• La Lola

Hemmagjorda hamburgare?

Nån som har ett kanonrecept på färsen och lite roliga tillbehör?

Kanske ett enkelt recept på hamburgerbröd också?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Hemmagjorda hamburgare?
  • RosaGrisen

Vi brukar ha lite rökig sås i färsen och somtillbehör till hamburgaren sen. sen brukar vi göra lite coleslaw till. Det tycker vi är gott :) själva försen brukar inproviseras men den brukar innehålla ströbröd ägg och lite grädde

• GlenndenStore
    La Lola skrev 2014-03-19 12:34:02 följande:
    Men hur får du färsen att hålla ihop då?

Hemligheten med att få färsen att hålla ihop är att salta färsen ordentligt, samt ha i några droppar kallt vatten och knåda ihop färsen i någon minut.

Glöm ögg, ströbröd osv

Färs, fond, salt, peppar och lite kallt vatten. Knåda som om du bakar bröd.
  • La Lola

Tack för alla tips!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • levande charader

Jag brukar vara ha kryddor i färsen och forma till burgare. Tänk på att göra dom lite större eftersom de krymper i pannan/grillen. Gör en liten fördjupning i mitten så blir de inte så bulliga. Goda tillbehör är ost, stekt & rå lök, rostad lök, bacon, sallad, tomat, gurka, dressing av något slag. Jag brukar ibland göra en vanlig hamburgerdressing likt den du fick tips på ovan. Ibland har vi vitlöksdressing till (créme fraiche, vitlök, kryddor och lite citron) Det är också gott att göra en ädeloströra att ha på eller varför inte bara en tunn skiva ädelost om man gillar det. Coleslaw är också ett gott tillbehör till burgare.

• Elna01

Hett tips är att blanda BBQ-sås i färsen, blir jättegod och rökig smak på burgarna. Annars har jag ibland i en riven gul lök (blir mkt godare att riva än hacka tycker jag), salt och svartpeppar. Kanske pressa i någon vitlöksklyfta eller två. Behövs inte mer, blir saftigt och gott!

• Åttiotalist

Satsa på mald högrev istället för färs. Om vi inte orkar mala själv brukar vi ringa ner till vår lokala Ica och fråga om de kan mala den åt oss och det har aldrig varit något problem.

• Hemligkvinna

Jag brukar köpa bröden men göra färsen själv.

färs, riven gul lök, olika kryddor (tex paprika, chilli, vitlökspulver, salt, peppar), helt ägg eller flera, ibland lite färskost eller kvarg, men oftast bara vatten att binda med om det behövs.

• Åttiotalist

Om du hittar rökt paprika är den mycket godare än vanlig paprikakrydda. Men jag har inte hittat den i särskilt många affärer.

• Duckan

Maken maler egen köttfärs till att börja med. Nötfärs och en liten del fläsk. Kryddar med salt och peppar och gnider på lite worcester-sås.

• Hemligkvinna

åttiotalist
    Tack ska testa det.

Hur gör ni era köttbullar då? Jag gör ju på samma blandning men sist kokade jag de en snabbis i köttbuljong för att sedan steka och då blev de helt perfekt runda. Jag märkte dock att om man rullade de för kort stund så blev de inte lika släta även om de blev runda. NU kan jag även lura barnen att det är köpes Glad

Svar på tråden Hemmagjorda hamburgare?