Inlägg från: Kerubmamman |Visa alla inlägg
  • Kerubmamman

Men HUR gör jag avdrag för dubbelt boende???

Du behöver inte nån särskild blankett. Kvitton skickar du in om de kräver det. 

Om du deklarerar på nätet klickar du på Ändra sedan väljer du 2.3 Tillfälligt arbete, dubbel bosättning och hemresor. Ange totalsumman för dina utgifter. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman
    nevermind skrev 2014-03-20 17:15:35 följande:
    Tack!

För båda hyrorna då, eller bara för arbetsortens?

Hur många procent får man tillbaka?
    Bara arbetsorten eftersom det är den kostnad som är kopplad till ditt arbete på en annan ort. 
    Din beskattningsbara inkomst minskar med totalsumman för dina utgifter. Så du får tillbaka utgifterna*skatten (väldigt förenklat) 
  • Kerubmamman
    jannej skrev 2014-03-20 17:54:56 följande:
    Får man dra av allt från första kronan ,har inga andra avdrag
    Ja, så ska det vara. 
    Om man sedan har resekostnader på arbetsorten från övernattningslägenhet till jobbet, där blir det allt över 10 tkr som man får avdrag för. 
    http://www.skatteverket.se/hjalptexter/EfInk1b_avdtj.html#Text5
  • Kerubmamman
    nevermind skrev 2014-03-20 18:44:24 följande:
    Om de kollar en, vad händer då? Skickar de ut papper eller ringer? Jag delar lägenhet med en polare så jag har inga kvitton, men det kan vi skriva i efterhand såklart.
    Ingen aning, jag gissar att enklare frågor kan tas via telefon, men om de vill granska dig skickas ett brev ut. 

Om du har fört över hyran till din polares konto kan du använda ett kontoutdrag för att styrka utgifterna. Men avtal för inneboende är nog bra att ha för bådas skull + skatteverket. 
  • Kerubmamman

Är det e-deklarationen du gör eller på papper? Bara så jag vet hur jag ska guida dig.. 

• Kerubmamman
    nevermind skrev 2014-04-02 10:25:46 följande:
    Ska dubbel hyra och resekostnader inte in på samma?

Åh guuud, vad svårt det blev...
    Resekostnader för hemresor ska in på samma som hyran. 
    Men inte ev resekostnader på arbetsorten. 
  • Kerubmamman

Ok, jag testade själv. Man ska föra in totalbeloppet för boende och hemresor. Då ser man förändring på skatteuträkningen. 

Exempel: Enligt de förtryckta uppgifterna har jag förvärvsinkomst på 300 000 kr. Under punkt 2.3 för jag in 50 000 kr i totalbelopp. När jag sen går på skatteuträkningen står det att jag har en förvärvsinkomst på 250 000 kr. 

• Kerubmamman
    nevermind skrev 2014-04-02 23:40:13 följande:
    Åååh, tack. Så jag skriver in hyra+hemresor i totalen. Got it. TACK! SkrattandeSkål
    Kom ihåg att det sannolikt bara gäller perioden du jobbade. Resor medan du var arbetslös får du stå för själv.  
    nevermind skrev 2014-04-02 23:41:40 följande:
    Förresten, någon skrev att jag skulle få tillbaka hela beloppet, men det gäller alltså inte? För hyra+hemresor= ca 12 000 kr, men när jag räknat ut får jag bara 4 000 kr mer.
    Nej, du får dra av hela beloppet. Till skillnad från resor mellan bostad och arbetsplats, där får man avdrag för allt över 10 000 kr. 

Totalbeloppet minskar din inkomst och därmed får du tillbaka skatten på det beloppet. 
Svar på tråden Men HUR gör jag avdrag för dubbelt boende???