Inlägg från: nevermind |Visa alla inlägg
  • nevermind

Men HUR gör jag avdrag för dubbelt boende???

JA, jag har mailat Skatteverket och frågat men de svarade liksom inte på vad jag verkligen ville veta.
    Det jag vill veta är alltså hur man gör rent praktiskt. Har googlat ihjäl mig men hittar inget bra.

Flyttade i september. Fortfarande folkbokförd på gamla orten.
    Hyra på gamla orten: 1200 kr.
    Hyra på nya orten: 3500 kr.
    Gjort en del hemresor, har kostat cirka 300 kr tur och retur. Ungefär 10-15 stycken.

Vilka blanketter och papper behöver jag fylla i och/eller skicka in? Hur GÖR jag??

Vore så oerhört tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Men HUR gör jag avdrag för dubbelt boende???
  • nevermind
    Kerubmamman skrev 2014-03-20 16:53:18 följande:

Du behöver inte nån särskild blankett. Kvitton skickar du in om de kräver det. 

Om du deklarerar på nätet klickar du på Ändra sedan väljer du 2.3 Tillfälligt arbete, dubbel bosättning och hemresor. Ange totalsumman för dina utgifter. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
    Tack!

För båda hyrorna då, eller bara för arbetsortens?

Hur många procent får man tillbaka?
  • nevermind
    Kerubmamman skrev 2014-03-20 16:53:18 följande:

Du behöver inte nån särskild blankett. Kvitton skickar du in om de kräver det. 

Om du deklarerar på nätet klickar du på Ändra sedan väljer du 2.3 Tillfälligt arbete, dubbel bosättning och hemresor. Ange totalsumman för dina utgifter. 

Så...

Arbetsortens hyra för sept-dec= 14 000

Hemresor sept-dec, minst 10 stycken= 3000

= 17 000 kr. <-- Det skriver jag alltså i totalsumman för "Tillfälligt arbete"?

Är det så enkelt..?
  • nevermind

Om de kollar en, vad händer då? Skickar de ut papper eller ringer? Jag delar lägenhet med en polare så jag har inga kvitton, men det kan vi skriva i efterhand såklart.

• nevermind
    Kerubmamman skrev 2014-03-20 19:49:13 följande:
    Ingen aning, jag gissar att enklare frågor kan tas via telefon, men om de vill granska dig skickas ett brev ut. 

Om du har fört över hyran till din polares konto kan du använda ett kontoutdrag för att styrka utgifterna. Men avtal för inneboende är nog bra att ha för bådas skull + skatteverket. 
    Tack!
  • nevermind

Men hmm... Jag jobbade i en månad. Fick nytt jobb. Arbetslös mitten av november- februari.

Hur blir det med avdraget då??

• nevermind
    pappapappa12 skrev 2014-03-21 22:09:55 följande:

Du får sannolikt bara dra av för perioden du jobbade. Avdragen är ju till för extra kostnader som uppstår för att man ska ha möjlighet till en inkomst. Ingen inkomst - inga avdrag
    Såklart. Tack.

Två månader alltså, men det blir ju en liten summa tillbaka ändå.

Om de anser att jag inte har rätt till pengarna, får jag böta då för att ha försökt? Är livrädd för myndigheter! :-O
  • nevermind
    pappapappa12 skrev 2014-03-22 16:56:31 följande:

Vet inte, det beror på hur uppenbart du försökt "fuska". Om du handlat efter bästa förmåga och intention så får du bara avslag på avdragen...
    Har inga kvitton...
  • nevermind

Men hjääääälp!!! Det står ju att jag ska fylla i nyt totalbelopp?? Är det hyra PLUS det jag redan ska få tillbaka på skatten?

• nevermind
    Kerubmamman skrev 2014-04-02 09:07:11 följande:

Är det e-deklarationen du gör eller på papper? Bara så jag vet hur jag ska guida dig.. 

E-deklarationen.
  • nevermind
    Lady Love skrev 2014-04-02 09:43:58 följande:
    Om du blir granskad skickas ofast en skriftlig förfrågan när det gäller dubbel bosättning/tillfälligt arbete och hemresor.

Du har ju alltid rätt att göra ett öppet yrkande av dina avdrag. Det innebär att du kan skriva att du gör det under övriga upplysningar eller   göra en kort förklaring till avdraget ¨så räknas det som öppet yrkande. Räcker typ med "avdrag för dubbelt boende" eller "öppet yrkande" som text så kan du inte få skattetilllägg för oriktig uppgift.

Hemresor har man rätt att göra en resa i veckan övriga räknas som reor till och från arbetet, och avdragsbegränsningen är 10 000 kr.
    Ska dubbel hyra och resekostnader inte in på samma?

Åh guuud, vad svårt det blev...
  • nevermind

Förresten, någon skrev att jag skulle få tillbaka hela beloppet, men det gäller alltså inte? För hyra+hemresor= ca 12 000 kr, men när jag räknat ut får jag bara 4 000 kr mer.

Svar på tråden Men HUR gör jag avdrag för dubbelt boende???