• Samunotis

Torra och spruckna hälar? Finns det hjälp?

Jag har fått så torra och spryckna hälar och det hjälper inte
    att smörja med olika fotsalvor? Har provat.

Vad kan jag gör åt detta mera?

• Svar på tråden Torra och spruckna hälar? Finns det hjälp?
  • Lena

Jag filar bort alla sprickor, har på lanolinsalva och använder yllestrumpor. Jag får inga problem så länge jag gör så.

• Samunotis
    Lena skrev 2014-03-19 11:51:36 följande:
    Jag filar bort alla sprickor, har på lanolinsalva och använder yllestrumpor. Jag får inga problem så länge jag gör så.
    Tack! Ska testa detta.

Var köper du lanolinsalvan?
  • Pson1977

Äter du mycket bröd? Mina hälar var väldigt spruckna och jag höll på i flera år med krämer o filade mm men det gick aldrig riktigt över. Jag hörde att det kunde vara för att jag åt bröd varje dag. Jag slutade att äta bröd och bara några veckor efter så var fötterna fina utan att jag hade gjort något med dem.

• Lena

På Apoteket på barnavdelningen. Används till bröstvårtor vid amning.

• Jag är bara jag

Hyvla bort det värsta med sån där fothyvel och smörj med kräm just för spruckna hälar. Dra på plastpåse och strumpa och sov i det. Underhåll med vanlig fotkräm,vi kör med helosan och den funkar bra.

• Mymmlan

Fotbad, fila, smörja. Och ofta. Det enda som funkar på mig när de spricker.

• Samunotis
    Lena skrev 2014-03-19 13:27:33 följande:
    På Apoteket på barnavdelningen. Används till bröstvårtor vid amning.
    Tack!

• Samunotis
    Pson1977 skrev 2014-03-19 13:23:04 följande:
    Äter du mycket bröd? Mina hälar var väldigt spruckna och jag höll på i flera år med krämer o filade mm men det gick aldrig riktigt över. Jag hörde att det kunde vara för att jag åt bröd varje dag. Jag slutade att äta bröd och bara några veckor efter så var fötterna fina utan att jag hade gjort något med dem.
    Ja, jag äter bröd, de gör jag. Men inte mer än vad jag gjort tidigare.

Dessa besvär har jag heller inte haft tidigare förrän just nu i vinter.
  • Nyfikna72

Sköter man om fötterna regelbundet så spricker de inte..........det är ju den hårda huden man regelbundet ska fila och ta bort. Då slipper man sprickorna. Nån gång emellanåt kan man gott kosta på sig fotvård hos någon, brukar vara väl spenderade hundralappar.

• Jag är bara jag

Jag filar och maken smörjer fötterna,men hans hälar spricker ändå. Han står och går i träskor hela dagarna-sånt påverkar mycket. Det  har dock blitt bättre.

Svar på tråden Torra och spruckna hälar? Finns det hjälp?