche 34%
    1/2 grillad och benad kyckling. Hacka ner köttet lite
    1 frp krispigt stekt bacon
    purjolök strimlad
    champinjoner färska, skivade
    Kryddor efter smak
    riven ost
    tomat

Stek champinjonerna i smör tills de har krympt ner, salta dem först då annars blir de sega
    Stek purjolöken mjuk i smör
    Knaperstek bacon och blanda champinjoner, bacon och purjolök. Häll i fraiche och kyckling. Salta (var försiktig då bacon är salt) och peppra efter smak.

Ha lite röra på ena halvmånen, lägg på en halvmåne och häll röra på den för att lägga på en till skiva. Ha ingen fyllning på översta skivan.
    Högst upp lägger du skivade tomater och strör på riven ost.
    Gratinera på 225 grader i 15-20 minuter.

Jag har dock inte testat den. Måste göra det....
    I am a citizen of the world. - Sylvia Beach
  • Aniiee

Meh! Dumma FL... En gång till..

Jag brukar till en tårta ha:

1 pkt hönökaka halvmånad
    1 frp créme fraiche 34%
    1/2 grillad och benad kyckling. Hacka ner köttet lite
    1 frp krispigt stekt bacon
    purjolök strimlad
    champinjoner färska, skivade
    Kryddor efter smak
    riven ost
    tomat

Stek champinjonerna i smör tills de har krympt ner, salta dem först då annars blir de sega
    Stek purjolöken mjuk i smör
    Knaperstek bacon och blanda champinjoner, bacon och purjolök. Häll i fraiche och kyckling. Salta (var försiktig då bacon är salt) och peppra efter smak. 

Ha lite röra på ena halvmånen, lägg på en halvmåne och häll röra på den för att lägga på en till skiva. Ha ingen fyllning på översta skivan. 
    Högst upp lägger du skivade tomater och strör på riven ost. 
    Gratinera på 225 grader i 15-20 minuter.  

I am a citizen of the world. - Sylvia Beach
  • S Michaela

Såg att tråden var lite gammal men tänkte att någon kanske är ute på receptjakt.

Jag brukar göra två olika varianter på Varm Smörgåstårta, en med hönökaka och en med bergis.

Vi har alltid en syrlig vitkålssallad till. Börja gärna med salladen då den blir extra god om den får stå och dra en stund!

Vitkålssallad: Riv eller finstrimla en bit vitkål, häll över rikligt med äppelcidervinäger och krydda med salladskrydda - blanda runt och ställ att dra en stund i kylen.

Klassisk Varm Smörgåstårta med Hönökaka: 3 halvmånar hönökaka, 3 pkt bacon, 5 dl creme fraiche, 1 bit purjolök, riven ost, några tomater, salt och grovmald svartpeppar.

Ställ ugnen på 175 grader. Klipp baconet i små bitar och stek dom knapriga. Finhacka purjolöken och stek hälften av den en liten stund med baconet (precis innan baconet är färdigt). Blanda creme fraichen, bacon, purjolök (den stekta och råa), smaka av med salt och peppar. Varva hönökakorna med fyllningen (börja och avsluta med en kaka. Lägg skivade tomater längst uppe på och strö över riven ost. Ställ in tårtan i ugnen tills den fått fin färg och allt är varmt.

Varm Smörgåstårta med Bergis (min favorit): 1 bergislimpa (oskivad) (eller annan ljus brödlimpa), 200 gram rökt påläggsskinka, några färska champinjoner, 1 bit purjolök, 5 dl creme fraiche, 2 kokta ägg (vi brukar utesluta äggen ibland), riven ost, salt och grovmald svartpeppar.

Sätt ugnen på 175 grader. Hacka skinkan, purjolöken, champinjonerna och äggen. Blanda allt med creme fraiche, smaka av med salt och peppar. Lägg bergisen på en plåt med bakplåtspapper eller en fin stor träskärbräda (som får plats i ugnen), skär snitt i limpan (får inte gå igenom helt) och fyll upp snitten med skinkröran. Strö över ost och ställ in i ugnen tills "tårtan" har fått fin färg och blivit varm.

Svar på tråden Varm smörgåstårta!