• Anonym

Hjälp i hemmet från soc/familjeenheten?

Vad innebär det att få hjälp i hemmet från socialen/familjeenheten? Har en liten sexmånaders och har lite svårt att få ihop vardagen. Har nu själv ansökt om att få hjälp, vad kommer att ske? Jag känner mig väldigt skamsen och skämsig över det här, att jag inte helt klarar av föräldrarollen. Nån som vet vad exakt de kommer att göra?

• Svar på tråden Hjälp i hemmet från soc/familjeenheten?
  • Therece82

hej...
    jag blev erbjuden sån hjälp när min flicka va liten
    eftersom jag hade problem med att hinna med mig själv
    så hjälpte dom mig med att laga mat tex.. gå ut o gå hjälp med att handla osv..

• Anonym

En släkting till oss har en sk "hemma-hosare" som kommer några timmar ett par gånger i veckan.

Tror att de följer med på promenader, lagar mat. Bara umgås med dig och ditt barn samt hjälper till lite hemma.

Enligt mig verkar den lilla familjen tycka jättebra om sin hemma hosare och ser det som lite hjälp, stöd och avlastning.

Måste bara få säga, STARKT GJORT av dig att söka den hjälp som behövs!

• lynnie

therece82: va?? finns det sån hjälp! hmm jag e ensam med 6 barn inkl. en liten 6 månaders! skulle verkligen vilja bli erbjuden hjälp!

• deluxe

Åh va inte det snälla du!!
    När jag fick min son så var jag helt ensam utan någon hjälp förutom den min mamma kunde ge å hon bor en bit bort...

Så jag fick faktiskt oxå erbjudande hjälp från familjeenheten som jag med glädje tog emot.

Det är inte det att dom är hos dig dygnet runt men kanske ett par timmar i veckan så dukan tvätta i tvättstugan ostört, kunna åka å storhandla tex... ellr bara få sova ostört ett par timmar.

Ta emot hjälpen å sluta skämmas, du kommer behöva all hjälp du kan få om du är ensam, det kan vara nog så svårt om man är två... att du tar emot hjälpen betyder ju att du är en ansvarsfull mamma som insett att man inte kan klara allt själv!!!

Ensam är inte alltid stark.

• deluxe

Lynnie...
    Ta kontakt med ditt socialkontor så går ni vidare därifrån...

Lycka till!

• Therece82

japp jag fick det...
    men det kanske berodde på att jag o pappan inte va sams o jag mådde dåligt..

• lynnie

F-n va dåligt! ursäkta mig, men varför erbjuds bara vissa sån här hjälp? bor man på nått speciellt ställe eller? jag har inte kunnat storhandla på ett år! sova ska vi inte prata om, tvätta!! hmmm hela tvättstugan e full av tvätt... vilken bra fråga du kom med Ts, jag hade inte en aning om att det överhuvudtaget fanns något sånt här..
    hoppas att du får den hjälp du behöver

• lynnie

Ska kolla upp det faktiskt, jag har varit osams med pappan sen jag va i 4 månaden å han stack, dessutom har han bråkat om ett dna i ett halvår nu, hmm utarbetad vad e det?! Tack för tipsen i allafall..

• deluxe

Men Lynnie vem har sagt att du inte skulle kunna få hjälp?
    Testa, det tycker jag allt att du ska göra!!

• Therece82

okej ta kontakt med soc/hemterapeft så borde du oxå fa hjälp..

Svar på tråden Hjälp i hemmet från soc/familjeenheten?